Facebook nabírá rychlost, kupuje službu FriendFeed

Facebook koupil webovou službu FriendFeed, která mu zpřístupní poměrně hodně klíčové technologie pro budoucí rozvoj. Přinášíme informace a komentář.

Největší sociální síť světa včera ve večerních hodinách oznámila akvizici s nadějným webovým start-upem FriendFeed. Facebook, kterému po celém světě propadlo už 250 milionů uživatelů, se stává novým plným majitelem této vznikající služby. Částka, jakou musel za odkup vynaložit, však prozatím nebyla ani jednou ze stran doložena.

FriendFeed je mladým webovým projektem, který v současné době zaměstnává pouze 12 zaměstnanců. Všichni se nyní stávají součástí rozsáhlého Facebook týmu a zakladatelé získali posty vyšších technických inženýrů.

Facebook prozatím nehodlá FriendFeed plně pohltit, nějakou dobu bude fungovat stejně jako doposud. Jak uvádí šéf Facebooku Mark Zuckerberg ve svém prohlášení pro tisk, FriendFeed je součástí plánu pro budoucí rozvoj Facebooku a technologie se bude hodit při přidávání dalších služeb. Zakladatelé podle mnohých nafouknuté služby FriendFeed pak oznámili, že se změna vlastníka nedotkne ani dostupného API rozhraní.

FriendFeed je služba pro konsolidaci vašich účtů na zhruba 58 webových službách, počínaje Facebookem a Twitterem a konče třeba Flickerem nebo Picasou. Z jednoho místa můžete sledovat nejen aktivity na všech vámi přidaných službách, ale i měnit své statusy. Můžete tak například přidat fotky na Facebook nebo Flicker, komentovat aktivity ostatních atp. Jedná se o podobný a mnohem více rozvinutý koncept, který minulý rok představil Microsoft v rámci nové generace svých webových služeb Windows Live.

Obrovskou silou FriendFeed je aktualizace informací v reálném čase. O tom, jak nová součást Facebooku pracuje, si můžete udělat obrázek v přiloženém videu.

Živě.cz komentuje

jansedlak_ikona.jpgFriendFeed je podle mnohých odborníků a komentátorů pouze nafouknutou bublinou ze Sillicon Valley, jakých se na internetu za těch pár let objevilo nemálo, která se nepotýká ani tak s masovým zájmem uživatelů, ale zajímavá je spíše svojí technologií.

Facebook dva roky starý projekt rozhodně nekupuje kvůli nárůstu tržního podílu, ale především kvůli oněm technologiím a v neposlední řadě uskutečnil nejspíše poměrně drahý nábor chytrých mozků v podobě zakladatelů. Ti se dříve mimo jiné podíleli na vývoji Google Maps.

FriendFeed jako takový nebude pro Facebook zajímavý, zůstává otázkou, zda ho hodlá v nějaké vzdálenější budoucnosti nadále provozovat. Je jasné, že největší sociální síť v brzké době využije nově nabyté technologie k vlastnímu rozvoji o obohacení. No posuďte sami, co by chybělo Facebooku v případě, že by odsud bylo možné spravovat dalších více než 50 nejoblíbenějších webových služeb? Opět by se tak potvrdily nejhorší obavy Googlu, který se Facebooku bojí jako čert kříže kvůli tomu, že tato sociální síť může kontrolovat obsah na internetu, vyhledávače se však do ní nedostanou.

Kromě samotné konsolidace služeb pod jednu je to i ona práce s informacemi v reálném čase. Aktualizace komentářů, statusů a dalších příspěvků na FriendFeed probíhá okamžitě bez nutnosti používat obnovení stránky. Facebook se tak dostává k ohromnému množství informací v reálném čase tak trochu ve stylu Twitteru. Ostatně, i ten Twitter a jeho příspěvky jsou FriendFeedem podporovány.

Facebook dost možná uhodil na úrodnou půdu. Získal lidi, získal technologie a konečně získal i ony rychlé informace. Neúspěšný pokus o koupi Twitteru je tak nejspíše zažehnán.

Facebook nabírá rychlost nejen co do počtu uživatelů, ale i obchodně. Nedávno do něj vstoupil ruský investor Digital Sky Technologies, který ho odkupem akcií v hodnotě 200 milionů dolarů ocenil na 6,5 miliardy dolarů. Nově nabyté prostředky dopomohou Facebooku k novým akvizicím, rozvoji a prodlouží čas pro testování různých obchodních modelů.

Diskuze (11) Další článek: Microsoft: Ukončit podporu IE6 z naší strany není možné

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,