Hodnota Grouponu a dalších technologických firem klesá

Vzor českého Slevomatu Groupon zhruba před dvěma týdny vstoupil na burzu. I přes všechny své problémy (viz náš článek)se mu podařilo přesvědčit a nadchnout investory. Ti se nebáli nakupovat za startovací cenu 20 dolarů za akcii a hodnotu cenných papírů brzy poslali na téměř 27 dolarů. Po několik dnů pak oscilovala kolem hranice 24 dolarů. Groupon uvolnil na NASDAQ pouhých 5 procent svých akcií, díky čemuž vydělal 700 milionů dolarů.

Po několika dnech obchodování však zájem investorů opadává a zdá se, že ze stejných důvodů, které byly firmě vyčítány už dříve. Cena akcií začala padat už v pondělí – z hodnoty mírně převyšující 26 dolarů se dostala na současných 16,96 dolaru, což je hodnota o 3 dolary nižší, než na jaké Groupon začínal.

Čeho se tedy investoři obávají?

  • Groupon má silnou konkurenci a na slevový trh je poměrně jednoduché vstoupit. Roste zejména LivingSocial, který se také chystá na burzu. Konkurentů je ve Spojených státech na desítky.
  • Groupon nedokáže pořádně vydělávat.
  • Jádro byznysu je nejisté a v ohrožení. Někteří zákazníci Grouponu (tedy podnikatelé, kteří nabízí slevy), si stěžují, že pro ně hromadné slevy nepřináší žádný efekt.
  • Kvůli veliké konkurenci musí Groupon neustále investovat do drahé reklamy, kvůli čemuž přichází o vydělané peníze.
  • Stále tu jsou obavy ohledně dřívějších machinací v účetnictví.

A kromě těchto a některých dalších faktorů zde hraje roli také další fakt – trh se obává mladých technologických firem a bojí se dalšího fiaska. V tomto ohledu už bylo napsáno mnoho rozdílných názorů a je to stejné, jako se dohadovat, jak dopadne situace v eurozóně. Nikdo to pořádně neví.

inetipo_hodnoty.PNG
Hodnota akcií (v dolarech) technologických společností, které nedávno vstoupily na burzu. Vyšší cenu oproti hodnotě při IPO si drží pouze LinkedIn.
Diskuze (10) Další článek: Miniaturní terahertzový bezdrátový čip nabízí propustnost až 1,5 Gb/s

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,