GUG - oficiální Google fanklub slibuje objektivitu a fakta

Český internet má první komunitní Google portál, na kterém najdete diskusní fóra, články i pozvánky na semináře. GUG ale není jediný svého druhu, je tu i WUG, CZLUG a další.

Pokud první zářijový týden patřil jednoznačně Googlu, o čemž vás přesvědčí letmý náhled do statistik Google Insights, tak ten druhý tak trochu navazuje, čeští fanoušci, uživatelé, IT manažeři i vývojáři se totiž dočkali spuštění ostrého provozu komunitního projektu GUG – Google User Group, který zastřešují společnosti Unisona, Skilldrive a hlavním partnerem je samozřejmě ten, koho se to celé týká – Google. GUG je česká komunita naprostých laiků, pokročilých uživatelů i odborníků na služby a technologie internetového giganta z Mountain View.

Podobný projekt zde skutečně dlouho chyběl, Google je totiž přeci jen tak trošku tajemná firma, která toho na sebe moc neprozradí, adresu pražské pobočky jednoduše „nevygooglíte“ a nejrůznější webová fóra pro změnu plní zaručené SEO techniky, které vytáhnou vaše webové stránky ve výsledcích vyhledávání, ačkoliv se v mnoha případech jedná o čirou spekulaci.

GUG slibuje objektivitu a spolupráci s Googlem

GUG se tedy může stát studnicí skutečně objektivních a ověřených informací a univerzálním portálem pro naprostého začátečníka, který si neví rady s nastavením Google Apps na své doméně, i pro pokročilého programátora, který pro změnu hledá nějaký český zdroj informací třeba ke Google Maps API.

Silnou zbraní GUGu budou pravděpodobně diskusní fóra rozdělená podle toho, zdali jste uživatel nebo vývojář a pak i podle samostatných produktů a technologií. Moderátoři se zároveň dušují, že zde každý najde řešení a pokud by se tak snad nestalo, zajistí odpověď přímo ze strany Googlu. GUG má nakonec i svůj vlastní blog s krátkými bleskovkami a delší články na téma Google služeb.

Ve včerejší bleskovce na Živě.cz se objevil komentář, podle kterého se jedná o slepý fanatismus, není to však pravda. Diskusní fóra jsou určena k řešení problémů, nikoliv k oslavě Google služeb.

„Přestože čím dál více lidí v Čechách používá aplikace Google jako uživatel, IT manažer nebo vývojář, chybělo tady prostředí, kde by se mohli setkat, sdílet své zkušenosti, a také získat informace nebo podporu pro řešení problémů při využívání aplikací Google,“dodává Dan Franc, manažer projektu.

Nebudou chybět semináře, které později najdete i na YouTube

Tak jako u jiných „User Group“ skupin bude i GUG pořádat nejrůznější semináře a setkání. Ostatně možná jste se už některé přednášky zúčastnili, od podzimu loňského roku jich už totiž několik proběhlo. Jejich počtem sice GUG zatím nemůže konkurovat podobnému projektu WUG (Windows User Group), který se pro změnu orientuje na služby a řešení Microsoftu, rozsáhlostí webu ale nemá na českém internetu konkurenci.

Symbolické je nakonec i to, že autoři do posledního detailu využívají možností Google aplikací. Diskusní fóra jsou tedy realizovaná pomocí Google Groups, prezentace z přednášek jsou zase k dispozici pomocí widgetu Google Docs. Záznamy z přednášek najdete na YouTube a Google Video, fotografie pro změnu na webovém albu Picasa a o články a blog se stará redakční systém Blogger.

První „ostrá“ přednáška se věnovala SEO

Stovka přihlášených zájemců si mohla včera v podvečerních hodinách v Praze popovídat i s Chewy Trewhellem z Googlu, který tu uspořádal první již oficiální seminář pro webmastery – Google a váš web. Chewy příchozí seznámil s tím, jaké nástroje Google webmasterům nabízí a jak si vlastně vyhledávač porozumí s vašimi stránkami.

Službám pro webové administrátory jsme se na Živě.cz věnovali nedávno, určitě ale stojí za zmínku připomenout některá základní pravidla, která vám pomohou k tomu, aby vašemu webu Google správně porozuměl, mohl prozkoumat a indexovat jeho obsah a aby jej korektně zařadil do svého vyhledávače na tu kýženou horní pozici.

  • U klíčových (významově důležitých) slov používejte pokud možno první pád. Vyhledávač sice slova umí skloňovat, člověk, který na webu hledá, však přesto povětšinou použije infinitiv.
  • Pište kvalitní a obsahově zajímavé webové stránky, začnou na vás totiž odkazovat ostatní a zvýší se vám mytologický PageRank, který je ale pouze jedním z více než dvou set parametrů pro řazení webu ve výsledcích vyhledávání. I když tedy budete mít PR 5, neznamená to, že vás ve výsledcích vyhledávání nemůže předběhnout dobře indexovaný blog s PR 3.
  • Pakliže je struktura vašeho webu složitá a nejasná, určitě vytvořte mapu webu – speciální soubor Sitemap, který pomůže indexovacímu robotu s navigací. Jako mapa webu může u blogů a jiných elektronických periodik sloužit i RSS zdroj.
  • I když jsou roboti stále chytřejší, nové technologie pro ně jsou překážkou, Schválně se na svůj web podívejte v některém z textových webových prohlížečů a zjistíte, jak vás robot vidí.
  • Pokud máte na webu hodně obrázků, určitě je správně pojmenujte s použitím klíčového slova a nezapomeňte na popisek. Pomůžete tak vyhledávači obrázků images.google.cz, ze kterého k vám pak mohou přijít další návštěvníci. Pokud k analýze návštěvnosti používáte Google Analytics, schválně se podívejte, kolik k vám chodí návštěvníků právě skrze vyhledávač obrázků.
  • Používejte „pěkná URL“, které se skládají z názvu článku, tématu nebo klíčového slova. Zajistíte tak větší přehlednost pro návštěvníky i Google. Ačkoliv mnoho SEO autorů význam a reálný dopad podobných forem odkazů relativizuje, jedná se o tradiční doporučení přímo od Googlu.
  • Nepoužívejte techniku „cloaking“, která způsobí, že robot vidí jiný (strojově přijatelnější) obsah než lidský čtenář. Stejně tak nezaplňujte své stránky hromadou umělých a strojově generovaných klíčových slov, které nesouvisí s obsahem. Namísto zvýšené návštěvnosti se dříve či později dočkáte trestu.
  • Nepoužívejte nadpisy ve formě obrázků, ale raději použijte standardní HTML nadpisy s CSS stylováním. Google je přečte na jedničku a zařídí se podle nich.
  • Nevytvářejte více stránek s různou adresou ale stejným obsahem za účelem zvýšení návštěvnosti. Google neoklamete a v lepším případě se ve vyhledávači zobrazí pouze jedna z variant.
  • Úryvky stránky ve vyhledávači generuje Google sám podle toho, kde textový obsah na stránce nejvíce odpovídá nadpisu stránky. Občas se mu to ale nemusí podařit, proto určitě používejte i dnes už zastaralou meta značku „description“, nad kterou mnoho webových programátorů už dávno zlomilo hůl.
  • Netvořte „Google bomby“, které několik dlouhých let představovaly celkem vtipný kybernetický folklór, dokud nezakročil Google a na podobné techniky si neposvítil. Kupodivu to ale neplatí o všech případech, třeba tato bomba tak funguje dodnes.

Mnoho dalších rad a tipů najdete na Google webu pro autory webových stránek, nově ale můžete využít i diskuze na Google User Group.

Google User Group není jediný svého druhu

Google User Group není jediný svého druhu. Velké popularitě se těší i velmi aktivní Windows User Group, jehož regionální buňky organizují bezplatné semináře prakticky neustále. Tak trochu za zenitem své slávy je také kdysi velmi populární CZLUG, který naopak sdružuje fanoušky Linuxu a provozuje server Linux.cz. Své fanoušky má samozřejmě i Apple. V katalogu na oficiálních webových stránkách najdete komunitu KPPM – Klub přátel počítačů Macintosh, mnoho bezplatných přednášek ale organizuje pro změnu iStyle Brno. Pokud navštívíte zdejší plán akcí, překvapí vás skutečně bohatá nabídka seminářů prakticky obden.

„User Group“ komunity se ale neomezují pouze na fanoušky operačních systémů a technologií velkých společností, schválně do vyhledávače zadejte toto slovní spojení a narazíte na komunity PHP programátorů, TeX fanoušků, „Slackwaristů“ i Java programátorů. Patříte do některé z nich?

Diskuze (2) Další článek: Asus uvede dvě karty Radeon HD 4670 s vylepšeným chlazením

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,