Google monopolem na internetu, tvrdí Obamova vláda

Nová šéfka amerického antimonopolního úřadu jmenovaná prezidentem Barackem Obamou vidí v Googlu na internetu to, čím je mezi operačními systémy Microsoft. Shrnutí + Komentář

Google je monopolní riziko

Nově jmenovaná ředitelka antimonopolního úřadu Spojených států Christine Varneyová se hodlá v mnohem větší míře zaměřit na kontrolu internetového giganta Google. Ředitelka jmenovaná prezidentem Barackem Obamou v rozhovoru pro tiskovou agenturu Bloomberg uvedla, že je současná pozice Googlu na internetu stejná, jako pozice Microsoftu v oblasti softwaru.

Google by měl představovat potenciální monopolní riziko v oblasti internetových služeb a aplikací. Varneyová a její úřad se domnívají, že pokud nastane větší rozmach tzv. cloud computingu, který Google v podstatě začal definovat a patří k jeho největším inovátorům, může se dost dobře stát, že firma pod vedením Erica Schmidta bude nezdravě ovládat tento segment internetového trhu.

Zástupci internetové společnosti však argumentují tím, že v oblasti internetu není problém prakticky na jedno kliknutí přepnout službu a není vůbec nutné vázat se pouze na jednoho poskytovatele daného typu služeb. Firma, která si zakládá na image férového a otevřeného poskytovatele prospěšných služeb a webových aplikací, je navíc toho názoru, že cloud computing prozatím stále není v pokročilé fázi a netěší se velikému zájmu veřejnosti. Pokud navíc dojde k rozšíření tohoto případného fenoménu, jsou si zástupci Googlu jistí, že konkurence v této oblasti rapidně vzroste a uživatelé tak budou mít mnoho možností výběru.

AdSense je ten pravý problém

Kritice nové ředitelky antimonopolního úřadu ale nepodléhá pouze prozatím spíše diskutabilní cloud computing, ale především dominantní postavení Googlu na trhu s internetovou reklamou. Americká společnost v současné době ovládá zhruba 57 % celosvětového trhu v této reklamní oblasti (více v našem souhrnu), díky čemuž mimo jiné výborně čelí globální ekonomické recesi. Systém Google AdSense má natolik vyspělý a zaběhnutý model výhodný jak pro zákazníky, tak i návštěvníky a samozřejmě i samotnou společnost, že je prakticky nemožné s ním bojovat.

varney_01.JPG varney_02.jpg
Nová šéfka amerického antimonopolního úřadu Christine Varneyová hodlá prosazovat tvrdá pravidla. Došlápne si tak i na Google

Právě v oblasti internetové reklamy už Google dříve pocítil větší napětí, když chtěl koncem loňského roku navázat rozsáhlejší spolupráci na americkém trhu se svým konkurentem Yahoo. Tehdejší výkonný šéf skomírajícího Yahoo Jerry Yang plánoval poskytnout Googlu reklamní plochy na svých webech, kam by právě Google dodával inzeráty svých zákazníků. Ve hře byly ročně miliardové příjmy, na což začaly reagovat některé úřady a média. Vedení Googlu proto raději od jednání o spolupráci ustoupilo, což mimo jiné zlomilo vaz Yangovi a i pod tíhou jiných rozhodnutí rezignoval.

TIP: Google zbrojí proti krizi, prodává svůj podíl v AOL

Christine Varneyová má pověst dámy tvrdě vystupující proti monopolům. Stála například za počátkem soudního šetření monopolního postavení Microsoftu v oblasti operačních systémů. Ve svém úřadu navíc hodlá prosazovat rázná antimonopolní opatření a vést různá šetření.

Komentář

Jan Sedlák

Je vůbec možné získat v oblasti volně přístupných internetových služeb monopol? Ano, oblast internetové reklamy je více méně uzavřená záležitost, kam už se novým hráčům bude vstupovat velice těžko a stávající figuranti budou rádi za udržení minoritních podílů. A to už jenom třeba proto, že Google neustálé hledá nové a nové cesty, jak dostat svoji kontextovou reklamu k co nejvíce lidem, například i pomocí videoher apod. Pokud by toto přerostlo do neúnosných a konkurence poškozujících mezí, byl by zásah antimonopolních úřadů nutný. Dost možná se ale této případné hrozbě dalo předejít už v době, kdy Google kupoval za 3,1 miliardy amerických dolarů konkurenční DoubleClick. Koncem roku 2007, kdy k akvizici došlo, v tom úřady neviděly problém.

Ani dominantní postavení však nezaručuje monopol, pokud společnost bude respektovat konkurenční prostředí a nebude bránit v působení ostatních hráčů na trhu. Nemyslím si, že by právě Google chtěl něco takového realizovat. Jednak to nemá zapotřebí a druhak by si tak narušil svoji pracně budovanou image "cool" společnosti.

Strach z monopolu v internetové reklamě se tedy možná jeví poněkud opodstatněným, v oblasti internetových služeb a aplikací už by to však takový problém být neměl. Jak správně konstatoval tiskový mluvčí Googlu, internet je zcela otevřená platforma, kdy každý může během jednoho kliknutí odejít kam jen se mu bude chtít. Nikdo nikoho nenutí používat právě služby Googlu.

Na druhou stranu je ale jasné, že pokud Google bude i nadále zvýhodňovat své služby ve vyhledávání, bude investovat mnohamilionové částky do paktů s Mozillou kvůli nastavování defaultní homepage a vyhledávání, jisté riziko zde opravdu je. Podobné cesty se dají hledat vždy a případné využití je pouze otázka odvahy, případně času. Ostatně, ani Microsoft nikoho nenutí používat Internet Explorer, ale stejně čelí soudnímu procesu. Synergie obou případů je zcela zřejmá.

Google bude internetovým vládcem mnoho dalších let. Jeho primární a historické zaměření pouze na internet, vyspělý systém serverů a přizpůsobeného softwaru, tvůrčí prostředí a další aspekty nedovolí uspět nikomu jinému. Vezměme si jako příklad Microsoft, který od krachu jednání s Yahoo začal investovat do in-house vývoje internetových technologií a služeb. Výsledkem je uživatelsky naprosto strašná podoba nových Live služeb, roztříštěnost vývoje, nelogické reklamní banery a spousta dalších chyb. Yahoo bude rádo za zlepšování stávajících služeb a udržení vysoké návštěvnosti a příliš dalších hráčů už nám tu nezbývá.

Diskuze (193) Další článek: Yahoo se připravuje na „velký třesk“

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,