Jeff Bezos chce peníze z Amazonu použít pro vybudování levné vesmírné platformy

  • Jeff Bezos v novém rozhovoru upřesnil, jak vidí současnost a budoucnost Amazonu
  • Zákazník je pro Amazon středobodem všeho
  • Vlastní peníze chce investovat do stavby levné a dostupné vesmírné platformy

Jeff Bezos v rozhovoru na konferenci GALA 2017 prozradil řadu zajímavých detailů o Amazonu, jeho vývoji a kam směřuje. Také nastínil budoucnost, kterou se Amazon bude dále zabývat a co on sám bude dělat s většinou vydělaných peněz.

Jeff Bezos je aktuálně už druhý nejbohatší člověk na planetě a brzy lze očekávat, že předběhne Billa Gatese a na dlouhou dobu se stane nejbohatším na světě. Vše ale začalo poměrně nenápadně v rámci malého online e-shopu, který prodával klasické papírové knihy.

Krůček po krůčku

V dnešní době je Amazon obří společnost, která má spoustu platforem, produktů, služeb a zasahuje do mnoha vertikál a další nové se snaží postupně zapracovat.

Jak ale Jeff Bezos prozradil, původní plány rozhodně nebyly takové, jak by se mohlo zdát. Amazon začal jako e-shop s papírovými knížkami a už od počátku se profiloval jako „customer-centric“ tedy zákazník byl na prvním místě a vše se točilo a odvíjelo od zákazníka.

Amazon odstartovaný milionovou investicí od 20 investorů a rodiny tak postupně rostl na třech hlavních pilířích – co nejnižší ceny, co nejrychlejší dodání a co nejširší nabídka produktů či služeb. Toto jsou hlavní myšlenky, od kterých se odvíjí důvod, proč je dnes Amazon takový, jaký je.

K dosažení těchto cílů musel Amazon neustále zefektivňovat procesy pro nákup, prodej, zpracování, logistiku, obchod a další části. Ať už se tak jedná o obří stále efektivnější sklady po celém světě, vlastní letadla, kamiony nebo drony, to vše znamená efektivnější a rychlejší přepravu, což zároveň umožňuje snižovat i koncovou cenu.

„Zákazník nikdy nebude říkat, že chce něco koupit za vyšší cenu nebo doručit pomaleji.“ vtipně dodal Bezos.

Neznámý obraz Amazonu

Většina lidí si pod Amazonem představí e-shop, kde lze koupit všechno. Podle Jeffa Bezose ale lidé stále příliš nevidí, že velkou část Amazonu tvoří platforma pro prodej zboží třetích stran, které mohou využívat i sklady a logistiku Amazonu. Amazon s tímto poskytl platformu a nástroje třetím stranám a stejně tomu bylo u úspěšného cloudu Amazonu – AWS (Amazon Web Services), který byl spuštěn už v roce 2006.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka toho, kde Amazon nabírá nejvíce lidí také reprezentuje důležitost do budoucna (CBinsights)

Původně to byla platforma Amazonu, ale poté ji poskytl třetím stranám a dle požadavků zákazníků rozšiřoval nástroje a služby. AWS je díky tomu dnes jedničkou v oblasti cloudu. Stejně to platí třeba u platformy pro přímou publikaci knih nezávislých autorů a podobně.

Amazon se tak snaží stavět platformy a nástroje, na kterých mohou ostatní dále stavět a využívat je pro sebe.

Bez experimentů to nejde

Základním kamenem úspěchu je dle Jeffa Bezose také neustálé experimentování a schopnost přijímat neúspěch jako součást procesu. Pokud totiž při výzkumu a zkoušení nových věcí nenastávají problémy a neúspěchy, nejedná se o experiment, ale o nějaké menší vylepšení.

Jeff Bezos to přirovnává k baseballu, kde může hráč s pálkou hrát více na jistotu, s větší pravděpodobností trefit míček a získat jednu pozici ze čtyř. Když bude více riskovat a podaří se mu odpálit, získá čtyři mety (homerun). Riskuje ale, že nezíská žádnou. V případě byznysu lze ale takovým „homerunem“ získat třeba i „stovky či tisíce pozic“ (třeba zcela nový produkt ve stylu Echo, který vydělá miliardy dolarů) a i když experiment 9 z 10 případů nevyjde (třeba Fire Phone), stále se extrémně vyplatí riskovat.

Díky tomuto přístupu je dnes Amazon tak obrovský a rozkročený, že mu může zívidět takřka každá společnost na světě. Všechny technologické firmy předběhl v rámci cloudu, rovněž s nastupujícími chytrými reproduktory a asistentkou Alexa, která pomocí hlasového příkazu dovede zpracovat díky propojení obrovského počtu služeb více věcí, než Siri, Google Assistant a Cortana dohromady.

Zlatý věk umělé inteligence

Podle Jeffa Bezose nyní žijeme ve zlaté době umělé inteligence a strojového učení. „Na světě neexistuje instituce, kterou by nebylo možné zlepšit pomocí strojového učení.“ upřesnil Bezos.

Ať už se jedná o zpracování a analýzu dat, pochopení hlasu, rozpoznávání obrazu a další, všechny mají vliv takřka na všechny segmenty a umožní vznik nových produktů a služeb. Kromě dalšího zlepšování Bezos očekává, že se bude umělá inteligence a strojové učení dostávat i do míst, kde ji bylo složité nasadit. V současné době totiž její využití stále vyžaduje odborníky z této oblasti, to se ale do budoucna změní na takovou úroveň, aby nasazení bylo jednoduché pro jakoukoli firmu či vládní organizaci.

Výstavba vesmírné platformy

Jeff Bezos už od malička miluje vesmír. Už v roce 2000 založil společnost Blue Origin, která se podobně jako SpaceX od Elona Muska snaží o vývoj znovupoužitelných raket. Díky tomu se sníží cena dopravy do vesmír, což je hlavní předpoklad pro dostupnější a častější cestování do vesmíru.

Ale zatímco Elon Musk chce hlavně osídlit Mars, Jeff Bezos vidí budoucnost Blue Origin podobně jako Amazon. Chce budovat levnou vesmírnou platformu, kterou budou moci využívat podnikatelé a startupy budoucnosti. V současnosti je totiž cokoli spojené s vesmírem otázka stamilionů dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
Raketa a kapsle New Shepard od Blue Origina (Foto: INT_21h, CC BY-SA 3.0

Jak sám upřesnil, společnosti jako Facebook, Google nebo Amazon a další vznikly díky nápadům a práci jednotlivců s minimálními investicemi. To bylo ale možné jen díky tomu, že už byly postavené platformy, na kterých se dá stavět – telekomunikační dráty a internet (pomohly rozšířit telefonní společnosti, CERN a další), počítače a operační systémy (rozšířené díky Microsoftu, IBM, Applu a dalším), stejně tak silnice (státy), platební systémy (VISA, MasterCard) či logistika pro přepravu (DHL, PPL a další).

Jeff Bezos chce tak vydělané peníze z Amazonu v rámci společnosti Blue Origin, která už má přes tisíc zaměstnanců, použít pro stavbu podobných platforem pro vesmír. Může se jednat o výlety do vesmíru, vesmírné stanice u Země, cestovatelské kosmické lodě po Sluneční soustavě, stavby na jiných planetách či Měsících s možností osídlení a podobně. Zkrátka základy, které budou využívat a stavět na nich projekty a startupy příští generace lidí. Třeba jednoho neznámá studenta, který má skvělý nápad na nový vesmírný produkt či službu.

Diskuze (8) Další článek: Evropský parlament dnes udělal další krok k jednotnému internetovému trhu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,