Hlavní slabina roboaut? Jsou příliš slušná

Autonomní vozy bez řidiče se budou muset vypořádat s jednou zvláštní překážkou – až příliš strojeně dodržují pravidla, poněvadž to jsou opravdu jen stroje. Chybí jim lidský rozměr komunikace. O fenoménu se rozepsal New York Times, který cituje profesora z Wisconsinské univerzity Johna Leeho. Ten upozorňuje třeba na běžnou nonverbální komunikaci – oční kontakt, gestikulaci rukou aj. Člověk je zároveň přirozeně agresivnější, což nemusí být hned na škodu.

Klepněte pro větší obrázek
Letos v létě na kalifornské silnice vyrazila nová generace autonomních vozítek od Googlu. I když jsou už konstruovaná pro plně autonomní robotický provoz – nepočítá se ani s volantem, zatím to neumožňuje dopravní legislativa, a tak jízdu musí kontrolovat profesionální řidič.

Příkladem může být třeba vjezd na kruhový objezd. Zatímco lidský řidič zpravidla využije každé skuliny v provozu a na kruh vjede co nejdříve, robotické auto bude čekat dle předpisů zbytečně dlouho a ve špičkách bude blokovat provoz.

Podle některých teoretiků tedy může být v počátcích hlavní slabinou právě to, že bude chování autonomních vozů až příliš umělé. To by samo o sobě nebylo vůbec na škodu, problém ale spočívá v tom, že na to nejsou připraveni lidští účastníci provozu. Jsou to právě oni, kteří za roky testování vozů od Googlu způsobili všechny havárie. Minulý měsíc například řidič sedanu vrazil do autonomního vozu poté, co první vůz výrazně přibrzdil před přechodem.

Řešením tohoto nesouladu mezi čítankově korektním robotem a reálným člověkem by tak bylo snad pouze to, kdyby všechny vozy řídil robot a v rámci připravovaných protokolů vzájemné komunikace V2V by všichni bezdrátově koordinovali jízdu s okolím a s počítačovou přesností by optimalizovali veřejnou dopravu. Z provozu by tedy zcela vypadl složitě vypočitatelný lidský faktor, se kterým si chytrý autonomní vůz asi neporadí nikdy, protože jednoduše není člověk.

Témata článku: Technologie, Google, Roboti, Sedan

45 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jops 3. 9. 2015 8:02:01
    By me zajimalo jak se tato chytra auta budou chovat v situacich, kdy mu da...
  • Joker 2. 9. 2015 17:03:09
    Minimálně u nás hlavní problém bude, že bezpečně nejezdí ten, kdo jede...
  • Grunang 2. 9. 2015 16:31:24
    A vědí ty šašci z NY Times o čem píšou? Konkrétně to s tím kruhovým...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

Včera | Stanislav Janů | 44

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

** Jihokorejská společnost Hankook Mirae Technology vyrábí obří Mechroboty ** Jsou určené pro ovládání člověkem uvnitř ** V prodeji se objeví koncem tohoto roku za 200 milionů korun

20.  3.  2017 | Karel Javůrek | 18


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C