Google koupil kvantový počítač pro pokročilý výzkum umělé inteligence

V roce 2011 se na trhu objevil první kvantový počítač od společnosti D-Wave, který bylo možné běžně koupit za cenu deseti milionů dolarů. I když se nejedná o skutečně použitelný kvantový počítač (D-Wave ho začal označovat jako „Quantum Optimizer“), umožňuje výzkum a práci s qubity. D-Wave Two má oproti první verzi (128 qubit) už 512qubitový procesor, je ho ale nutné stále chladit obřím chlazením, které zabere celou místnost.

TIP: První kvantový počítač stojí deset milionů dolarů

V některých případech lze i s takto prvními prototypy na bázi kvantové mechaniky dosáhnout zrychlení některých výpočtů a algoritmů až 10 000×. Google a NASA se proto spojili pod skupinou Quantum Artificial Intelligence Lab a společně koupili jeden „kvantový optimalizér“, který má sloužit pro výzkum v oblasti umělé inteligence a hledání optimálních řešení složitých úloh, které jsou pro klasické procesory příliš náročné.

Kvantový stroj s 512qubitovým procesorem zabere celou místnost, především kvůli velkému chlazení na bázi kapalného hélia (Zdroj: D-Wave)

Výzkum by měl sloužit pro zlepšení v mnoha oblastech – rozpoznávání hlasu, obrazu, vyhledávacích algoritmech nebo skládání proteinů. V oblasti kvantových počítačů se v poslední době objevuje řadu milníků, minulý rok bylo například poprvé realizováno kvantové počítání při pokojové teplotě.

Témata článku: Hardware, Google, Technologie, Umělá inteligence, Akvizice, Výzkum, Kvantové počítače, Wave, Quantum, Blogspot, Protein

64 komentářů

• asida 22. 5. 2013 20:48:15
    existuje asi hodne dobrych duvodu proc si koupit kvantovy pocitac kdyz na...
  • Jan Matúšek 21. 5. 2013 9:50:12
    Třeba se jednou lidstvo probere a začne konečně používat inteligenci...
  • Mar-e-x 21. 5. 2013 9:48:22
    Kvantový počítač na vývoj umelej inteligencie... "Umelá inteligencia" v...

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

** Zkraje roku unikly na internet snímky nového prostředí Neon ** Součástí Windows by mohlo být už na podzim ** Komunita grafiků na webu nespala a začala si hrát

26.  4.  2017 | Jakub Čížek | 47

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů