Leady.cz identifikuje návštěvníky webu

Základ Leady.cz položil programátor z Facebooku. Služba už nyní generuje v Česku dobré peníze a během následujících měsíců se hodlá rozšířit do Spojených států a Brazílie.

Analyzovat a zpracovávat data je dnes žhavá záležitost. V různých formách se o to snaží nejenom různí giganti jako HP a IBM, ale také nemalý zástup mladých startupů. Česko jakoby bylo práci s daty zaslíbené. V globálním měřítku uspěla společnost GoodData Romana Staňka, dopředu se derou SocialBakers Jana Řežába, slibně vyhlíží Brand Embassy Víta Horkého a nyní se objevuje čtvrtý hráč – Leady.cz pod taktovkou Tomáše Bergera.

Internetem proudí spousta dat, sama o sobě ale nemusí mít v syrové podobě velkou hodnotu. Pokud jsou ale pospojována a vyhodnocena tak, že z nich lze vyčíst například údaje o zákaznících, pro firmy najednou mohou mít veliký užitek. Leady.cz se snaží pomocí navenek jednoduchého nástroje poskytovat značné množství údajů o návštěvnících firemních stránek a zároveň umožňuje vyhodnocování efektivity různých obchodních a marketingových kanálů.

Několik měsíců starý produkt je určený především pro B2B společnosti, tedy takové, které své služby a produkty prodávají dalším firmám, nikoliv přímo koncovým zákazníkům. Společnostem umožňuje na jejich webové stránky vložení jednoduchého javascriptového kódu, podobně jako například v případě Google Analytics, a následně identifikaci firemních návštěvníků.

Vše o vás a vaší firmě

Jakmile takový návštěvník zabrousí na web, systém o něm zkompletuje všechny dostupné údaje a poskytne je v přehledné formě. Je možné zjistit, z jaké byl návštěvník společnosti, co daná firma dělá, jaký má obrat, kolik zaměstnanců, čím se zabývá, kde sídlí, kontakty a mnoho dalších údajů. Leady.cz ukáže, o co se daný návštěvník zajímal. Na to pak mohou zareagovat obchodní oddělení navštívených firemních stránek.

Kromě toho lze vyhodnocovat třeba úspěšnost marketingových aktivit. Pokud si společnost zaplatí PR článek na zpravodajském nebo odborném webu, může pomocí Leady.cz rychle zjistit, jak veliký měl účinek a kolik přivedl návštěvníků. Nefunguje to pouze v prostředí webové stránky, ale také kupříkladu při telefonním hovoru.

Klíčem k vyhodnocování takového množství dat je rozsáhlá databáze. Tu tým kolem Tomáše Bergera provozuje už zhruba 3 roky. Z 37 veřejně dostupných a komerčních zdrojů získává zhruba 250 dílčích údajů o společnostech a systematicky je kompletuje dohromady. Údaje z aktuálně udržované databáze Bergerova firma prodávala například tuzemským bankám a Leady.cz je logickým rozšířením této činnosti.

„Začali jsme přemýšlet, jak tuto nejlepší datovou základnu v Čechách zužitkovat dál,“ vysvětluje stoprocentní vlastník Leady.cz Tomáš Berger. Když se mladý podnikatel rozhodoval, jaký projekt nad udržovanou databází postaví, rozhodl se k poměrně neobvyklému kroku. Vytvořil propagační materiály čtyř zvažovaných produktů a ty pak rozeslal potenciálním zákazníkům. Nejvíce ohlasů získalo právě Leady.cz. „V podstatě už jsme získali zákazníky ještě předtím, než jsme měli hotový produkt,“ popisuje netradiční zjišťování zájmu a službu Berger.

Kód od vývojáře z Facebooku

Na nadějném projektu se začalo dělat koncem loňského roku. „Vývoj byl poměrně veliký problém, spojují se například databáze, které nejsou zcela homogenní. Naši dosavadní lidé si s tím neuměli poradit, takže jsme začali hledat nové.“ Berger sehnal programátory z ČVUT a ze zahraničí. Počáteční práci nakonec odvedl jeden z bývalých vývojářů Facebooku. „Bral to jako výzvu. Řekl, že to za čtrnáct dní naprogramuje. Deset dní se na to ani nepodíval a pak to za čtyři dny udělal,“ směje se Berger při obědě v jedné z restaurací na pražském Andělu.

Klepněte pro větší obrázek
Leady.cz trh v Česku teprve vytváří. Šéf společnosti Tomáš Berger.

Už počátkem tohoto roku začalo neveřejné testování. Veřejnosti je Leady.cz dostupné zhruba 3,5 měsíce. Ukázalo se, že o produkt je skutečně značný zájem. Berger nechce specifikovat, kolik do rozjezdu nového projektu investoval, návratnost ale byla údajně rychlá. „Do černých čísel jsme se dostali zhruba 2,5 měsíce po startu a v současné době rychleme tempem 30 procent týdně,“ pochvaluje si. Současné měsíční náklady se pohybují ve statisících korun.

Na jak velký trh Leady.cz cílí, si Berger troufá odhadovat pouze rámcově. „Plány si nemůžeme malovat, protože tento trh de facto neexistuje, my ho teprve vytváříme,“ říká opatrně. „Pokud bychom byli opravdu velice úspěšní, strop by v Česku mohl být až stovky milionů korun.“ Trh s daty se u nás pohybuje zhruba na hodnotě 800 milionů korun a tato nová oblast by na tom mohla být velice podobně.

„V Čechách je 250 tisíc firem. Z toho 160 tisíc firem je B2B a z nich pak 40 tisíc považujeme pro nás zajímavé v tom ohledu, že dosahují určitého obratu, zhruba od 10 milionů korun,“ vysvětluje Berger. Zákazníkem Leady.cz je B2B společnost, která má aktivní obchod a marketing. Tedy firma, které je možné prodat údaje o dalších firmách a potenciálních zákaznících. Do segmentu s koncovými uživateli se Leady.cz nežene. Jedním z důvodů je samozřejmě to, že Leady.cz není Facebook nebo Google a nemá data běžných uživatelů, která by mohlo využít.

Data pouze z čistých zdrojů

To, že Bergerova firma disponuje nemalým množstvím detailních informací o společnostech v České republice, může u někoho vyvolávat rozporuplné reakce. Podle mladého podnikatele to ale nepředstavuje problém. „Všechna data pochází z čistých zdrojů, což jsme schopní bez problémů doložit a máme právní rešerši,“ vysvětluje Berger. „Mezi naše zákazníky patří například 4 významné tuzemské bankovní domy a služba procházela auditem.“

Klepněte pro větší obrázek
Leady.cz je možné vyzkoušet si zdarma.

Jak už bylo zmíněno, databáze čerpá z 37 veřejně dostupných zdrojů, zároveň ale využívá také komerčních alternativ. Leady.cz má smlouvy s několika subjekty, které mu dodávají data, a firma s nimi může následně pracovat. Typicky se jedná například o různá callcentra, která mohou poskytnout údaje o tom, zda jsou daná telefonní čísla validní. Podobně to funguje také u poštovních adres. O žádném zneužívání dat podle Bergera nemůže být řeč. „K nám se nedostane informace, kdo je na druhé straně toho čísla, ale pouze zda je to číslo validní,“ vysvětluje na příkladu.

Veřejně přístupné zdroje, jako jsou různé obchodní rejstříky a další databáze, nicméně vybízí k tomu, aby se do podobného byznysu rychle zapojil i někdo jiný. „Je to hodně náročná a specifická činnost. Je nutné párovat opravdu velmi velké množství nehomogenních dat a udržovat je v jednom celku. Navíc v Česku máme dlouhodobě nasmlouváno několik exkluzivních dodavatelů vstupních dat,“ vysvětluje Berger, proč vstupní bariéra není zase tak malá. „Naše přidaná hodnota je v tom, že všechny zdroje držíme aktualizované v jednom celku a staráme se o jejich aktualizaci a validaci. Každý den registrujeme až desítky tisíc změn.“

Na projektu v současné době pracuje 9 lidí, z toho na plný úvazek jich je 6. Na obchodní stránce věci se podílí 4 lidé, zbytek se Berger snaží stavět přes postupně budovaný partnerský kanál. Zároveň neustále shání schopné vývojáře, kteří si poradí s Pythonem. „Je strašně těžké najít lidi, kteří do projektu zapadnou. V současné době aktivně další vývojáře hledáme.“ Služba je provozována na serverech v letňanské Casablance.

Do USA a Brazílie v dalších měsících

Tomáš Berger se postupně chystá na expanzi na zahraniční trhy. „Hlavní požadavek, když jsme nad nadstavbou naší databáze přemýšleli, bylo to, aby šlo o globální projekt,“ vysvětluje. V současné době se připravuje půda ve Spojených státech a Brazílii, kde Leady.cz vidí značnou příležitost.

Samotné algoritmy a skripty nebude problém pro nové trhy upravit, nejtěžší část je ale sběr dat a vytvoření stejně silné databáze, jakou má Leady.cz v Česku. „Bavíme se s několika partnery, díky kterým bychom data měli získat. Pro nás je nereálné, abychom data třeba údaje z Brazílie získávali odsud z Prahy,“ říká Berger. Podnikatel zároveň navazuje obchodní partnerství a podle jeho slov by měl na dva nové trhy vstoupit v horizontu několika měsíců.

Zatímco v Česku Leady.cz trh teprve formuje, v zahraničí už podobné konkurenty má, určitě kolem jedné desítky. „Zaměřují se především na identifikaci firem. My to zkoušíme dotáhnout dál. Třeba měřením a výdělky jednotlivých kanálů,“ popisuje Berger rozdíly a konkurenční výhody.

Pro vstup na zahraniční trhy bude důležité propojit Leady.cz s podnikovými aplikacemi od Oraclu, SAPu, Salesforce.com a dalšími. „V současné době se snažíme integrovat především systémy, které jsou nejvíce rozšířené v Čechách, třeba SugarCRM, ABRA, Pohoda a další. Nicméně už od začátku jsme počítali s rozšiřováním a máme otevřené API.“ Díky podobným propojením si firmy mohou údaje získané z Leady.cz napojit na své vlastní CRM a další systémy a data podle potřeb kombinovat.

O vstupu investora do společnosti Tomáš Berger prozatím neuvažuje. „Jsme v kontaktu s několika lidmi, ale investici aktivně nehledáme. Už jsme nějaké nabídky dostali, ale nebyly pro nás zajímavé.“ Zisk, který společnost vygeneruje, putuje obratem do investic a vstupu na nové trhy. Zákazníky Leady.cz evidentně zaujalo, stejně jako porotu soutěže Vodafone Nápad roku 2012, která jej vybrala mezi nejlepší projekty.

Diskuze (8) Další článek: Podívejte se na celé představení Microsoft Surface (video)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,