reklama

Google upravil anglické podmínky. Přiznává analýzu dat uživatelů

Google kosmeticky upravil anglické znění podmínek služby (TOS). Ty české se poslední aktualizace dočkaly loni v listopadu. V anglické verzi nově přibyl stručný odstavec v tomto původním znění:

„Our automated systems analyze your content (including emails) to provide you personally relevant product features, such as customized search results, tailored advertising, and spam and malware detection. This analysis occurs as the content is sent, received, and when it is stored.“

Google tedy praví, že používá automatický systém, který analyzuje obsah uživatele včetně jeho e-mailů k tomu, aby uživateli mohl nabídnout relevantní funkce jako optimalizované výsledky hledání, kontextovou reklamu a detekci malwaru a spamu. K analýze dochází při přijetí nového obsahu, jeho odeslání a uložení.

Automatický systém Googlu je častým terčem nejrůznějších stížností, nicméně mnoho z nich pouze vychází z neznalosti samotné služby. Lidé se například domnívají, že Google jejich data prodává. Firma ale ve skutečnosti pouze využívá agregovaných socioekonomických a behaviorálních ukazatelů pro lepší cílení reklam klientů.

Pokud si tedy vyzkoušíte třeba reklamní systém AdWords a vytvoříte si novou kampaň, v cílení kampaně můžete nastavit, aby se zobrazovala lidem, kteří mají třeba specifické zájmy. Právě údaje o těchto zájmech pocházejí z podobné analýzy chování uživatelů na službách Googlu. Jako zadavatel reklamy se nicméně pochopitelně nedozvíte nic o konkrétním jednotlivci a konkrétním obsahu dat.

Druhou výtkou je samotná aktivní analýza uživatelských dat, ať už slouží k čemukoliv. Zde je však třeba připomenout, že tu z principu provádějí všechny pokročilé poštovní a další obsahové služby. Aby poštovní služba dokázala zařadit zprávu mezi nevyžádané, musí ji analyzovat – ať už primitivní kontrolou odesílatele v nejrůznějších blacklistech, tak analýzou slov, které e-mail obsahuje.

Tento argument můžeme použít i proti Microsoftu a jeho kampani Scroogled, ve které společnost poukazovala právě na tuto formu sledování dat uživatele. Nicméně Microsoft samotný ve svých podmínkách píše, že uživatel nesmí na jeho služby nahrávat třeba žádný lechtivý obsah a to včetně soukromých složek na OneDrivu, které s nikým nesdílí. Přesto v minulosti u některých uživatelů došlo k blokaci. Nabízí se tedy otázka, jak Microsoft zjistil, že mají v soukromých adresářích na webdisku cokoliv nepovoleného. Nejspíše se jednalo o analýzu obsahu, kterou Microsoft později kritizoval u svého úhlavního soka.

Témata článku: Google, Internet, Právo, Bezpečnost, Analýza, Google AdWords, Results

10 komentářů

Nejnovější komentáře

  • marek7878 17. 4. 2014 9:24:46
    ja bych to nevidel tak pesimisticky s googlem. to ze se zivi reklamami a...
  • ceco99 16. 4. 2014 14:45:57
    Ja si myslim ze podobne clanky by mali byt oznacene ako Platena inzercia
  • Josef Fousek 15. 4. 2014 16:13:07
    To by nebyl Jakub Čížek, aby nám nevysvětlil, jak je vlastně Google hodný,...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 133

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

Pojďme programovat elektroniku: Žádný bastlíř se neobejde bez armády švábů

** Každý bastlíř se po čase neobjede bez armády švábů ** Dnes si některé z nich vyzkoušíme ** Třeba zázračný posuvný registr

19.  2.  2017 | Jakub Čížek | 39

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 130

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 217

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

Vyhledávání ve Windows není dokonalé, zkuste to 5× jinak

** V macOS funguje vyhledávání Spotlight, ve Windows podobně propracovaná funkce chybí ** Alternativy se zaměřují na rychlé hledání souborů i externí zdroje ** Mnohé mohou vyhledávání ve Windows kompletně nahradit

18.  2.  2017 | Stanislav Janů | 58


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama