Google chce stále přesnější cílení reklam. Sleduje proto vaše aktivity na webu i v aplikacích, ale můžete mu to zakázat

Během léta došlo u Googlu ke zpřísnění monitoringu dat, která mu vědomky i nevědomky poskytujete. Pro většinu uživatelů to mělo za následek „otravnou“ informační tabulku, která na vás vyskočila před hledáním ve webovém rozhraní Googlu. Ti otrlejší rozhodnutí odkládali co nejdéle, nakonec však pro používání služeb stejně museli zakliknout souhlas.

Kdo z uživatelů však nově aktualizované podmínky četl? Změny se na veřejnost dostávají postupně a je jasné, že Google chce trvale vědět o vašich mobilních a webových aktivitách. Můžete mu to však nějaký způsobem omezit či své sledování úplně zakázat?

„Drobná“ úprava podmínek

Žádné převratné změny ohledně identity uživatele nečekejte, pozorujeme spíše jen drobnější úpravy, jejichž cílem je postupné spojování informací ze služeb Googlu. Mezi to patří zejména spojení dat z Gmailu a vyhledávání, které se mohou dostat do reklamní služby DoubleClick. To znamená, že se od zájmových reklam posouváme někam, kde inzerenti budou vědět, nejen vaše zájmy a koníčky, ale také vás budou moci identifikovat dle získaných osobních informací.

Google dříve spojování informací ze soukromého a reklamního sektoru vylučoval, s poslední úpravou podmínek však do pravidel přidal větu, že „v závislosti na nastavení vašeho účtu může být vaše aktivita na jiných stránkách a v jiných aplikacích spojena s vašimi osobními informacemi“. Jako důvod je uváděno zlepšení služeb a relevance reklam, které jsou Googlem distribuovány.

Klepněte pro větší obrázek
Drobná změna Uživatelských podmínek pro soukromí se sice tváří jako volitelná položka, nové účty ji však mají již od počátku automaticky aktivní. Řeč je přitom o cíleném spojování vašich osobních dat s poskytovanými reklamami

Google sice toto spojení soukromých a reklamních dat udává jako volitelnou součást, ovšem u všech nových účtů je tato funkce automaticky zapnutá.

Pokud máte toto nové „sledování“ aktivní, může Google nabízet osobnější reklamy spjaty s vaším jménem. Google vás bude moci sledovat na webu a vzorec vašeho chování si pravidelně ukládat. Získané údaje pak budou nadobro svázány s vaším Google účtem. Pokud si „sledování“ vypnete (nebo alespoň sami nezapnete), budete Googlu dále poskytovat informace jen pomocí cookies vašeho počítače, které jsou ale anonymní.

Klepněte pro větší obrázek
Stránka, kde lze sledování vypnout. Google k celé situaci dodává, že k cíleným reklamám zatím nepoužívá klíčová slova z e-mailů v Gmailu. I to se ale může postupem času změnit. Sběr dat pak může probíhat i tehdy, když zrovna nejste připojeni k internetu

Funkce nese název Aktivita na webu a v aplikacích a najdete ji na stránce Ovládací prvky aktivity po přihlášení k vašemu Google účtu. Selektivně můžete také zaškrtnout volbu Zahrnout historii prohlížení Chrome a aktivitu na webech a v aplikacích, které využívají služby Google. Jaké jsou mezi oběma položkami rozdíly?

Když zapnete Aktivitu na webu a v aplikacích, může Google sbírat data ohledně:

  • vyhledávaní z vyhledávače a Google Map
  • vaši IP adresu
  • detaily o připojení, tj. polohu, jazyk a informaci, zda využíváte aplikace nebo internetový prohlížeč
  • výsledky vyhledávání na základě informací v zařízení, tj. např. i kontakty v zařízení, i z dalších služeb Googlu

A pokud zaškrtnete i položku Zahrnout historii prohlížení Chrome a aktivitu na webech a v aplikacích, které využívají služby Google, může Google navíc sbírat:

  • historii prohlížení v prohlížeči Chrome
  • informace o webových stránkách a aplikacích, které používáte, a data, která jsou sdílena s Googlem
  • aktivitu na webech a aplikacích využívající služby Google (např. vložené mapy či vyhledávací pole)

Témata článku: Google, Web, Právo, Bezpečnost, Reklama

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 1. 11. 2016 15:38:01
    Může, ale pouze nepodstatné aktivity. Ty pro mě důležité si hlídám a...
  • Robotron3 1. 11. 2016 14:47:15
    To je pochopitelné, protože dnes to cílení reklam je uplně na nic. Někde...
  • abchonza 1. 11. 2016 14:46:49
    skoro kazdy na to nadava, ale kdo by chtel mit necilenou reklamu? je to...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

25.  3.  2017 | Stanislav Janů | 55

Aktualizační nástroj Microsoftu nabízí přechod na Creators Update. Funguje to! [Aktualizováno: už ne]

Aktualizační nástroj Microsoftu nabízí přechod na Creators Update. Funguje to! [Aktualizováno: už ne]

** Aktualizace Creators Update pro Windows 10 ještě nebyla oficiálně uvolněna ** Už ale existuje způsob, jak jí ze serverů Microsoftu dostat ** Úspěšně jsme to vyzkoušeli

28.  3.  2017 | Jakub Čížek | 68

Facebook chce odříznout Google od hlavního zdroje příjmů

Facebook chce odříznout Google od hlavního zdroje příjmů

** Facebook otevřel vlastní reklamní síť dalším hráčům ** Snaží se prosadit efektivnější spojení mezi vydavatelem a inzerentem ** Weby mohou dosáhnout zvýšení příjmů z reklamy až o 30 %

27.  3.  2017 | Karel Javůrek | 12


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Inteligentní domy