Intel Larrabee jako samostatný grafický čip pohřben podruhé

O projektu Larrabee a jeho ukončení jsme vás již podrobně informovali na konci minulého roku. Cílem projektu měl být dostatečně výkonný a poměrně univerzální grafický čip, který by byl schopen konkurovat současným řadám od ATI a Nvidie. Vývoj však narážel na spoustu problémů a překážek a termín uvedení se stále oddaloval. Nakonec Intel tento projekt zrušil, alespoň v rámci oficiálních zpráv a vývoj této technologie měl nadále probíhat pouze z experimentálního pohledu.

Intel dle nejnovějších informací opět potvrzuje, že v blízkém časovém horizontu neplánuje žádné uvedení samostatné grafické karty a soustředí se především na vývoj nenáročných integrovaných čipů v procesorech. Hlavním úkolem těchto grafických čipů není perfektní herní zážitek, který vyžaduje velký grafický výkon, ale především dobrá akcelerace 2D obrazu a multimediální schopnosti, mezi které patří přehrávání HD videa nebo nově také bezdrátový přenos obrazu (WiDi).

Vývoj grafického čipu je z určitého pohledu mnohem složitější než v případě procesoru. Kromě rozumně škálovatelného hardwaru je totiž nutné naprogramovat ovladače, které zahrnují nejen všemožné optimalizace her a aplikací, ale také velmi rychle se vyvíjející technologie jako DirectX nebo OpenGL. Není proto divu, že Nvidia i ATI mají mnohem více specializovaných programátorů software než inženýrů, kteří tvoří samotný hardwarový čip. Programování ovladačů totiž patří mezi jednu z nejnáročnějších věcí a zkušených programátorů v této oblasti mnoho není.

Intel navíc původně plánoval velkou univerzálnost čipu (GPGPU) a místo hardwarově zakotvených obvodů se snažil jít cestou úpravy pomocí software. To by mu dovolilo jeden hardwarový čip programovat i na novější technologie. Toto řešení se však ve výsledku jeví jako mnohem pomalejší a náročnější na spotřebu i délku vývoje.

Klepněte pro větší obrázek

Na poli paralelních výpočtů však Intel rozhodně nespí na vavřínech, jeho projekt Tera-scale se totiž zabývá vývojem právě vícejádrových čipů, které obsahují zatím až 48 jednoduchých jader.

Témata článku: Hardware, Intel, Čipy, Tera, Scala

Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 54

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?