Mark Zuckerberg: Facebook měl být jen letní miniprojekt

  • Zakladatel se svěřil, jak vlastně Facebook začal
  • Jaké měl Facebook v průběhu rozvoje problémy a co byly klíčové věci úspěchu
  • Co plánuje Facebook do budoucna

Největší celosvětová sociální síť Facebook má dle posledních čísel 1,65 miliardy měsíčně aktivních uživatelů. V roce 2015 dosáhl Facebook na příjem 18 miliard dolarů a na burze má hodnotu přes 350 miliard dolarů.

Zakladatel a stále i velmi důležitý šéf Facebooku – Mark Zuckerberg v novém rozhovoru prozradil řadu zajímavostí, které se týkají jak začátku Facebooku, tak i jeho úspěchu a chystané budoucnosti.

Začalo to s CourseMatch

Na Harvardu Mark Zuckerberg odstartoval prvním programem – CourseMatch, který jednoduše ukazoval, na jaké předměty ostatní studenti chodí a podle toho zjednodušoval volbu. I když se jednalo o jednoduché textové rozhraní, Mark v té době už pozoroval sociální chování lidí, kteří ve velkém a hodiny proklikávali jednotlivé předměty, aby zjistili, co si vybírají a dělají ostatní.

Mark Zuckerberg pochopitelně vytvořil i slavný FaceMash pro porovnání nelegálně získaných fotografií studentů.

Facebook měl být jen další školní miniprojekt

Při tvorbě Facebooku, který sdružoval nasbírané zkušenosti z přechozích projektů, Mark Zuckerberg a další kamarádi vůbec neuvažovali o nějakém založení společnosti. Sami si prý představovali, že někdo by mohl takový systém někdy v budoucnu postavit pro celý svět, ale že by to byli právě oni, nebylo ani v oblasti představ.

Programovali tak prostě jen další aplikaci, o které si mysleli, že bude použitelná v jejich škole, podobně jako tomu bylo u předchozích projektů. Tehdejší „The Facebook“ ale oproti předchozím projektům stále rostl. Zatímco CourseMarch nebo FaceMatch byly chvilkové projekty, The Facebook dokázal členy týmu udržet v tom, aby ho dále rozvíjeli. Dle feedbacku ho totiž i těch pár prvních uživatelů zbožňovalo a neustále používalo. Během prvních pár týdnů ho už používaly dvě třetiny studentů Harvardu.

Markovi a dalším tvůrcům psali studenti z jiných škol jako MIT a dalších, jestli by The Facebook nechtěli otevřít i jim a tak postupně otevřeli platformu i dalším školám.

Původní plán byl, že se Facebooku budou věnovat celé léto a pak se vrátí na školu. Postupně ale návrat do školy odkládali o další semestry a to i po půl roce, když už dostali první větší investici od Petera Thiela.

Odmítnutí miliardové akvizice od Yahoo

Mark prozradil i jedno z těžkých období, které v rámci Facebooku zažil. V červenci roku 2006, kdy byl Facebook starý pouze dva roky a měl kolem deseti milionů uživatelů, příjem 30 milionů dolarů a byl ve ztrátě, se ozvalo Yahoo.

Chtělo Facebook koupit za miliardu dolarů, což bylo vzhledem k velikosti a příjmům firmy opravdu hodně peněz. Do té doby byl vývoj prostě o tom, se rozšiřovat do dalších škol, mimo školy, přidávat možnost vložit fotografie a další novinky. Vše ve směru toho, aby se mohli lidé prezentovat v rámci vlastního profilu.

Nakonec se ale s Dustinem Moskovitzem rozhodli, že chtějí postavit platformu mnohem větší. Stáli přitom proti velkému počtu lidí i tehdejších investorů, kteří pochopitelně chtěli Facebook prodat a získat tak rychle slušný balík peněz.

Rozhodnutí neprodat mělo drsné následky – část lidí z firmy během jednoho roku odešlo, včetně celého managementu. Nevěřili v „misi“ v podobě vysněného spojení co nejvíce lidí na planetě.

Naštěstí se během pár měsíců ukázalo, že toto rozhodnutí bylo správné – v té době se Facebook otevřel, spustil revoluční newsfeed a počty uživatelů začaly velmi rychle růst.

Společnost musí být schopná se učit co nejrychleji

Podle Zuckerberga je jedno z nejdůležitějších vlastností společnosti schopnost se co nejrychleji učit. Zkoušet hypotézy, dělat experimenty a vyhodnocovat závěry.

Facebook má proto postavený specializovaný testovací framework, který umožňuje i jednotlivým inženýrům testovat vlastní verzi Facebooku s nějakou speciální funkcí například na vzorku desíti tisíc nebo stovky tisíc lidí. V jednu chvíli tak na celém světě klidně běží desítky tisíc verzí Facebooku, ze kterých se vyhodnocují data.

Jde o porovnání se standardní verzí Facebooku, například z pohledu designu, rychlosti, ale také jak moc lidé klikají na reklamy, sdílí příspěvky a další parametry, které jsou sledované.

Podobným způsobem vznikl i newsfeed (zeď s příspěvky přátel), který reflektoval to, že lidé neustále proklikávali jednotlivé profily přátel, aby se podívali, jestli u nich není něco nového. Newsfeed tak tento problém okamžitě vyřešil a celý proces používání Facebooku zjednodušil.

Velké akvizice jsou ukázkou chyby

Facebook má za sebou jednu obří akvizici v podobě Oculus VR za dvě miliardy dolarů. Mark Zuckerberg tak trochu nepřímo přiznal, že v tomto směru zaspali a nákup toho nejlepší týmu v oblasti virtuální reality, která je podle něj v sociální interakci jasnou budoucností, tak byl nutný krok.

Společnosti by se dle jeho slov měly snažit vyvarovat takovým chybám a právě pomocí experimentů co nejrychleji zjišťovat, co uživatelé chtějí a pracovat i na produktech, které budou nutné v budoucnu.

Talent je důležitější než zkušenost

Dle vyjádření se Facebook soustředí na získání především talentovaných lidí, i když mají málo zkušeností. Sám Mark Zuckerberg spustil Facebook v devatenácti letech, což je skvělá ukázka toho, že zkušenosti jsou zbytečné, stačí talentovaný člověk, který je schopen se rychle učit.

Facebook má 12 produktových skupin, přičemž kromě jedné výjimky jsou všechny vedené lidmi, kteří v tomto směru na takové pozici nikdy nebyli. Jsou to naopak lidé, kteří rostli s Facebookem a nyní reportují přímo Zuckerbergovi.

Plány na dalších deset let

Facebook má v rámci základního plánu na příštích deset let celkem tři hlavní směry – konektivita, umělá inteligence a virtuální realita.

Konektivita znamená, že cílem je připojit na internet co nejvíce lidí na světě, což pochopitelně povede i k získání dalších lidí na platformu. Umělá inteligence má obrovské možnosti použití, Mark Zuckerberg zmínil podobný příklad, jako Eric Schmidt – z fotky kůže pomocí mobilního telefonu lze udělat z každého doktora nebo člověka nejlepší odborníka na rozpoznávání rakoviny kůže. To může předejít dalšímu rozvoji a včas začít s léčbou.

Mark Zuckerberg považuje virtuální realitu za novou výpočetní platformu, která přichází jednou za několik desítek let. Virtuální realita umožňuje pokročilé zážitky a sociální spojení lidí, navštívit místa, kam by se za normálních podmínek nemohli lidé dostat a podobně. To vše a ještě další výhody budou hrát důležitou roli v příštích deseti letech.

Nejlepší radu dostal od Petera Thiela

Vzhledem k věku měl i Mark zkušenější mentory, mezi kterými byl i jeden z prvních větších investorů – Peter Thiel, který předtím založil a prodal Paypal.

„Ve světě, který se mění tak rychle, je největším riskem neriskovat vůbec.“

A v rozhovoru prozradil i nejlepší radu, kterou od něho dostal - „Ve světě, který se mění tak rychle, je největším riskem neriskovat vůbec.“

Video

Zdroj obrázku: Youtube

Diskuze (21) Další článek: PowerShell od Microsoftu je open-source. Běží i na OS X a Linuxu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,