John Carmack se na Windows 8 netěší, vyhlíží virtuální helmy

Slavný John Carmack, který má za sebou legendární hry jako Wolfenstein 3D, Doom nebo Quake, se opět objevil na QuakeConu se svou přednáškou, která je opět dlouhá a obsahuje velmi zajímavé informace z mnoha oblastí.

Tři a půl hodinové video zahrnuje nejen popis problémů s vývojem nejnovější hry Rage, ale také jeho vlastní pohled na Windows 8. Podle jeho slov byly dříve přechody na nové operační systémy mnohem revolučnější, například z Windows 3.11 na Windows 95, poté na Windows 98 a Windows XP. Z programátorského hlediska je spokojen s Windows XP a i Windows 7 přinesly nové možnosti například z oblasti práce s operační pamětí.

Windows 8 ale podle něj nepřináší příliš nového, kromě tolik prezentovaného rozhraní Metro pro dotykové ovládání. Každopádně z toho pohledu se těší na tablety Surface a rozhraní se mu líbí. Z pohledu programátora ale nevidí žádnou přidanou hodnotu.

Pokud budete mít čas, určitě si výživnou přednášku pusťte, Carmack se totiž poměrně podrobně zabývá problematikou virtuální reality pomocí helmy a popisuje jeho dlouholeté zkušenosti a vlastní výzkum v této oblasti.

Obecně jde o to, že je nutné mít dostatečně velké displeje s vysokým rozlišením a co nejvíce senzorů sledující hlavu ve všech úhlech a pohybech s extrémně nízkou odezvou pod 20 ms.

 

Tyto technologie už se samostatně začínají dostávat na trh, takže bychom se měli během několika let dočkat velmi dobrých produktů, které budou kvalitně simulovat virtuální realitu. K tomu by se měly přidat postupně i další systémy a senzory, které začínají být extrémně levné díky rozšíření v mobilních telefonech.

Jeden z nadějných produktů, který má většinu potřebných vlastností (nebo se o ně snaží), je v podobě vývojářského kitu již na Kickstarteru s koncovou cenou 300 dolarů.

Dostalo se i na cloudové systémy hraní jako OnLive, které podle něj mají budoucnost, stále však pro ně nejsou tvořeny hry nativně. Obrovské problémy s prodlevou jsou totiž ve skutečnosti nesmyslné, protože většina monitorů má od počítače k zobrazení samotného obrazu větší odezvu, než spojení mezi Evropou a USA.

Nativní hry využívající možnosti cloudu by mohly znamenat mnohem lepší uživatelský zážitek, nulové nahrávací časy (nyní se stále pouštějí klasické počítačové verze ve virtualizovaných systémech) a extrémně detailní grafiku. Carmack má pro vlastní potřeby k dispozici malý testovací level z Rage a kdyby použitou kvalitu textur použil pro celou hru, na disku by zabrala terabajt prostoru.

Témata článku: Software, Hardware, Technologie, Windows, Windows 8, Rage, Virtuální realita hry, Wolfenstein, Doom, Doom 3

26 komentářů

Nejnovější komentáře

  • AndyF1 8. 8. 2012 11:15:30
    Zjavne MS bude dalej uplatnovat vynosnu TIC-TOC strategiu.1. dobra verzia...
  • Mclane87 7. 8. 2012 21:21:17
    SP 1 pro WIN8 se bude volat Windows 9 B-]
  • Reno.Raines 7. 8. 2012 16:23:01
    kdy konečně napíšete o tomhle, dobrá aplikace pro lidi s W8...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

** Zkraje roku unikly na internet snímky nového prostředí Neon ** Součástí Windows by mohlo být už na podzim ** Komunita grafiků na webu nespala a začala si hrát

26.  4.  2017 | Jakub Čížek | 47


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5