reklama

Google chce stále přesnější cílení reklam. Sleduje proto vaše aktivity na webu i v aplikacích, ale můžete mu to zakázat

Během léta došlo u Googlu ke zpřísnění monitoringu dat, která mu vědomky i nevědomky poskytujete. Pro většinu uživatelů to mělo za následek „otravnou“ informační tabulku, která na vás vyskočila před hledáním ve webovém rozhraní Googlu. Ti otrlejší rozhodnutí odkládali co nejdéle, nakonec však pro používání služeb stejně museli zakliknout souhlas.

Kdo z uživatelů však nově aktualizované podmínky četl? Změny se na veřejnost dostávají postupně a je jasné, že Google chce trvale vědět o vašich mobilních a webových aktivitách. Můžete mu to však nějaký způsobem omezit či své sledování úplně zakázat?

„Drobná“ úprava podmínek

Žádné převratné změny ohledně identity uživatele nečekejte, pozorujeme spíše jen drobnější úpravy, jejichž cílem je postupné spojování informací ze služeb Googlu. Mezi to patří zejména spojení dat z Gmailu a vyhledávání, které se mohou dostat do reklamní služby DoubleClick. To znamená, že se od zájmových reklam posouváme někam, kde inzerenti budou vědět, nejen vaše zájmy a koníčky, ale také vás budou moci identifikovat dle získaných osobních informací.

Google dříve spojování informací ze soukromého a reklamního sektoru vylučoval, s poslední úpravou podmínek však do pravidel přidal větu, že „v závislosti na nastavení vašeho účtu může být vaše aktivita na jiných stránkách a v jiných aplikacích spojena s vašimi osobními informacemi“. Jako důvod je uváděno zlepšení služeb a relevance reklam, které jsou Googlem distribuovány.

Klepněte pro větší obrázek
Drobná změna Uživatelských podmínek pro soukromí se sice tváří jako volitelná položka, nové účty ji však mají již od počátku automaticky aktivní. Řeč je přitom o cíleném spojování vašich osobních dat s poskytovanými reklamami

Google sice toto spojení soukromých a reklamních dat udává jako volitelnou součást, ovšem u všech nových účtů je tato funkce automaticky zapnutá.

Pokud máte toto nové „sledování“ aktivní, může Google nabízet osobnější reklamy spjaty s vaším jménem. Google vás bude moci sledovat na webu a vzorec vašeho chování si pravidelně ukládat. Získané údaje pak budou nadobro svázány s vaším Google účtem. Pokud si „sledování“ vypnete (nebo alespoň sami nezapnete), budete Googlu dále poskytovat informace jen pomocí cookies vašeho počítače, které jsou ale anonymní.

Klepněte pro větší obrázek
Stránka, kde lze sledování vypnout. Google k celé situaci dodává, že k cíleným reklamám zatím nepoužívá klíčová slova z e-mailů v Gmailu. I to se ale může postupem času změnit. Sběr dat pak může probíhat i tehdy, když zrovna nejste připojeni k internetu

Funkce nese název Aktivita na webu a v aplikacích a najdete ji na stránce Ovládací prvky aktivity po přihlášení k vašemu Google účtu. Selektivně můžete také zaškrtnout volbu Zahrnout historii prohlížení Chrome a aktivitu na webech a v aplikacích, které využívají služby Google. Jaké jsou mezi oběma položkami rozdíly?

Když zapnete Aktivitu na webu a v aplikacích, může Google sbírat data ohledně:

  • vyhledávaní z vyhledávače a Google Map
  • vaši IP adresu
  • detaily o připojení, tj. polohu, jazyk a informaci, zda využíváte aplikace nebo internetový prohlížeč
  • výsledky vyhledávání na základě informací v zařízení, tj. např. i kontakty v zařízení, i z dalších služeb Googlu

A pokud zaškrtnete i položku Zahrnout historii prohlížení Chrome a aktivitu na webech a v aplikacích, které využívají služby Google, může Google navíc sbírat:

  • historii prohlížení v prohlížeči Chrome
  • informace o webových stránkách a aplikacích, které používáte, a data, která jsou sdílena s Googlem
  • aktivitu na webech a aplikacích využívající služby Google (např. vložené mapy či vyhledávací pole)

Témata článku: Google, Web, Právo, Bezpečnost, Reklama

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 1. 11. 2016 15:38:01
    Může, ale pouze nepodstatné aktivity. Ty pro mě důležité si hlídám a...
  • Robotron3 1. 11. 2016 14:47:15
    To je pochopitelné, protože dnes to cílení reklam je uplně na nic. Někde...
  • abchonza 1. 11. 2016 14:46:49
    skoro kazdy na to nadava, ale kdo by chtel mit necilenou reklamu? je to...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 134

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 219

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama