reklama

Google a jeho „20 % time“ je prý téměř minulostí

Jedním z charakteristických znaků Googlu a jeho pracovní morálky byla odjakživa možnost zaměstnanců strávit 1/5 pracovní doby vývojem vlastních projektů. Takzvaný „20 % time“ dal v minulosti život třeba Gmailu.

Tolik tedy encyklopedická teorie, ale jaká je dnes praxe? Jak píše magazín Quartz, doby, kdy všichni svorně vyvíjeli své malé projekty, jsou už nenávratně pryč. Jedním z důvodů je prý i to, že tato nabídka vznikla v dobách, kdy Google teprve objevoval náplň své činnosti a hledal nové podněty. Dnes už toho má firma na práci tolik, že naopak v rámci všemožných optimalizací a jarních úklidů ruší prakticky cokoliv, na čem ustane stín pochyb. V nedávné době takový osud potkal třeba Reader.

Firma sice program jako takový nezastavila, podle živé diskuze současných i bývalých inženýrů z Googlu se však „20 % time“ nevyplatí zdaleka vždy a pro většinu vývojářů tak není příliš atraktivní. Práce na vlastním projektu totiž samozřejmě automaticky neznamená, že bude výsledek skutečně stát za to a osloví manažery. Podle diskuze se to naopak podaří jen málokomu.

Produktivita inženýrů je přitom pod neustálou kontrolou všemožných metrik, firma si totiž neustále propočítává, jestli se jí její zaměstnanci skutečně vyplatí. Pokud ale někdo promarní 1/5 týdne a nic kloudného z toho nevznikne, jeho skóre přirozeně klesne na bod mrazu.

Programátoři tedy nad nabídkou vtipkují a trefně ji nazývají spíše „120 % time“ nebo ještě lépe „140 % time“, poněvadž dalších 20 % času jim zabere vysvětlování a přesvědčování nadřízených, že právě ten jejich kód si zaslouží pozornost vedení.

Vyjádření Googlu

Google s tímto tvrzením nicméně nesouhlasí. Janka Miklík Zichová z české pobočky píše: „Google zjistil, že zaměstnanci jsou produktivnější, když pracují na projektech, které je opravdu zajímají. Proto jsme našim inženýrům dali flexibilitu v rozhodování, ke kterému projektu se připojí. Kromě toho, že se věnují své hlavní činnosti v Googlu, doporučujeme jim také (nikoliv vyžadujeme), aby sledovali další související projekty Googlu (které jsou často nazývány 20 % projekty). Přestože tyto projekty nejsou zahrnovány do stanoveného počtu hodin pracovního týdne, možnost pro zaměstnance Googlu pracovat na svých nápadech a přispět tak významným způsobem na různé projekty napříč celou společností, je jádrem naší firemní kultury. Zjistili jsme, že je to důležitý faktor pro rozvoj inovačních myšlenek a služeb Googlu.“

Témata článku: Google, Programování, Time, Blogspot, Quartz, Item, Just, Dali

15 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Vladimír Bureš 20. 8. 2013 22:23:06
    Goooooogle presel na temnou stranu sily a logo Chromu je veskutecnosti...
  • poool452 20. 8. 2013 13:35:29
    Zapnout Chrome je jako nainstalovat si trojana, na youtube se radši dívám...
  • Martin Lebeda 20. 8. 2013 12:13:11
    Google se stává normální korporací, už si holt nemůže dovolit startupové...
reklama
Určitě si přečtěte

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 334

Pojďme programovat elektroniku: Sestavíme si mobil a pošleme SMS

Pojďme programovat elektroniku: Sestavíme si mobil a pošleme SMS

** Kolik stál váš mobilní telefon? ** Základní GSM modem koupíte za stovku ** Umí telefonovat, posílat SMS a zvládne i GPRS

13.  1.  2017 | Jakub Čížek | 27

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

** Dva týdny po Novém roce zajím zeje prázdnotou ** Ministerstvo vydalo metodický pokyn ** Takhle to bude fungovat v praxi

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 49


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama