Kdo ovládne streamování videa v Česku

České Radiokomunikace hlásí útok a se svojí CDN chtějí v Česku získat většinu významných zákazníků pro streamované video. Jednalo se i o koupi KIT Digital, dnes Visual Unity.

Že je televizní byznys mrtvý a nemá cenu se jim příliš zabývat? Asi jak pro koho. „Teď se neustále řeší, zda budou televize převálcovány internetem a která oblast nakonec uspěje. Budoucnost je v obou platformách a spojení jejich světů dohromady,“ říká pro Connect.cz ředitel Českých Radiokomunikací (ČRa) Michal Čupa. S touto vizí se po své několikaleté štaci ve vedení Nokia Siemens Networks v Rusku vrací do Česka posunout dominantního šiřitele televizního signálu směrem k internetové budoucnosti. „Média budou z obchodního hlediska vždy velice atraktivní a technologicky závislá,“ slibuje si.

Televizní stanice se v současné době snaží prosadit vedle YouTube a další tuny obsahu, který internet přináší, a mimo jiné přichází se streamovaným video obsahem do webových prohlížečů, chytrých televizí a mobilních aplikací. Technicky si zpracování, ukládání a šíření takového obsahu nechtějí zajišťovat samy a tento druh služeb si kupují od specializovaných společností.

Na zdejším trhu dlouhá léta za takový streamovací standard platila společnost KIT Digital, dnes vystupující pod názvem Visual Unity. S příchodem Michala Čupy a jeho obměny Českých Radiokomunikací ale do hry přibyl nový silný hráč, který chce kromě šíření televizního signálu doručovat také internetový obsah.

Všechny velké ryby

„Letos chceme za zákazníky získat všechny velké ryby až na jednu,“ vzkazuje trhu Čupa s tím, že v tomto případě nechce prozatím být úplně konkrétní. Firma už udělala první krok, když za klienta získala televizi Nova a její propagované Voyo.cz. Radiokomunikace hlásí zájem o provozování iVysílání České televize a v nově vypsaném tendru se o tento obchod uchází vedle Visual Unity a Telefóniky.

Klepněte pro větší obrázek
K tradičnímu televiznímu vysílání přidáme také streamování, vzkazují ČRa. Foto: E15

Ve Visual Unity samozřejmě nejsou úplně radostí bez sebe a snaží se poukazovat na údajné podivné „radiokomunikační“ taktiky. „ČRa u nás před časem byly na námluvách. Hodně jsme jim toho ukázali a nejednou z ničeho nic přestali komunikovat. Pořád doufáme, že je to jenom nějaký zkrat, ale nevypadá to tak,“ popisuje pro Connect.cz šéf Visual Unity Tomáš Petrů a naznačuje tak, že se Čupův tým díky předstíranému zájmu obohatil na interním know-how zaběhnuté společnosti a teď proti ní chce vystupovat.

Michal Čupa to ale vidí jinak. „Visual Unity jsme loni v létě vnímali jako akviziční cíl, proto jsme se s nimi bavili. Nedívali jsme se ale na jejich technologie, ale pouze na finanční záležitosti,“ vysvětluje. „Z obchodu jsme nakonec couvli z toho důvodu, že jsme streaming a CDN síť (content delivery network) začali vnímat jako strategickou komponentu a chtěli jsme si postavit vše sami.“

 
Letos chceme získat všechny velké ryby až na jednu, plánuje Michal Čupa.
 

České Radiokomunikace se proto skrze své australské vlastníky a investory začaly poohlížet v zahraničí a stavbu vlastní služby pro streamování videa staví v konzultaci s BBC a dalšími partnery, kteří jsou podle Čupy oproti Česku výrazně vepředu.

Právě kvalita má být vedle toho, že ČRa mohou televizím nabídnout balíček tradičního vysílání společně se streamováním, argumentem v budoucím konkurenčním boji. Radiokomunikace v posledních dvou letech investovaly desítky milionů korun do stavby datových center v uvolněných prostorách po přechodu na digitální vysílání a veškerý CDN servis s internetovým videem související přesouvají na svůj cloud.

Sto milionů na další rozvoj

„Cloud má tu výhodu, že se s větším počtem zákazníků a dat lépe dimenzuje, takže si troufáme tvrdit, že dokážeme odbavit i skutečně náročný provoz ve špičkách,“ tvrdí Čupa. V tomto případě naráží i na nedávné internetové přenosy zimních olympijských her, které Visual Unity nezvládlo na svých serverech odbavit (viz náš článek) a výsledkem tak byla nedostupnost hokejových a dalších klání.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Čupa by mimo jiné rád dostal internet na venkov. Foto: E15

České Radiokomunikace chtějí v investicích do CDN pokračovat. „V následujících dvou letech máme k dispozici asi 100 milionů korun,“ nastiňuje Čupa. Visual Unity naopak v současné době shání investory, pomocí kterých by firma mohla expandovat do zahraničí a vlastní léta vyvíjený systém šířit mezi další zákazníky. „Stále si myslím, že máme v Česku technologii tohoto typu nejlepší,“ věří Tomáš Petrů.

Michal Čupa každopádně na Strahově začal formovat nový tým pro výzkum a vývoj nazvaný ČRa Labs. Většinu výzkumníků přetáhl díky svým kontaktům ze zahraničí. V R&D oddělení aktuálně pracuje osm lidí, konečný počet se ale má zastavit až někde na třicítce. Výsledkem zkoumání by měla být i jedna poměrně zásadní služba – na velkých datech postavené nové digitální „peoplemetry“. V rámci internetového vysílání by tak mělo být možné měřit například to, jak lidi jednotlivé pořady sledují, jaká zařízení u toho využívají, jak reagují na reklamu a tak dále. To je přesně to, co zajímá inzerenty i samotné televize, podle dat se dají služby nejenom vylepšovat, ale také cílit reklama.

 
Než se ostatní vzpamatují, budeme někde jinde, vzkazují Radiokomunikace.
 

V Česku se rozehrála hra o to, kdo ovládne streamování videa. To, zda bude tento byznys skutečně tak lukrativní, se teprve ukáže. Česká televize chce například novému provozovateli za dva roky zaplatit 18 milionů korun, což je podle zúčastněných stran málo. „Podobnou částku jsme obdrželi i v aktuálním období a nepokryla nám ani náklady. ČT je pro nás především referenční zákazníky a díky jeho velikosti se dokážeme učit,“ říká Petrů.

Michal Čupa to vidí podobně, o referenční zákazníky ale příliš nestojí. „Do žádného ztrátového byznysu se pouštět nebudeme, to je cesta do pekel,“ konstatuje. „Doba je pro nás nicméně dobrá. V České republice neexistuje skutečně pořádná CDN síť. T-Mobile má plné práce spojováním s GTS a T-Systems, Vodafone je rád že je rád a než se probere PPF s Telefónikou, budeme už jinde.“

Radiokomunikace mimo jiné společně s expanzí do IT, cloudu a datových center reálně zvažují, že celou firmu přejmenují tak, aby nový název odpovídal aktuálním činnostem. Záleží ovšem na tom, jak rychle digitální aktivity zaujmou výraznou část v celkových tržbách.

Diskuze (4) Další článek: Avast chce letos přijmout 150 lidí a stěhuje se do nového sídla

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,