Google během let stáhl náklady na svůj autonomní vůz o 90 %

Google před pár týdny oddělil vývoj autonomních vozů do samostatného startupu Waymo, jehož představitele nyní vyzpovídal Bloomberg. A na co ekonomické médium přišlo? Zatím není jasné, kdy Waymo uvede první komerční produkt.

Překážkou totiž není pouze chybějící legislativa, která bude muset v následujících letech teprve projít novelou, ale i cena. Tesla sice už své komerční vozy autonomní technologií vybavila, rozhodně to ale neznamená, že dáte nohy na palubní desku a přečtete si noviny. Tedy, udělat to samozřejmě můžete, ale slíznete za to pěknou pokutu. Jak v USA, tak v Evropě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wamo brzy do amerických ulic vyšle novou generaci autonomních vozů – vylepšených modelů Chrysler Pacifica

A pak je tu ještě ta cena. Když Google představil svoji první autonomní Toyotu Prius, veškerá extra technika počínaje laserovým radarem LIDAR a konče kamerami, palubním počítačem, snímači rotace kol aj. přišla přinejmenším v roce 2012 Google na částku přes 150 000 dolarů! Při dnešním kurzu to činí bezmála 4 miliony korun.

Google ovšem nechce dělat auta pro miliardáře, ale pro normální lidi. Jeho autonomní technologie by měla být jednoho dne stejnou samozřejmostí jako elektrické stěrače. A tak se v Googlu vrhli do návrhu vlastního hardwaru a postupem času podle Bloombergu stáhli náklady o 90 %. Týkalo se to zejména zmíněného LIDARu, který byl ještě před lety velmi drahou záležitostí, kterou používali zejména kartografové při leteckém modelování krajiny, a tak byla exotická i jeho cena. Teprve v posledních letech výrazně klesá a to i díky vizi autonomního automobilismu.

Klepněte pro větší obrázek
Takto vidí současná generace LIDARů od jednoho z největších výrobců Velodyne. Google používá LIDARy, které rozpoznají na chodníku jednotlivé chodce a jejich směr chůze, což je klíčové.

V každém případě, z opravdu autonomních vozů se stane samozřejmost opravdu až v okamžiku, kdy na ně bude připraveno dopravní právo, pojišťovny a nakonec i cenové kalkulačky. Těžko si totiž běžný spotřebitel koupí rodinný vůz za cenu rodinného domu.

Témata článku: Google, Technologie, Byznys, Umělá inteligence, Roboti, Waymo, Automobily, Alphabet, Bloomberg, Chrysler, Bloomberg.com, Prius, Cars, Sensor, Toyota

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Borek Straka 11. 1. 2017 18:48:57
    Trošku přehlednější by bylo napsat, že náklady klesly na desetinu.
  • loobick 11. 1. 2017 7:20:10
    Když jsem koncem minulého týdne viděl řadu aut, která se probíjela...
  • František Staněk 10. 1. 2017 16:42:12
    autor nepochopil, že s nástupem autonomních vozů přestane mít smysl auto...
Určitě si přečtěte

Nové úlovky kamer Googlu: Šmírovačka na Street View nepřestává bavit

Nové úlovky kamer Googlu: Šmírovačka na Street View nepřestává bavit

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

19.  5.  2017 | redakce | 38

Kdo dal počítačům okna, kurzor a myš: Douglas Carl Engelbart

Kdo dal počítačům okna, kurzor a myš: Douglas Carl Engelbart

** Douglas Engelbart je opomíjenou osobností počítačové historie ** Věděl, jak bude pohodlné ovládat počítače, i když k tomu ještě neměly výkon ** Za vynálezem myši a systému s okny nestojí Steve Jobs a Apple

17.  5.  2017 | Pavel Tronner | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5