Google O3D – akcelerovaná grafika uvnitř prohlížeče

Na konci minulého roku představil Google experimentální doplněk pro prohlížeče jménem Native Client, který měl webovým programátorům umožnit psát webové aplikace v jazyku C/C++, který by se přeložil do strojového jazyka a tím pádem by nabídl mnohem větší výkon než populární Javascript.

Uběhlo několik měsíců a na světě je další experiment – O3D. Na první pohled vypadá stejně jako Native Client. Jedná se tedy o doplněk podobného ražení jako třeba Adobe Flash Player, který si rozumí s prohlížeči IE, Firefox, Safari i Chrome a skládá se z plátna, na které lze kreslit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Ukázky doplňku Google O3D

O3D ale umožňuje na plátno kreslit náročnou trojrozměrnou grafiku s podporou hardwarové akcelerace. Zatímco na Windows je grafika renderovaná pomocí DirectX, na Linuxu se použije OpenGL.O3D tedy podporuje i některé pokročilé techniky a efekty současného herního světa, rozhodně se nejedná pouze o rotující krychli uvnitř prohlížeče.

Hlavní specialitou O3D je ale skutečnost, že se jeho skriptové aplikace píší pomocí speciálního API v běžném Javascriptu a v libovolném textovém editoru. Nic se nepřekládá, nic se nekompiluje. Google O3D se proto může stát lákadlem i pro autory nejrůznějších webových her, kde doposud vládl pevnou rukou Flash Player.

Přeložený doplněk je nyní k dispozici pro Windows a Mac OS X, fanoušci Linuxu si prozatím budou muset vystačit se zdrojovými kódy.

Témata článku: Software, Google, Web, Internet

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Frťánek 23. 4. 2009 15:49:54
    Schválně jsem si to nainstaloval a zkusil v googlovském chrome. Strašně se...
  • Juraj Maciak 23. 4. 2009 9:06:22
    ale tak su na dobrej ceste, nemozeme od vyvojarov chciet, aby spravili...
  • mandal 22. 4. 2009 15:03:21
    Toto je ovšem i pro linux a další systémy, narozdíl od pochybného a téměř...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

Včera | Karel Javůrek | 7

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5