Fungující kvantový počítač přijde do deseti let, tvrdí výzkumníci Microsoftu

Podle nového výzkumu, který vedli výzkumníci kvantové laboratoře Microsoftu, se reálně pracujícího kvantového počítače dočkáme v průběhu příštích deseti let. Vyvinout by ho mohla zařízení využívající hybridní, kvantově-klasické algoritmy.

Co je to kvantový počítač?

Jde o zařízení, které na reprezentaci dat a operací s nimi využívá některé zvláštní vlastnosti částic, například navrstvení nebo kvantové provázání. Zatímco standardní bit může být ve stavu hodnoty 1 nebo 0, kvantový bit (qubit) může mít stavy kombinované.

Vývoj kvantových počítačů postupuje v posledních letech rostoucím tempem. Je to do značné míry díky tomu, že jej podporují giganti jako NASA a Google či Microsoft.

Navzdory pokroku se ale zatím nedaří odstranit mnohé závažné problémy, například nestabilitu. Protože se výpočty odehrávají na subatomární úrovni, naruší je i zcela nepatrné vlivy. Aby se tomu zabránilo, jsou nezbytná mimořádně drahá opatření, jako například ochlazování téměř na teplotu absolutní nuly.

Problémy a náklady však převyšuje potenciál kvantových zařízení. „Použití kvantového počítače umožňuje mnohem větší a přesnější simulace, než jsou možné se standardními algoritmy,“ upozorňují vědci.

Jako dočasné řešení navrhují kombinovat kvantové algoritmy s konvenčními výpočetními postupy. To podle nich dramaticky sníží náklady a zároveň umožní výpočty, které daleko přesahují schopnosti konvenční výpočetní techniky. Postačil by na ně kvantový počítač se stovkou qubitů (kvantových bitů).

Takové hybridní počítače pak mohou podle autorů výzkumu vyřešit mnohé problémy ve vývoji kvantových materiálů. Jinými slovy, mimo jiné by nedokonalé kvantové počítače mohly mnohem rychleji vyvíjet jejich „čistokrevné“ obdoby.

Už v současnosti lze koupit údajný kvantový počítač z dílny kanadské společnosti D-Wave. Podle odborníků však není jasné, zda tato zařízení v hodnotě přibližně 9 milionů eur opravdu představují kvantové počítače. Loňské testování modelu D-Wave 2 například nenašlo žádné důkazy o výpočetních schopnostech nadřazených běžným počítačům.

Počítače D-Wave jsou trochu tajemné. Výrobce sice uvádí, že obsahují 1000quibitový procesor, ale experti to zpochybňují. Pro účely zkoumání si jeden koupil i Google.

Podle vědců Microsoftu však nepotrvá dlouho a světlo světa spatří i bezpochyby kvantové modely počítačů. „Nedávné pokroky v ovládání kvantových systémů naznačují, že vybudovat kvantový počítač v průběhu deseti let je proveditelné,“ tvrdí výzkumníci.

Výzkumnou práci zveřejnili autoři v elektronickém archivu vědeckých článků, tématu se věnoval The Verge.

Můj názor

Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

** Vyhledávače jsou natolik dobré, že si poradí i s frází v běžné češtině ** Pokud to ale nebude stačit, můžete vyzkoušet pokročilé funkce ** Vybrali jsme ty nejzajímavější

25.  9.  2016 | Jakub Čížek | 19

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

** Pro běžné úpravy fotek nemusíte pirátit Photoshop, vystačíte si s levnějšími programy ** Ceny pokročilých editorů se většinou vejdou do dvou tisíc korun ** Mnohdy stačí i bezplatné nástroje

26.  9.  2016 | Stanislav Janů | 50

Aby byl signál a internet všude: jak fungují a kde jsou schované antény operátorů

** Základnové stanice BTS mobilních operátorů zdaleka nejsou jen typické kovové stožáry ** Podívejte se na některé nevšední instalace ** Dozvíte se, z čeho se moderní BTS skládá a jak funguje

28.  9.  2016 | David Polesný | 32

Pojďme programovat elektroniku: Vyrobím si z drobných součástek vlastní mikropočítač za pár kaček

** Můžete si koupit třeba desku Arduino Uno ** Anebo si složíte celý mikropočítač sami ** Je to snadné jako facka

27.  9.  2016 | Jakub Čížek | 27

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

** Zoner vypustil do světa nové Photo Studio. Je za paušál. ** HP nechce neoficiální inkoust ** Koutek časopisu Computer