John Carmack se na Windows 8 netěší, vyhlíží virtuální helmy

Slavný John Carmack, který má za sebou legendární hry jako Wolfenstein 3D, Doom nebo Quake, se opět objevil na QuakeConu se svou přednáškou, která je opět dlouhá a obsahuje velmi zajímavé informace z mnoha oblastí.

Tři a půl hodinové video zahrnuje nejen popis problémů s vývojem nejnovější hry Rage, ale také jeho vlastní pohled na Windows 8. Podle jeho slov byly dříve přechody na nové operační systémy mnohem revolučnější, například z Windows 3.11 na Windows 95, poté na Windows 98 a Windows XP. Z programátorského hlediska je spokojen s Windows XP a i Windows 7 přinesly nové možnosti například z oblasti práce s operační pamětí.

Windows 8 ale podle něj nepřináší příliš nového, kromě tolik prezentovaného rozhraní Metro pro dotykové ovládání. Každopádně z toho pohledu se těší na tablety Surface a rozhraní se mu líbí. Z pohledu programátora ale nevidí žádnou přidanou hodnotu.

Pokud budete mít čas, určitě si výživnou přednášku pusťte, Carmack se totiž poměrně podrobně zabývá problematikou virtuální reality pomocí helmy a popisuje jeho dlouholeté zkušenosti a vlastní výzkum v této oblasti.

Obecně jde o to, že je nutné mít dostatečně velké displeje s vysokým rozlišením a co nejvíce senzorů sledující hlavu ve všech úhlech a pohybech s extrémně nízkou odezvou pod 20 ms.

 

Tyto technologie už se samostatně začínají dostávat na trh, takže bychom se měli během několika let dočkat velmi dobrých produktů, které budou kvalitně simulovat virtuální realitu. K tomu by se měly přidat postupně i další systémy a senzory, které začínají být extrémně levné díky rozšíření v mobilních telefonech.

Jeden z nadějných produktů, který má většinu potřebných vlastností (nebo se o ně snaží), je v podobě vývojářského kitu již na Kickstarteru s koncovou cenou 300 dolarů.

Dostalo se i na cloudové systémy hraní jako OnLive, které podle něj mají budoucnost, stále však pro ně nejsou tvořeny hry nativně. Obrovské problémy s prodlevou jsou totiž ve skutečnosti nesmyslné, protože většina monitorů má od počítače k zobrazení samotného obrazu větší odezvu, než spojení mezi Evropou a USA.

Nativní hry využívající možnosti cloudu by mohly znamenat mnohem lepší uživatelský zážitek, nulové nahrávací časy (nyní se stále pouštějí klasické počítačové verze ve virtualizovaných systémech) a extrémně detailní grafiku. Carmack má pro vlastní potřeby k dispozici malý testovací level z Rage a kdyby použitou kvalitu textur použil pro celou hru, na disku by zabrala terabajt prostoru.

Diskuze (26) Další článek: Je to asi definitivní. Metro ve Windows 8 nepůjde obejít

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,