Firma slibuje odhalit online podvodníky. Dokáže najít i rizikové adresy

Každá mince má dvě strany, v oblasti nakupování na internetu se nejčastěji mluví a píše o podvodných e-shopech. Co když je ale podvodníkem zákazník? Poctivé e-shopy to pak údajně stojí peníze a způsobuje jim to někdy i komplikace, které pak často musí promítnout i do výsledné ceny produktů. „Podařilo se nám definovat 637 faktorů, na základě kterých dokážeme podvodníky s vysokou pravděpodobností identifikovat,” říká zakladatel platební služby Twisto.cz Michal Šmída.

Mezi parametry, které Twisto monitoruje, patří například rozlišení monitoru zákazníka, používaný operační systém, denní doba „podezřelého“ nákupu, historie objednávek, předmět objednávky nebo geolokační data.

„Platba odcizenou platební kartou, zneužití kradené identity, nevyzvednuté dobírky či lživá tvrzení o vrácení zboží jsou nicméně nejčastější podvody zákazníků, které způsobují e-shopům nemalé škody“, vysvětlil Šmída.

Heatmapy rizikovosti

Na základě běžné statistiky pak lze podle Twista sestavit i takzvanou heatmapu rizikovosti jednotlivých oblastí, z nichž online podvodníci nejčastěji pochází. Podvodný uživatel se dá zpravidla identifikovat na základě řady znaků, které lze v prostředí internetu rozpoznat a vyhodnotit. Využít lze i další data, například z map kriminality, insolvenčního rejstříku či dřívějších zkušeností e-shopů.

Klepněte pro větší obrázek
Statistická heatmapa Prahy.

Při využití heatmap je však samozřejmě třeba přihlížet i k dalším faktorům a vyhnout se tak přílišnému zjednodušení a diskriminaci. „Přesto se nám potvrdilo, že jsou ulice a části měst, kde je pravděpodobnost podvodu ze strany zákazníka výrazně vyšší,“ uzavřel Šmída.

Obchodníci připouští, že jednání podvodníků pro ně představuje finanční zátěž. „Část zákazníků se opakovaně pokouší využít zákonných úprav i dalších benefitů naší společnosti v takovém rozsahu, že náklady spojené se zajištěním těchto služeb jsme nuceni promítat do cen. Nyní v rámci věrnostního programu nabízíme stálým zákazníkům ceny, které nedokážeme poskytnout nezaregistrovaným zákazníkům. Důvody jsou právě pokrytí rizik spojených s úmyslným poškozováním zboží či s nákupem za účelem zboží jednorázově použít a vrátit do 14 dnů,“ říká Robert Novotný, generální ředitel největšího IT e-shopu Mironet.cz.

„Jsme přesvědčeni, že ani z dlouholetých statistik, kterými Alza.cz disponuje, nelze vytvořit jednoznačný archetyp online podvodníka. Podvodníci obecně jsou velmi vynalézaví, a zkušený obchodník musí být připraven na značnou míru rafinovanosti v jejich jednání,“ tvrdí naopak mluvčí jednoho z největších online obchodů Alza.cz Martin Doležal.

Podle něj má Alza zkušenosti s nejrůznějšími typy podvodů, které si lze představit. Žádné výrazné výkyvy však nezaznamenává. Mírný nárůst prý souvisí s tím, jak společnost roste. Další podrobnosti k této problematice nicméně odmítl zveřejňovat, a to z důvodu prevence návodného jednání.

 

Co ze statistik Twisto.cz vyplynulo

66 procent podvodů se dopouštějí muži.

2,7x rizikovější jsou uživatelé monitorů s nižším rozlišením.

Pokud e-mail zákazníka obsahuje jméno a příjmení, je riziko podvodu poloviční.

Nejvíce podvodů probíhá při transakcích mezi druhou a šestou hodinou ranní, nejméně naopak mezi desátou a šestnáctou hodinou.

Podvodné objednávky jsou nejčastěji na erotické spodní prádlo a tablety. Naopak běžné spodní prádlo je jedno z nejméně rizikových artiklů.

Výši rizika u zákazníka lze určit i na základě dostupných informací o regionu uvedené adresy zákazníka.

 
 
Diskuze (10) Další článek: Open-source je poprvé kvalitnější než proprietární software

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,