Hrátky s HTML5: vyberte si z katalogu her

Diskuze čtenářů k článku

15. 08. 2010 18:10

Myslim si, ze flash je na ustupe. S HTML+CSS+JS sa daju take veci robit, ze to 95% beznym konzumnym uzivatelom bude stacit (video, hry, animacie, ajaxove weby...) Flash pojde urcite rapidne dole...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 21:42

Tak nám ještě řekněte, jaké nástroje máme dát do ruky té armádě designérů v reklamních agenturách a redakcích novin, kteří každý den chrlí animované bannery, infografiku a podobné kravinky? Notepad a naučit je JavaScript? :)

Flash půjde "rapidně dolů" teprve až budou srovnatelné nástroje, nestačí srovnatelná technologie. Výše uvedené hry zcela jistě pocházejí od nadšenců jako "studie proveditelnosti". Jinak dnes není příliš motivace, proč dobrovolně používat horší vývojové prostředí, horší programovací jazyk, atd. Snad jedinou motivací je ten iOS, ale tam zase většinou takové hry programujete jako nativní v Objective-C.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:29

A máš snad důvod věřit, že do 1-2 let žádné "srovnatelné" vývojové prostředí nebude k dispozici? Designéři a web-programátoři ti ho sami nevyvinou ani ti ho neseženou ... proč by si pod sebou řezali větev a k tomu se museli učit něco nového?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:39

No je to samozřejmě zase na těch nadšencích - místo psaní her by měli radši udělat editor HTML5 animací pro drobnosti typu bannerů, tím by tomu prospěli mnohem víc. No a nebo je předběhne zase Adobe, ostatně už dnes se dají jednoduché SWF přehrávat javascriptem (v canvasu nebo jako SVG), jen to pořád není úplně user-friendly.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 13:08

Jak HTML neni urceny jako nahrada za flash? No asi neni, ale Apple King ho do teto role pasoval, takze porovnavani s flashem je namiste.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 14:16

* Na prehravani audio/video HTML 5 staci...

* Stejne je tomu tak v pripade bannerove reklamy, jednodussich animaci atp (s pomoci javascriptu a css)...

* Jeste nedavno flash neumerne zatezoval procesor...

* V prvni rade ale mozna pujde o penize resp prerozdeleni toku penez v pripade, ze by se aplikace psaly i ve flashi a nejako dosud v nativnim devkitu (pripadne jiny distribucni kanal/model nez AppStore)...

Kazdopadne pokud nekdo bez flashe nemuze zit, poridi si pristroj jine firmy, casto levnejsi a s vice funkcema. Celkem jednoduche, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:25

A on snad dnes už Flash procesor zatěžuje "úměrně"?

(míněno vzhledem k typické hodnotě přenášeného obsahu...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 12:36

Já rozhodně HTML5 fandím, ale nemyslím si, že dokáže na 100% nahradit flash...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
15. 08. 2010 11:28

Tak jsem si podle obrázku vybral knife tanks... Hra mi nefungovala, jen zřírala 70% jednoho jádra... Chrome 5.0.375

Nechápu, jak může někdo tvrdit, že tohle je lepší než flash...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:22

Zapomínáš, že před pár lety přesně takhle "odporníci" řvali kvůli Flashi - a u reklam se dožadovali animovaných GIFů.

Dokud byl JS jenom přívěšek prohlížečů pro jednoduchou manipulaci s HTML objekty, operace typu zobrazit/skrýt/nastavit text/změnit obrázek moc optimalizace kódu nepotřebovaly. Za poslední 2-3 roky se zvedl výkon JS u všech prohlížečů kromě MSIE víc než 10-násobně - a není důvod proč by se jeo efektivita ve spojení s HTML 5 nemohla posunout ještě dál a postupnými optimalizacemi překonat i uzavřený Flash...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 01:33

hlavně v tomhle tolik HTML5 roli nehraje (snad akorát Canvas element), jinak je to všechno o javascriptu popř CSS3)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:13

A co si myslíš že je ve skutečností "flash"? Nic jiného než vložený objekt typu "plátno", na kterém se dá pomocí vlastního skriptovacího jazyka kreslit to, co mu dané verze Flash pluginu umožní.

Ano, Flash obsah je možné i streamovat a skript jako takový umí i dalších pár multimediálních ptákovin - ale v reálu je už dnes možné kombinací postupně rozšiřovaných komponent HTML5 a JS páchat minimálně totéž.

A je jenom otázka času, kdy ta hrstka lidí co se dnes Flashem živí (jsou to oni kdo v diskusích nejvíc řve, ne "iOvce" - jde prostě o lukrativní flek) přejde na HTML5 a postupně zmlkne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:27

Proč by to měla být jen otázka času? Nemůže to být náhodou také otázka možností a produktivity práce v té které technologii? Vždy existovaly konkurenční platformy, proč by tomu mělo být najednou jinak a měla by se "odhlasovat" jedna jediná? Není to tak trochu nezdravé? :) Momentální konkurence mezi Flashem, Silverlightem a HTML5 (plus okrajových jako je Unity nebo JavaFX) prospívá všem třem. Žádná z nich by se nevyvíjela tak rychle, kdyby neexistovaly ty ostatní. A úvaha o "lukrativním fleku" je úsměvná - přejít z jednoho jazyka na druhý je to nejmenší, 90 % znalostí a schopností programátora her leží úplně jinde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 00:53

Jako ukázka možností HTML 5 je to zajímavé, ale jinak ty hry vypadají dost mizerně a hlavně brutálně zatěžují procesor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 03:29

Presne. To ma byt budoucnost? Flash zvlada MNOHEM VICE pri MENSI ZATEZI.

Ale chapu, ze iOvcim to nikdo nevymluvi, neb jejich Buh ma jiny nazor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 09:31

HTML5 je na začátku, časem se prohlížeče určitě zlepší, například v IE9 je zátěž procesoru asi poloviční oproti ostatním prohlížečům.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 09:56

W3C nevyviji HTML 5 (CSS3) jako nahradu Flashe. Nicmene i tak dokaze uz ted v nekterych implementacich Flash nahradit. Jeho nepopiratelna vyhoda je v multiplatformite a faktu, ze neni potreba instalovat zadne pluginy 3. stran. Podobne implementace canvasu a javascriptu ma zatim jen uzke a specificke vyuziti a nikdo soudny snad nehodla konkurovat javascriptovyma hrama Flashi. Marketing Adobe, Apple, medii resp. kecy lidi, kteri nevedi, ktera bije, bych vubec nebral vazne. IE9 je proti IE8 ohromnym posunem, nicmene podpora HTML5 a CSS3 je proti konkurenci stale horsi, v nekterych smerech tristni... ale urcite bych s finalnim soudem pockal az na ostrou verzi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 21:55

Nutnost instalovat plugin je pro uživatele naprosto zanedbatelná. Mohu namítnout, že u javascriptových her musíte pro změnu stahovat objemné JS knihovny a frameworky (a to spolu s každou hrou, protože HTML narozdíl od Flashe neřeší persistentní sdílené knihovny).

Jediná motivace, proč přejít od Flashe k HTML, je na straně vývojáře hry, ne u uživatele. Pokud hru napíše v HTML, poběží jeden kód všude - i na iOS. Jenže to by muselo být vykompenzováno srovnatelným výkonem, nástroji, a vůbec vývojářským komfortem. A to dnes není. Takže typická dnešní praxe je pro iOS psát verzi v nativním Objective-C a pro zbytek světa (nově včetně Androida) ve Flashi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 22:03

Kdo a proc by programoval flashi (atp) konkurujici hry v javascriptu/html5? Neresme kompenzaci neceho, co ani neni zamysleno jako konkurence flash/herni platformy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 22:16

No jak říkám - HTML by zvolil ten, kdo chystá novou hru a chce ji zacílit na maximálně široké publikum. Pokud je dostatečně jednoduchá (karetní hry, šachy...), převáží výhoda jednoho kódu běžícího všude.

Jinak si nemyslím, že HTML nemá ambice konkurovat Flashi. Proč by dělali Canvas, video, audio, app cache, local storage, web sockets... tedy věci dosud známé jen z Flashe? Je jen otázkou času, kdy se přijde na to, že je potřeba dodělat ještě ten zbytek (práce s kamerou, peer-to-peer komunikace, ...). Nejdůležitější je však konkurenční prostředí, kdy jedna technologie inspiruje ostatní. Proto doufám, že na pluginové technologie (Flash, Silverlight, Unity, JavaFX) se nebude pohlížet jako na zlo (tedy kromě iOS, který snad zůstane exotickou výjimkou :)).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:08

Ja si zasa myslím, že ak chcem zacieliť hru na maximálne široké publikum, spravím ju vo flashi. Tam mám istotu, že 90% ľudí si tu hru spustí. Kdežto z kolekcie niekoľkých noviniek a niekoľkých zoštandardizovaných propertiálnych elementov, ktorým sa hovorí "HTML5", sa dá využiť maximálne ten canvas, aj to nie všade.

A tak je to nielen v prípade nejakých hier.

Element video ponúka tak málo možností, že miesto neho možno kľudne použiť 14 rokov starý embed, ktorý navyše funguje všade. Viď youtube, prečo asi ponecháva flash prehrávač?

Ostatné veci z HTML5 majú, ako som už písal, tak biednu podporu, že si nemyslím, že flash v najbližších rokoch vymizne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 23:21

Jasně, myslel jsem to za předpokladu, že hra bude mít nějaké minimální požadavky na browser nebo plugin, který si uživatel musí obstarat. Problém je v tom, že Flash Player na iOS si prostě obstarat nemůže. :)

YouTube má nadále Flash jako primární, protože HTML video neumí vstup z kamery, streamování, fullscreen, atd.

Jinak samozřejmě souhlasím a jako vývojář her nehodlám Flash zatím ani náhodou opouštět.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 08. 2010 00:01

Opravdu máš pocit, že Killer Feature (jedno jestli Flashe a nebo HTML) je dnes vstup z kamery - a že toto nikdy nebude implementováno do některého z HTML objektů? A nebo neskousneš že aktuální Chrome roztahuje obsah HTML jen do hranic aktivního okna - a pro skutečný full-screen musíš použít systémový "full-screen" příkaz browseru, tj. klávesu F11?

Jsi "vývojář her" a tvrdíš nám tady že HTML video nejde streamovat: Co Youtube a vlastně všechen dnešní AJAX? Já jsem taky vývojář - ale do aplikací FLASH se ani náhodou pouštět nehodlám, protože je k živobytí nepotřebuju...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 08. 2010 00:59

Co? Čti pozorněji, co píšu - vstup z kamery za killer feature nepovažuju, pouze za jednu z věcí, které prostě Flash umí a HTML zatím ne, toť vše. A jeden z důvodů, proč je primární přehrávač YouTube ve Flashi a nadále bude. Že práce s kamerou jednou bude i v HTML, považuju za pravděpodobné, taky jsem to napsal.

Ke streamování atd., nejlepší bude, když si přečteš přímo YouTube blog na toto téma: http://apiblog.youtube.com/2010/06/flash-and-html5-t... ...

No a tu poslední větu jsem nějak nepobral... Já taky Flash nepotřebuju k živobytí, moje živobytí jsou webové hry a dělám je v momentálně nejlepší dostupné technologii. Před 10 lety to byla Java, dnes je to Flash, za 10 let to s vysokou pravděpodobností bude zase něco jiného.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 08. 2010 00:05

Vidíš - kdybys tu hypotetickou hru spáchal jako Win32 binárku, spustí ji v nejbližších letech ne jen 90, ale víc než 95% všech uživatelů internetu, i bez "propertiálnych elementov" typu Flash...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 08. 2010 07:50

Podle mne opravdu nema. Nebylo zamysleno jako web dtp nastroj a podle mne neni zamysleno ani jako nahrada flashe. Jina vec je, ze to tak nekdo prezentuje ci dokonce to tak muze vypadat.

Canvas, audio, video, local storage atp maji uvolnit ruce vyvojarum, aby nemuseli resit elementarni problemy skriptovanim, pluginy tretich stran atp... o vse se postara implementace v konkretnim prohlizeci a do zadneho zarizeni s pristupem na web nebudete muset cokoli instalovat. Vse zvladne samotny prohlizec bez dodatecnych pluginu atp.

Jinak az na tu nevrazivost vuci iOS se mi druhy odstavec libi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 11:19

Ale HTML+CSS+JS neni a nikdy nebylo zamysleno jako nahrada flashe.

To je ta zakladni elementarni vec, kterou by si vsichni mei uvedomit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 11:24

Jako plnohodnotná náhrada to opravdu není, ale dokáže to nahradit asi z 90% to, na co se dnes flash používá (video, reklamní banery, primitivní hry)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
15. 08. 2010 12:20

To ano. Problem je, ze techto 90% je cca 10-20 procent toho, k cemu se flash pouziva :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
15. 08. 2010 13:45

tak tomu nerozumím... co jste se snažil teď napsat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
15. 08. 2010 11:26

Už se tu sešli a hromadně dávají NESOUHLASÍM. :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor