MainStage je druhá nejdůležitější aplikace z balíku Logic Studio. Slouží pro živé koncertní hraní, kdy zvuky vytváří přímo počítač Apple.
Tento článek navazuje na už dříve zveřejněnou recenzi hudebního studia Logic Pro 9. Oddělil jsem ho jen kvůli délce, jinak je totiž MainStage stejně jako Logic Pro a další menší aplikace součástí hudebního balíku Logic Studio. Přestože jsem o MainStage dříve psal jako o jednom ze dvou nejdůležitějších programů v balíku, ve skutečnosti je až ten druhý – Logic Studiu jasně dominuje Logic Pro.
Naživo
K čemu MainStage slouží? K hraní. K živému nebo studiovému hraní prostřednictvím počítače, přičemž použití se liší podle toho, jestli k Macu – opět se bavíme pouze o počítačích Apple – připojíte MIDI zařízení, kytaru nebo mikrofon. V prvním případě se při hraní se přenášejí pouze digitální signály, hraje přímo počítač. Jestli si vzpomínáte na článek o aplikaci Logic Pro, je to stejné, jako při nahrávání s využitím jeho vestavěné zvukové banky. Ostatně i v MainStage se využívají stejné zvuky, prostředí programu je ale připraveno na živou produkci.
MainStage 2 při spouštění aplikace
Kytara se nepřipojuje přes MIDI (pokud nejde o speciální digitální nástroj), ale stejně jako při nahrávání konektorem jack 3,5 mm do linkového vstupu počítače. Podobné je to i s mikrofonem.
V článku najdete řadu obrázků i zvukových ukázek. Přesto doporučím také návštěvu webu Apple s prezentací MainStage. Nepřehlédněte tam ukázková videa.
Všechny nástroje se načtou při otevření
Připravené nástroje se v MainStage skládají do dokumentu nazvaného přiléhavě koncert. Do sekcí, které mohou být pojmenovány třeba názvy skladeb, si připravíte všechny zvuky nebo efekty, které v nich používáte. Skvělé je, že přecházení mezi nástroji je naprosto bezešvé (tímto slovem jsem se snažil přeložit vystihující anglický přívlastek „seamless“). V praxi jde o to, že můžete ještě držet akord původního nástroje a za jeho stálého znění se přepnout a hrát dalším nástrojem.
Takhle vypadají koncerty před otevřením, jsou to ukázky kombinací, které připravil Apple
Nástroje a efekty je opět možné pokročile upravovat. Už jen tohle by si zasloužilo celou knihu nebo alespoň samostatný článek. Původní nasamplovaný zvuk lze změnit k nepoznání, možnosti úprav jsou skutečně obrovské. Myslím ale, že mnoho uživatelů se do této úrovně přizpůsobení nikdy nedostane.
Koncert po otevření v editačním režimu: levý sloupec – připravené sekce a nástroje; černý střední panel – náhled prostředí; spodní panel – zde konkrétně výběr zvuku, jindy nastavení různých parametrů; pravý panel – navrstvené nástroje a efekty
Jak hrát a sahat?
Protože MainStage je určen pro živé hraní, nedá se předpokládat, že by si muzikant s rukama plnýma práce při produkci hrál s myší a trefoval se na malá tlačítka. Prostředí je tomu přizpůsobeno, všechny prvky jsou velmi velké, navíc je k dispozici celoobrazovkový režim. Přesto by se velmi hodil hardwarový kontroler, ideálně třeba s nášlapnými spínači. Apple na to myslí, a celé Logic Studio je proto kompatibilní s řadou takových ovladačů, viz přehled na této stránce.
Hrát vybraným nástrojem je možné už i v předchozím editačním pohledu, hodí se to při úpravách. Když je ale hotovo, přehlednější je hraní buď v pohledu na prvním obrázku, nebo v režimu přes celou obrazovku. Mimochodem při hře se tisknou virtuální klávesy na obrazovce přesně podle toho, co stisknete na skutečném nástroji a přes MIDI přenesete do počítače
Hudebník se nemusí spokojit s rozmístěním prvků, které nachystal výrobce. Sám si může úplně od začátku nadefinovat vlastní ovládací panel. Jednotlivým softwarovým ovladačům lze přiřadit jejich protějšky na hudebním nástroji. Tím lze částečně eliminovat problém počítačového ovládání. Například pedálu, který je běžně určen pro prodloužení doznívání, jsem zkušebně namapoval chování ovladače pitch pro změnu výšky tónu. Navíc lze jednomu ovladači přiřadit více funkcí, a tak jedním pohybem ovlivnit zvuk několika parametry.
Editor rozložení a ovládacích prvků, v panelu mohou být různé typy ovladačů, kterým se přiřadí změny nejrůznějších parametrů zvuku. Softwarové ovladače je možné namapovat na hardwarové kontrolery
I bez těchto fyzických ovladačů je ale možné ovlivňovat zvuk prvky zobrazenými na displeji – otočnými knoflíky, tahovými ovladači a tlačítky.
Nahrávání stisknutím tlačítka
MainStage mohou výhodně využít umělci bez doprovodné skupiny. Nahraný doprovod spustí z počítače, a sami mohou do playbacku pouze sólovat. Podobně lze použít i smyčky, u kterých se ale hraje do živě nahraného podkladu.
Mac se mi bohužel nepodařilo přesvědčit, aby při hraní v MainStage nahrával výsledek do Logic Pro. Určitě to ale je možné, ostatně na obrázcích na webu Applu je tato kombinace vidět. Proč bych to dělal, když Logic Pro i MainStage používá stejné zvuky? Právě kvůli možnostem ovlivňování parametrů zvuku během hraní, pro snadné přepínání nástrojů.
Také přímo z MainStage se ale dá nahrávat. Je to jen velmi jednoduché, na stisknutí tlačítka, přičemž výsledek se uloží rovnou do hudebního souboru. Tímto způsobem jsem také nahrával ukázky do tohoto článku.
Když není k dispozici MIDI nástroj, lze zvuky testovat i prostřednictvím klávesnice počítače