Na Google+ je registrováno 90 milionů uživatelů, přičemž drtivá většina je aktivní alespoň jednou týdně. Ono je to ale složité – nový Google je v tomto směru docela abstraktní.
Na sklonku minulého týdne se Larry Page pochlubil s 90 miliony registrovaných uživatelů na Google+, což byl obrovský skok oproti předchozím měsícům a doklad toho, že všechny ty zkazky o polomrtvé síti jsou naprosto chybné. Aby tomuto číslu dodal váhu, Google také konečně zveřejnil procento uživatelů, kteří se na síť vrací a jsou tedy aktivní.
Jen připomenu, že konkurenční Facebook eviduje po osmi letech provozu 800 milionů registrovaných účtů, přičemž polovina z nich je aktivní každý den – každý den se tedy uživatel přinejmenším koukne na zeď.
Kdo je skutečně aktivní na Google+?
V případě Google+ se alespoň jednou týdně připojí 80 % uživatelů, což dělá nějakých 72 milionů surfařů. Přes padesát milionů uživatelů se pak připojuje každý den. Má to ale drobný háček, relevantnost těchto dat totiž před pár dny zpochybnil web Ars Technica a některá další média.
Tato čísla jsou abstraktní, určit aktivitu na Google+ není vůbec jednoduché
Tedy ne snad že by si tyto cifry vycucal šéf Googlu z prstu, věc se má ale tak, že aktivita uživatele je definovaná jakoukoliv akcí, třeba návštěvou Gmailu, použitím vyhledávače a tak dále. Nemusel vůbec navštívit samotný Google+ na adrese plus.google.com, pouze tam musí mít vyplněný profil.
To tedy zní skoro jako podvod, viďte? Ale ani tak tomu není, díky lišácké liště Googlu je totiž uživatel na síti Plus i v okamžiku, kdy je právě na Gmailu, neboť Plus je z lišty dostupný, můžete odtud reagovat na aktivitu ve své komunitě a to všechno aniž byste navštívili plnohodnotné prostředí.
Google se zuby nehty brání tomu, aby odhalil skutečný počet uživatelů, kteří aktivně navštěvují stránky Google+ a to ať už na webu, nebo v mobilním klientu. Tím pádem ale musíme zveřejněná čísla opět brát s trochou rezervy.
Nový účet už jen s Gmailem a Google+, ale...
Proč to Google dělá? Kritici samozřejmě nejčastěji vyrukují s argumentem, že lidé sice používají Google účet, ale to neznamená, že aktivně navštěvují Google+, firma samotná pak kontruje tím, že ekosystém služeb se mění, propojuje a centralizuje okolo osobního profilu (a tedy Google+) a už tedy nelze spolehlivě oddělovat uživatele vyhledávače, Gmailu, sociální sítě, Docs, Picasy a dalších subsystémů.
Podle Googlu jsou tyto služby jedno a totéž a zdá se, že to myslí skutečně vážně, nedávno totiž výrazně proměnil i registrační stránku.
Nový registrační formulář Googlu už neumožňuje použití vlastního e-mailu jako přihlašovacího jména. Už pouze Gmail.
Dříve jste si mohli založit Google účet s libovolnou adresou a používat jen samostatné izolované služby – třeba právě Docs, Picasu a další. To teď už nepůjde. S novou registrací dnes získáte i Gmail, který bude sloužit jako univerzální přihlašovací jméno. A co víc, aby to mohlo všechno fungovat dohromady, zároveň se vám při registraci skoro až nevědomky vytvoří přístup na Google+, protože po vás bude chtít Google vyplnění profilu a nahrání fotografie. To vše v případě, pokud jste dosáhli alespoň osmnácti let – vyplnit tedy musíte i věk.
Některým surfařům na webu se nová pravidla hry pochopitelně nelíbí, na druhou stranu je centralizační krok Googlu docela logický. Pokud mají mít všechny služby výhledově jednotný design, identitu, provázanost kontaktů a nějakou tu ovládací lištu (ať už bude mít jakoukoliv podobu), mělo by to fungovat tak, že registrací jednoduše plně vstoupíte do ekosystému Googlu. Polovičatá řešení už nebudou fungovat.
Ale ono to jde obejít
Ale… Ono to vlastně až tak úplně neplatí, pro šikuly totiž Google připravil zadní vrátka. Pokud se budete registrovat na Googlu a v žádném případě nechcete vyplňovat profil pro Google+ a nahrávat fotku, stačí v druhém kroku registrace stránky prostě opustit a běžně se přihlásit. Už v tomto okamžiku je totiž účet aktivní a Google se jen vizuálně tváří, že ještě není vše hotovo a vybízí vás k pokračování.
V tuto chvíli je už účet vytvořený a funkční, ačkoliv to vizuálně vypadá, že musíte provést ještě několik kroků. Pokud nevyplníte profil a nenahrajete fotku, Google+ mít nebudete.
Gmailu se ale noví členové komunity už nezbaví (tedy pokud si nepřečtou boxík „Registrační schizofrenie“), ten bude jeho integrální součástí. Je to klasický „vendor lock-in“, který uživatele uzamkne v jednom oblaku? Nejspíš ano, zároveň je to ale i přirozený boj o uživatele. Skoro bych se vsadil, že se k podobnému kroku dříve či později vrátí i ostatní hráči na trhu.
Registrační schizofrenie
Ačkoliv se nepřihlášenému uživateli zobrazí nový registrační formulář, stále je dostupný i ten starý, jen musíte znát adresu. Pomocí něho si budete moci vytvořit účet i bez Gmailu s alternativní e-mailovou adresou. A občas na vás skutečně vybafne i v současném provozu. Jestli je to zatím ještě nedokonalá migrace na novou politiku, nebo zadní vrátka a argument proti odpůrcům, nevíme, ale funguje to.
Současný registrační fiormulář sídlí na adrese:
Ten starý pak na adrese:
Formulář se starou registrací je funkční, jen musíte znát adresu