Google oficiálně vyzval velmistra go. Pokud porazí jeho umělou inteligenci, získá milion dolarů

Google oficiálně vyzval velmistra go. Pokud porazí jeho umělou inteligenci, získá milion dolarů

Google a jeho britská laboratoř pro strojové učení DeepMind se před pár dny pochlubily, že jejich program AlphaGo porazil evropského mistra ve staročínské strategické hře go. Google tehdy dodal, že je zároveň v přípravě utkání s nejlepším hráčem světa Lee Sedolem z Jižní Koreje.

Šéf DeepMindu Demis Haasabis nyní na Twitteru oznámil, že se umělá inteligence Googlu utká s jihokorejským velmistrem v pěti hrách a to od 9. do 15. března. A jelikož vzbudilo pokoření evropského mistra oprávněný zájem médií a veřejnosti, všech pět soubojů bude živě vysílat YouTube. Google výzvu okořenil i lákavou odměnou, která podtrhuje jeho sebevědomí. Pokud Sedol porazí jeho umělou inteligenci, získá milion dolarů.

Proč hra go fascinuje specialisty na umělou inteligenci?

Ačkoliv se v západním světě netěší hra go takové popularitě jako třeba šachy, pro výzkum umělé inteligence a strojového učení je mnohem vhodnější, protože skýtá mnohonásobně více herních kombinací. V go soupeří hráči na desce 19×19 polí a pomocí černých a bílých kamenů postupně obsazují protivníka. Pravidla jsou volnější, mač tedy skýtá větší prostor pro všemožné herní strategie.

938991802
Hra go. Cílem je obsadit herní desku a obklíčit protivníka.

Průměrné utkání v go sestává asi ze 150 tahů, což při velikosti herní desky představuje 10175 možných kombinací. Namísto toho, aby software analyzoval všechny možné tahy, AlphaGo si nejprve nastudoval 30 milionů herních pozic z hromady zaznamenaných předchozích soubojů skutečných profíků. Pak se utkal s dalšími softwarovými protivníky, čímž se ve hře postupně zdokonaloval podobně jako skutečný člověk z masa a kostí. A to je nakonec jeho hlavní specialita – díky vlastnímu učení totiž může používat i různé pokročilé dílčí herní strategie a chová se tedy jako lidský protivník.


15 komentářů

Diskuze

  • dokola , 5. 2. 2016 22:35:44
    pokoričlé :-( přece i Word upozorní na překlep, to je takový problém?
  • jendabek , 5. 2. 2016 19:55:41
    Já bych si nějaký ten článek rád přečetl, ale ty chyby v NAPROSTO KAŽDÉM...
  • marzipano , 5. 2. 2016 17:46:27
    Ta hra je fakt geniální, 1000x abstraktnější, než šachy. Škoda, že už taky...

Další podobné články


Roboti by podle vědců měli cítit bolest a rychle reagovat

Roboti by podle vědců měli cítit bolest a rychle reagovat

** I jednodušší roboti by měli mít senzory chránící proti poškození, tvrdí vědci ** Ochrana proti poškození může být užitečná stejně jako u člověka ** Roboti vybavení takovým systémem budou méně poruchoví

Včera | Javůrek Karel | 5


Aktuální číslo časopisu Computer

Testy nejnovějších produktů na českém trhu.

Informace ze světa internetu i bezpečnosti.

Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.