Facebooková mračna kolem Instagramu

Instagram se mění. Boří vazby s Twitterem a mění pravidla ve prospěch Facebooku. Rozzuřil se boj sociálních sítí, ve kterém Instagram moc kladných bodů zatím nesbírá.

Dalo by se formou marketingového klišé říct, že sdílení obrázků nikdy nebylo zábavné tak, jako s Instagramem. Jednoduchá služba fungující na principu sociální sítě nechává uživatele sdílet fotografie pořízené mobilními telefony. A díky sadě povedených efektových filtrů a pevně danému čtvercovému formátu jim zvýší umělecké ego. To vše klidně fungovalo až doteď, kdy se do Instagramu začal „montovat“ Facebook.

Instalace Instagramu do Facebooku

Instagram odstartoval jako nenápadná aplikace pro iPhony, neboli platformu iOS, a to 6. října 2010. K přilákání prvního milionu uživatelů stačily necelé dva měsíce a aktuálně by mělo být na Instagramu přes 100 milionů uživatelů. K rychlému rozšiřování během posledního půl roku přispěla především jarní premiéra aplikace pro systém Android. Ještě větší událostí tohoto roku pro Instagram je jeho koupě Facebookem za miliardu dolarů (později vinou pádu akcií Facebooku reálně sníženo na 715 milionů dolarů).

Insta 1.jpg Insta 2.jpg Insta 3.jpg Insta 4.jpg Insta 5.jpg
Instagram, to je prostě sdílení fotek skrze mobily

Ačkoli se po oznámení akvizice obě strany dušovaly, že Instagram zůstane autonomní službou, můžeme v posledních týdnech pozorovat postupnou integraci pod Facebook. Objevily se například nové profilové stránky, které vychází z designu Facebooku, a především byla oznámena změna podmínek.

Změna podmínek zahrnuje především skutečnost, že veškerý obsah publikovaný na Instagramu může využít i Facebook. Ačkoli došlo k akvizici, stále jsou to dvě oddělené firmy a výměnu dat bylo nutné právně ošetřit. Jenomže nové podmínky se daly vyložit i tak, že vaše fotky mohou být využity i pro reklamu a Facebook tak na nich bude vydělávat. To zvedlo vlnu odporu a na Twitteru se hromadně začaly objevovat příspěvky uživatelů, kteří oznamovali smazání všech fotek a svého účtu na Instagramu.

Instagram
Nové osobní profily Instagramu na webu

Netrvalo dlouho a na oficiálním blogu se objevilo vysvětlení přímo od zakladatele a šéfa Instagramu Kevina Systroma. Omluvil se za poněkud matoucí znění pravidel a ujistil, že není záměrem Instagramu prodávat fotky uživatelů pro reklamní účely. Poskytnutí práv má prý jen zajistit, aby se například daly provázat profily uživatelů tak, aby na Facebooku byly vidět fotky uživatele z Instagramu. Znění podmínek bude ještě upraveno, aby v tom bylo zcela jasno.

Vysvětlení sice přišlo, ale původní negativní nálada převážila. Instagram je zkrátka pohlcován hegemonním Facebookem, který se snaží z menší sítě opečovávané intelektuály a fotografy udělat masovou záležitost. Jarní pohrdavé výkřiky majitelů iPhonů nad přívalem nových uživatelů s Androidy jsou proti tomu jen lehké hašteření. Teď se teprve začínají dít změny a mnohým se nastavený směr nelíbí.

Jak si to Mark s Kevinem upekli

A moc dobré světlo na Instagram aktuálně nedopadá ani z pohledu byznysového. Ukazuje se totiž, že obchod s Facebookem nebyl zcela čistý. Kevin Systrom s Markem Zuckerbergem totiž podle zdrojů The New York Times neoprávněně vypálili rybník Twitteru.

Twitter se o Instagram také ucházel a pár týdnů před oznámením dohody s Facebookem dostal Instagram od Twitteru nabídku k odkoupení ve výši 525 milionů dolarů. Mark Zuckerberg však obchod během jednoho víkendu vyřešil po svém a Twitter zůstal vyšachován. Facebook sice podal vyšší nabídku, ale o té Twitter nevěděl a nemohl na ni reagovat. Při běžném menším obchodu by to tak mohlo proběhnout, ale zde se pohybujeme v jiných sférách.

Obchody takového měřítka, které jsou výjimečné nejen svou vysokou cenou, ale také svým vlivem na uspořádání trhu, musí posvětit americký federální úřad FTC. Jednou z podmínek schválení takového obchodu je skutečnost, že ve hře není žádný další zájemce. Kevin Systrom musel vědomě lhát, když popřel nabídku Twitteru. Před komisí prý doslova řekl: „Bavil jsem se i s jinými stranami, ale nikdy jsem formálně neobdržel nabídku od nikoho jiného.“ S Twitterem přitom nabídka padla ústně při osobní schůzce. Zástupci Twitteru poté byli šokováni, když přišlo oznámení o akvizici s Facebookem.

Mark Zuckerberg bral koupi Instagramu dost možná jako výpad proti Twitteru, který je pro Facebook jedním z mála vážnějších konkurentů. Twitter by mohl akvizicí výrazně posílit, ale teď je mu situace naopak ještě ztížena, když Instagram zrušil s Twitterem provázání formou API. Twitter se ale nevzdal a do boje vyrazil s vlastním fotoeditorem a ambicí poskytnout vlastní řešení podobné Instagramu.

Diskuze (2) Další článek: Nvidia Tegra 4: bestie se pomalu odhaluje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,