Manažer z Googlu: Autonomní vůz bude pro každého až za desítky let

Když Google před lety představil svoji technologii autonomních vozů, věřil, že je dostane do komerčního provozu na sklonku tohoto desetiletí. Postupem času však své odhady posouval a posouval a na nedávné konferenci SXSW v Austinu pak šéf projektu Chris Urmson prohlásil, že se technologie plně autonomních vozů v globálním měřítku prosadí možná až za třicet let.

Pokud je vám tedy okolo třicítky a pomalu vás opouští puberta, máte alespoň šanci, že vás auto od Googlu sveze alespoň v důchodu, kdy to už budete snad i sami potřebovat.

A proč to vlastně tak vázne, když dnes autonomními technologiemi koketuje snad každý bohatší automobilový koncern a taková Tesla už autopilota (sic v betaverzi) nabízí v produkčních vozech?

Protože čert se skrývá v detailech. Tak za prvé, většina automobilek se nepokouší v dohledné době komercializovat skutečně kompletně autonomní vůz ve stylu Googlu, ale spíše chytré asistenční služby, kam patří jak V2V (komunikace mezi vozy skrze Wi-Fi a vzájemná koordinace jízdy), tak projekty jako SARTRE (vláček z vozů na dálnicích, kdy vše řídí první vůz a ostatní jej autonomně následují), ale vlastně i Tesla, jejíž autopilot je spíše vylepšený tempomat, který udržuje jízdu a drží se v pruhu, ale rozhodně to neznamená, že nastavíte start a cíl cesty a po nočním flámu se za jízdy vyspíte.

Klepněte pro větší obrázek
Druhá generace autonomního vozu od Googlu napovídá, že cílí především na provoz ve městech a na kratší vzdálenosti.

Za druhé, plně autonomní vozy sice umí docela dobře jezdit po Kalifornii a Silicon Valley už znají nazpaměť, jenže stejně tak se musejí naučit dokonale jezdit po všech ostatních komunikacích světa a hlavně za různých klimatických podmínek. Stačí, aby hustě pršelo a sněžilo a laserový radar LIDAR se sakra zapotí, aby centrálnímu počítači předával věrohodná data. V Kalifornii to nevadí, protože tam poslední roky neprší skoro vůbec a Slunce svítí celý od rána do večera po celý rok.

Podle Urmsona tedy začnou první plně autonomní vozy jezdit právě v takových klimaticky stabilních podmínkách a rozhodně v Americe s její dokonalou dopravní infrastrukturou a širokými dálnicemi. Tam by snad mohl Google ve spolupráci s některou z automobilek komercializovat technologii opravdu relativně brzy – stačí upravit zákony, ale doba, kdy si koupíte autonomní vůz pro provoz v libovolné zemi, který vás v létě přes noc odveze po rakouské A1 k Jadranu a vy se přitom v klidu vyspíte, je opravdu ještě hodně daleko.

Realistický pohled na plně autonomní technologii nemá jen Google, který dnes disponuje asi nejvíce zkušenostmi, ale i mnohá ministerstva dopravy. To britské si před pár lety nechalo zpracovat studii, podle které dojde k rozšíření podobných autonomních vozů až někdy okolo roku 2040. Nesmíme totiž zapomenout ještě na jednu věc – tyto vozy budou zpočátku extrémně drahé a rozhodně to nebude lidové městské vozítko za pár set tisíc.

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Roboti, Care, Self, Cars, Project Cars

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • PD 23. 3. 2016 10:34:03
    100% autopilot bude možná za dlouho, ale dílčí prvky tu budou coby dup....
  • -drb- 22. 3. 2016 8:56:06
    Zcela autonomní auto (takové, jaké představil Google, tj. jen kabina úplně...
  • ijs 21. 3. 2016 15:27:58
    Jó... auto bez řidiče...???.. stejnej NEsmysl.. jako BezPapírová...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

Včera | Karel Javůrek | 7

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5