Intel: šestijádrový procesor ještě tento rok

Diskuze čtenářů k článku

Petr  |  18. 03. 2008 18:44

Já myslel, že se v této branži počítá 2, 4, 8, 16, 32, 64 .....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  18. 03. 2008 20:03

Hehe, to víš, AMD začalo s tříjádrovými procesory, tak Intel holt musí mít šest. Klasické "já ho mám delšího"!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lime  |  18. 03. 2008 14:11

Dvoujádro bylo Duo,

čtyřjádro Quad.

Navrhuji Sex.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  18. 03. 2008 21:01

Tak pokud mě google neobalamutil, tak to bude asi sext.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
davaves  |  18. 03. 2008 13:05

Jeste ani poradne nemame soft ktery by dokazal vyuzit dvou jadra (coz je softwarova ostuda) a jsem zvedav co dokaze vyuzit 6 jader

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Master Of Disaster  |  18. 03. 2008 13:32

To je relativni.

Napr.:

http://www.denniskarlsson.com/smp/

http://www.hardwaregeeks.com/board/showthread.php?t=32483

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
18. 03. 2008 13:45

co treba gcc? pomoci site jsem kompilil apliky ze zdrojaku na 14ti CPU v praci. tesim se, az si poridim nejake levnejsi 4 ci 8 jadro, v Gentoo to dobre vyuziju, jak diky optimalizovanemu planovaci uloh, tak diky aplikacim zvladajici vice vlaknovy beh. kompilace aktualizaci pojedou jak zbesily.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Cmi  |  19. 03. 2008 08:10

Tady by asi většina lidí chtěla i něco normálního na PC dělat než kompilovat OS

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
19. 03. 2008 09:58

ale vzdyt te nikdo nenuti, navic nevim kde beres odvahu mluvit za vetsinu. rec byla prece o tom, ze nejsou aplikace vyuzivajici vicevlaknovy beh, ja tvrdim, ze jich znam spousty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jk  |  18. 03. 2008 14:21

to je ale plk, naprosta vetsina pouzivanych serverrovych aplikaci bez problemu vyuzije vicejadra namatkou Oracle, SQL Server, serverove OS Linux, Win, webservery a rada dalsich

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Břetislav Černík  |  18. 03. 2008 15:13

A zkoušel jste to někdy?

Ono těch 8 jader pro databázi je moc pěkných. Ale když Vám jedno jádro zaměstná veškerou přenosovou kapacitu FSB, tak je Vám těch zbylých 7 jader úplně na dvě věci. A Intel platforma je v tomto ohledu doslova krizová - má sdílenou FSB pro všechny procesory.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
omnipudge  |  18. 03. 2008 11:10

a

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pcha  |  18. 03. 2008 11:34

Ahoj, moc se v tomhle nevyznám. Tak se chci zeptat někho, kdo tomu trochu rozumí, na co je dobrý mít v procesoru tolik jader? To jako příští rok se začnou dělat třeba dvanáctijádrový a pak třiceti......

Rozumím tomu správně, když to chápu takhle: čím více jader to má, tak tím víc věcí můžu dělat najednou?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
risomas  |  18. 03. 2008 11:46

No doma ti to bude pravdepodobne nanic ale pri servroch je bezne ze spracovavaju naraz desattisice poziadaviek a tam sa to pekne rozdeli medzi jadra takze realny vykon je 24x vacsi ako pri pouziti jedeho jadra. Popri si mozes spustit BOINC a naraz pocitat 24 uloh

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nemo7  |  18. 03. 2008 11:49

Vícejádrové procesory jsou výhodné :

1) Pro paralelní(=souběžné) procesy - to znamená víc spuštěných procesů(=programů) zároveň.

2) Vícevláknové aplikace

viz http://en.wikipedia.org/wiki/Thread_(computer_science)

Pro domácí použití využití tolika jader moc nevidím, nevím která úloha potřebuje tolik jader. Server víc jader využije líp, zpracovává spoustu požadavků. Zvyšovat výkon dnes kvůli přehřívání moc nejde, tak aspoň na procesor nacpeme víc jader.

Klidně ať mě další doplní nebo opraví.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Veselý  |  18. 03. 2008 12:30

Většina programů, které potřebují výkon, obsahuje dobře paralelizovatelné úlohy.

To znamená, že pokud tomu programátor věnuje své úsilí, může výpočty, rozdělit na všechna jádra, tak, že se rychlost zvedne téměř tolikrát jako je počet jader.

Ve hrách například každý procesor může počítat část fyziky/grafiky/umělé intelgence. V 3d programech část objektů, nebo scény. Při kompresi část filmu či skladby, apod.

Chce to čas.

Spousta nových programů a her už dokáže z části využít více jader najednou.

Samozřejmě jsou i problémy, které lze paralelizovat obtížně, a jejich běh na více jádrech je nesmysl, nicméně v praxi jsou to okrajové úlohy.

Abych to schrnul, to jestli vícejádra mají či nemají smysl záleží jen a jen na programátorech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nemo7  |  18. 03. 2008 13:04

Jsem také programátor a problém je právě ve větě "pokud tomu programátor věnuje své úsilí".

1) Úsilí nemusí být zrovna úměrné výslednému efektu, největší brzdou může třeba zůstat IO operace na HDD.

2) Paralelní úlohy se dost špatně představují, programují a testují -> dražší vývoj. Klíčové slova pro zájemce jsou "race condition" a deathlock

Pár odkazů k "race condition" a deathlock

http://blogs.msdn.com/davidklinems/archive/2005/10/24/484275.aspx

http://blogs.msdn.com/davidklinems/archive/2005/09/15/467827.aspx

http://support.microsoft.com/kb/317723

3) Programátor je také člověk a proč by měl řešit a ladit zbytečně vícevláknovou aplikaci, když se jí jde dost často pohodlně vyhnout a může večer místo ladění těchto příšerností strávit třeba s přítelkyní.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Master Of Disaster  |  18. 03. 2008 13:27

Jiste mas na mysli deadlock, programatore.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deadlock

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nemo7  |  18. 03. 2008 14:33

Díky, překlep a zkopírovaný překlep. To se stává, když jeden neuvažuje....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Quasimodo  |  18. 03. 2008 17:02

Predsudek. Jsou typy uloh, ktere se snaze predstavi i implementuji paralelne. A prave u techto "prirozene" multithreadovych aplikaci zpravidla deadlock nevyvolas. A pokud pouzijes paralelni zpracovani jen pro zvyseni vykonu - inu, tam je to tezsi, zejmena pokud si v C++ musis vystacit jen s mutexy. Pokud sahnes po C#, tak to je jazyk, ktery cloveku v tomto smeru vyrazne pomaha.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nemo7  |  18. 03. 2008 17:42

Můžete ještě uvést konkrétní příklady úloh, které se snáze představí i implementují paralelně ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  19. 03. 2008 00:19

Některé úlohy se sice představují lépe paralelně, ale... ona ta paralelizace taky výkon může snížit. Pokud budu mít thready, které budou příliš výpočetně nenáročné, pak samotné vyvolání threadů a jejich přesun do jader (velká latence cache, protože thread potřebuje data, která je napřed potřeba načíst) a následná synchronizace výsledků můžou způsobit, že threadovaná aplikace poběží (klidně i výrazně) pomaleji než čistě sekvenční.

Taky je potřeba říct, že tyto "přirozeně threadovatelné" úlohy jsou většinou serverového charakteru - např. přístupy do databáze. To ale není úplně pro masy a rozhodně to neospravedlňuje pokles výkonu, který vícjádra desktop uživatelům přináší (... protože mají nižší frekvenci kvůli většímu zahřívání). Threading taky zvyšuje zátěž na RAM, což při vyvolání velkého množství threadů (třeba tisíců) už může být znát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PF_  |  20. 03. 2008 07:20

"2) Paralelní úlohy se dost špatně představují, programují a testují -> dražší vývoj. Klíčové slova pro zájemce jsou "race condition" a deathlock"

To je jen tím, že se i dnes používají programovací techniky z doby kamenné, jako jsou třeba explicitní thready a zámky... Existují přitom technologie, které umožňují programovat zaručeně (tj. nemožné již v teorii, natožpak v praxi) bez deadlocků. A už se do jejich výzkumu pustil i Microsoft. Respektive například zaměstnal Simona Peytona Jonese, který se zabývá výzkumem skládatelných softwarových transakcí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  19. 03. 2008 00:12

Tato tvrzení jsou bohužel dost obecná a často nepřesná (pokud to řeknu taktně).

Hry - paralelizace není až tak jednoduchá, pokud si totiž uvědomíme, že počítač (umělá inteligence) by měla reagovat na reakce hráče, že fyzika taky musí reagovat na tahy hráče... ono je to hodně sekvenční záležitost, ač to na první pohled nemusí být úplně patrné. Dá se to zprasit, ale pak není zaručeno, že se hra bude chovat úplně korektně.

S kompresí to není vůbec tak růžové. Třeba takový WinRAR nepodporuje multithreading (ano, tlačítko tam je, ale zrychlení je jen asi 15% a hlavně produkuje to pak jiné soubory). Stejně tak MP3 - kodek nelze paralelizovat bez ztráty kvality. Jeden z nejnáročnějších kodeků MPEG4 AVC (H.264) také nelze paralelizovat bez ztráty kvality. Tyto úlohy jsou sekvenční a z principu komprese je to docela logické. Dá se to samozřejmě naprasit tak, že se přeruší logická posloupnout úloh, a tak se to nuceně paralelizuje - to má ale za následek větší soubory, horší kvalitu nebo jiné nepříjemnosti. Čím více jader, tím více se to musí prasit a tím horší vedlejší efekty.

Vícjádra jsou super do serverů a na některé workstation úlohy, v desktopech to mají mnohem obtížnější. A jak už tady někdo poznamenal - za vývoj těchto aplikací si budete muset připlatit a to ne právě málo. Ohánět se jazyky jako C# nemá moc smysl, protože základem každé výkonné aplikace je C++ nebo assembler a tyto jazyky vývoj multithreaded software rozhodně neusnadňují.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jezevcik  |  18. 03. 2008 13:09

Jednoduse vykon. Jelikoz se v podstate na soucasne technologii narazilo na frekvencni strop, tak dalsi cesta ke zvysovani vykonu vede nyni pouze pres vicejadrove procesory.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  19. 03. 2008 00:00

Narazilo na frekvenční strop... takže proto si ten frekvenční strop ještě snížíme pomocí více jader (= většího zahřívání), aby výkon ještě dále klesnul. Výborně, super strategie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PF_  |  20. 03. 2008 07:13

Myslím, že třeba erlangisté si na tenhle způsob zvyšováním výkonu ani trošku nestěžují. A unixáři. A vyvojáři využívajíci OpenMP taktéž. A...no, ono těch technologií paralelního programování bude v mainstreamu přibývat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Borek  |  18. 03. 2008 14:04

Tenhle procesor je (bude) Xeon řady 7300, což jsou CPU do čtyřprocesorových systémů, jak bylo i v článku zmíněno. Jeden čtyřjádrový procesor řady 7300 stojí i desítky tisíc Kč a přitom jde o podobný procesor jako domácí čtyřjádro, jen má podporu až čtyř souběžně pracujících procesorů. Stejně jako "obyčejný" Xeon řady 5100, 5300 a 5400 má podporu pro dvojprocesorové systémy. Intel si za to nechá pěkně zaplatit, například Intel Xeon X7350 (Tigerton 2,93GHz@1066FSB 8MB cache,QuadCore) stojí nějakých 45 tis. bez DPH.

Čili nejde v žádném případě o produkt do domácích počítačů. A na co je dobré mít tolik jader? Typické použití bude třeba SQL databáze, která zpracovává mnoho souběžných transakcí a dokáže využít všechna jádra. To, co dříve zvládl čtyřprocesorový server, dnes zvládne jednoprocesorový se čtyřmi jádry. A když se do čtyřprocesorového dají čtyř nebo dokonce šestijádra, je to veliký přínos. Samozřejmě je nárůst výkonu menší než pouhý násobek a se vzrůstajícím počtem jader se nárůst výkonu snižuje, ale přinos to je. Další paralelizovatelná a snadno představitelná úloha je webový server, který také nezávisle zpracovává mnoho požadavků současně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor