WHAT??!! Pokud v pracovní smlouvě výslovně něco podobného uvedeno není, tak MIMO PRACOVNÍ DOBU A POHOTOVOST zaměstnanec nemá povinnost být na telefonu, e-mailu, jakkoli k zastižení jakýmkoliv způsobem a na cokoliv reagovat.Naopak se stanovuje PRACOVNÍ DOBA a místo práce - tj. KDY a KDE zaměstnanec koná práci. Kromě samotné práce pak zaměstnanec ještě může mít také POHOTOVOST - tedy dobu, kdy není na pracovišti - ale je doma, u příbuzných atd., ale je připraven a schopen konat práci - ať už doma prostřednictvím mobilu a počítače nebo příchodem na pracoviště.
Ovšem i za pohotovost mu náleží odměna - ta je sjednána ve smlouvě nebo v doložce o pracovní pohotovosti a je minimálně ve výši 10% průměrného výdělku.Mimochodem jakmile hovor zaměstnanec zvedne a začne řešit firemní věci, tak se už nejedná o pohotovost, ale o PRÁCI, kde mu náleží odměna 100% platu a také se na ní vztahují i zákonné časové limity - tj. jakmile dokončí tuto práci, tak další mu může zaměstnavatel naplánovat až po 11 hodinách odpočinku.Proto skutečné 24/7 nejde podle zákona ani s pohotovostí, protože pokud třeba zaměstnanec skončí v 17 hod v práci, následně má pohotovost, kdy mu ve 21 hod zavolají z práce, on do 23 hod pracuje a něco řeší, tak následně má ze zákona právo na NERUŠENÝ ODPOČINEK až do 10:00 následujícího dne a do té doby nesmí dělat další práci ani ho z práce otravovat - klidně si tedy může jít lehnout a mobil až do rána vypnout.Každopádně pokud zaměstnanec něco podobného nepodepsal, tak i bez dalších zákonů zaměstnavatel NEMÁ PRÁVO požadovat zvedání telefonů mimo pracovní dobu a mimo pohotovost.A co se týče prací, kde není ohrožen lidský život - ale dotyčný dělá třeba něco jako marketingového managera, skladníka nebo něco podobného, tak tam otravovat třeba v noci někoho na telefonu je absolutně neopodstatnitelné a nelze mu dávat postih za to, když to nezvedne zvlášť, když nic takového nemá sjednáno ve smlouvě.Já osobně jsem vždycky zvedal telefony z práce - ze začátku jich bylo pár jednou za pár měsíců, pak jednou za pár týdnů a nakonec to bylo každý druhý den a vrchol přišel, když mi jednou někdo řekl proč jsem mu to nezvedl - v pátek v cca 22 hod!!!Tak jsem si služební telefon začal nechávat v práci, pořídil si soukromý číslo a to nikomu nedal. A vyřešeno! Nakonec jsem tam stejně vydržel ještě asi rok a pal šel podnikat... Paradoxně v podnikání žádný klient ani dodavatel není takový k*etén jako někteří z vedení v bývalé práci, aby mi volal v noci s dotazem na kvartální výsledky a podobný blbosti, který počkají třeba i několik dnů - ne tak do rána!!