Internet v Číně využívá přes 450 milionů lidí. Více než v USA

Už 457 milionů Číňanů využívá ve své zemi přístup k internetu. Za loňský rok narostl počet uživatelů celosvětové sítě v Číně o 19 %. Alespoň to tak uvádí čínské centrum pro informace o internetové síti CNNIC. Čína je tak největším internetovým trhem na světě.

K nárůstu uživatelů internetu přispěly zejména mobilní telefony, které si Číňané zvykli k přístupu na web používat. Z přenosných přístrojů na internet přistupuje přes 300 milionů Číňanů. Čínská vládá se snaží co nejvíce obyvatel k celosvětové síti připojit a využít jí pro obchod a vzdělávání. Významně proto investuje do infrastruktury. Veliký vliv na postupný růst uživatelů má také významný hospodářský růst, který se v roce 2010 pohyboval okolo 10 %.

Čína je ani ne v polovině

Čína je tak s více než 450 miliony uživatelů největším internetovým trhem na světě. Potenciál růstu je navíc obrovský, v asijské zemi totiž žije více než miliarda obyvatel. Podobné vyhlídky může mít také lidnatá Indie, ta ovšem prozatím výrazně zaostává v budování infrastruktury a internet zde posledních údajů využívá něco přes 50 milionů lidí.

I když se Peking snaží své obyvatele na internet co nejvíce dostat, paradoxně jim blokuje služby a obsah, které jsou podle nich škodlivé. Jedná se především o texty, které vystupují proti čínské vládě či zobrazují pornografický obsah. Internet ale významně přispívá k růstu ekonomiky, Číňané si totiž zvykli přes internet nakupovat a také komunikovat.

Pro západní internetové firmy je velice těžké se na čínský trh dostat. Svojí roli určitě hrají stížené podmínky a cenzura (viz odchod Googlu), ale také skutečnost, že asijský trh je hodně odlišný od toho západního. Například Facebook a Twitter zažívají celosvětový rozkvět, v Číně ale slaví úspěch tamní varianty populárních služeb provozované většinou tamními internetovými giganty. Podobné je to například v Japonsku, kde Facebook nechává uživatele internetu naprosto chladnými. Na sociálních sítích totiž často nechtějí vystupovat pod vlastním jménem, ale spíše si nezávazně popovídat pod přezdívkou. Západ podle odborníků jinakost asijských trhů velice často nechápe.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Youku aka YouTube. Dang Dang aka Amazon.

Čínskému internetu proto nevévodí Amazon, ale Dang Dang. Video se nepřehrává na YouTube, ale na Youku. Vyhledávat se chodí na Baidu a ne na Google. Své vlastní alternativy zde má také Twitter.

Čínské internetové firmy díky počtu uživatelů a malé západní konkurenci velice rychle rostou a stávají se velice silnými. Deník Wall Street Journal počátkem roku informoval, že se letos uskuteční IPO desítek čínských internetových firem. Poměrně úspěšný vstup na burzu zaznamenaly v roce 2010 hned dvě čínské firmy – Youku a Dang Dang.

Youku po vstupu prudce vyrostlo a poté se ustálilo a vykazuje stabilní výsledky. Dang Dang si také drží hodnotu, na druhou stranu si její šéf společnosti stěžuje na investiční banku Morgan Stanley, která nedodržela slíbené podmínky a hodnotu IPO posadila výrazně níže než původně plánovala. Na NASDAQu výrazně dominuje Baidu, které si od začátku roku 2009 připsalo zhruba 100 dolarů. Baidu ovládá více než dvě třetiny čínského trhu s internetovým vyhledáváním.

Témata článku: Byznys, Internet, USA, Čína, Screen, Stanley, Morgan

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • broukpytlik 20. 1. 2011 13:10:05
    jo... kdyby v evrope udelali podobny servis, nechci vedert kolik pitomych...
  • Lukke 20. 1. 2011 6:39:33
    Já se ani nedivím... Amíci jsou se znalostí IT na katastrofální úrovni....
  • robertchutney 19. 1. 2011 22:56:46
    ...Alespoň to tak uvádí čínské centrum pro informace... Pane Sedlak, jak...
Určitě si přečtěte