Microsoft oznámil výsledky svého podnikání za třetí čtvrtletí fiskálního roku 2015 (připomínáme, že redmondská společnost uzavírá účetní rok stejně jako školáci před letními prázdninami).
Microsoft v zimním období vydělal 21,7 miliard dolarů, což odpovídá šestiprocentnímu meziročnímu růstu, nicméně čistý zisk se propadl o dvanáct procent na 4,98 miliard amerických dolarů. Podle Microsoftu se na propadu podílely přetrvávající náklady spojené s někdejší akvizicí mobilní divize Nokie.
Redmondská vesnička Microsoftu na východním předměstí Seattlu (Foto: Google Maps)
Příjmy z domácích Windows OEM nadále klesají. Verze Pro se v tržbách propadly o 19 %, ty základní pak o 26 %. Microsoft to připisuje hlavně tomu, že skončila zvýšená poptávka po ukončení podpory Windows XP a trh se tedy vrací do normálu – trvale neudržitelného propadu trhu s tradičním PC.
Ostatním produktům z Redmondu se ale dařilo. Počet domácích předplatitelů Office 365 překonal hranici 12,4 milionů (35% růst) a v zámoří se dařilo i Bingu. Již dříve jsme psali, že z tamního vyhledávacího trhu zabral něco málo přes 1/5 a tržby z kontextové reklamy tak poskočily o 21 %.
Vyšší příjmy hlásí také Surface. Tržby se vyšplhaly na 713 milionů dolarů (44% růst) a to především díky Surface Pro 3. Microsoft od ledna do března prodal 8,6 milionů Lumií a mobilní skupina tak dosáhla tržeb 1,4 miliard dolarů.
Tahounem je ale podniková sféra. Zatímco spotřebitelská skupina se podílela na celkových tržbách 9 miliardami, ta podniková 12,8 miliardami. Tržby z podnikového cloudu (Azure, Office 365, Dynamics CRM) poskočily rovnou o 106 % a Windows Server, System Center Server a SQL Server rostly o 12 až 25 %.
Stejně jako ten spotřebitelský klesl i podnikový Windows nicméně v tomto případě pouze o 2 %. Firmy tedy zůstávají naprosto klíčovým pilířem trhu s PC a desktopovými operačními systémy a v mnoha zemích včetně ČR se z drtivé většiny podílejí na celkové poptávce po tradičních PC.