reklama

Google během let stáhl náklady na svůj autonomní vůz o 90 %

Google před pár týdny oddělil vývoj autonomních vozů do samostatného startupu Waymo, jehož představitele nyní vyzpovídal Bloomberg. A na co ekonomické médium přišlo? Zatím není jasné, kdy Waymo uvede první komerční produkt.

Překážkou totiž není pouze chybějící legislativa, která bude muset v následujících letech teprve projít novelou, ale i cena. Tesla sice už své komerční vozy autonomní technologií vybavila, rozhodně to ale neznamená, že dáte nohy na palubní desku a přečtete si noviny. Tedy, udělat to samozřejmě můžete, ale slíznete za to pěknou pokutu. Jak v USA, tak v Evropě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Wamo brzy do amerických ulic vyšle novou generaci autonomních vozů – vylepšených modelů Chrysler Pacifica

A pak je tu ještě ta cena. Když Google představil svoji první autonomní Toyotu Prius, veškerá extra technika počínaje laserovým radarem LIDAR a konče kamerami, palubním počítačem, snímači rotace kol aj. přišla přinejmenším v roce 2012 Google na částku přes 150 000 dolarů! Při dnešním kurzu to činí bezmála 4 miliony korun.

Google ovšem nechce dělat auta pro miliardáře, ale pro normální lidi. Jeho autonomní technologie by měla být jednoho dne stejnou samozřejmostí jako elektrické stěrače. A tak se v Googlu vrhli do návrhu vlastního hardwaru a postupem času podle Bloombergu stáhli náklady o 90 %. Týkalo se to zejména zmíněného LIDARu, který byl ještě před lety velmi drahou záležitostí, kterou používali zejména kartografové při leteckém modelování krajiny, a tak byla exotická i jeho cena. Teprve v posledních letech výrazně klesá a to i díky vizi autonomního automobilismu.

Klepněte pro větší obrázek
Takto vidí současná generace LIDARů od jednoho z největších výrobců Velodyne. Google používá LIDARy, které rozpoznají na chodníku jednotlivé chodce a jejich směr chůze, což je klíčové.

V každém případě, z opravdu autonomních vozů se stane samozřejmost opravdu až v okamžiku, kdy na ně bude připraveno dopravní právo, pojišťovny a nakonec i cenové kalkulačky. Těžko si totiž běžný spotřebitel koupí rodinný vůz za cenu rodinného domu.

Témata článku: Google, Technologie, Byznys, Umělá inteligence, Roboti, Automobily, Alphabet, Bloomberg, Bloomberg.com, Prius, Cars, Chrysler, Sensor

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Borek Straka 11. 1. 2017 18:48:57
    Trošku přehlednější by bylo napsat, že náklady klesly na desetinu.
  • loobick 11. 1. 2017 7:20:10
    Když jsem koncem minulého týdne viděl řadu aut, která se probíjela...
  • František Staněk 10. 1. 2017 16:42:12
    autor nepochopil, že s nástupem autonomních vozů přestane mít smysl auto...
reklama
Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Sestavíme si mobil a pošleme SMS

Pojďme programovat elektroniku: Sestavíme si mobil a pošleme SMS

** Kolik stál váš mobilní telefon? ** Základní GSM modem koupíte za stovku ** Umí telefonovat, posílat SMS a zvládne i GPRS

13.  1.  2017 | Jakub Čížek | 26

Do nitra zákeřného ransomwaru. Takto vypadá útok na počítače personalistek

Do nitra zákeřného ransomwaru. Takto vypadá útok na počítače personalistek

** Jmenuje se Rolf a chce práci ** Jeho životopis je ale trošku jiný ** Rolf je totiž ransomware

11.  1.  2017 | Jakub Čížek | 44

Auta budoucnosti: V tomto se budete za pár let vozit

Auta budoucnosti: V tomto se budete za pár let vozit

** Velký prostor patřil na letošním veletrhu CES automobilům ** Automobilová budoucnost je elektrická a inteligentní ** Podívejte se, jak je vývoj futuristických autonomních aut daleko

12.  1.  2017 | David Polesný | 34


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama