Evropská komise oznámila pokutu pro Google, resp. Alphabet, kterou bude technologický gigant platit za zneužití dominantního postavení. Vyčíslena byla na 2,42 miliardy eur (přes 63 miliard korun) a týká se především zvýhodňování vlastních nákupních služeb v rámci výsledků vyhledávání.
Pokud Google do 90 dnů nesjedná nápravu, hrozí mu další tučné penále ve výši 5 % denního celosvětového obratu mateřské společnosti Alphabet. Ve zprávě, kterou EK vydala se píše především o srovnávači cen, který Google využívá ve výsledcích vyhledávání. Ten jednoznačně zvýhodňoval před konkurencí, kterou naopak poškozoval.
Komise se opírá především o fakt, že má Google naprosto dominantní pozici mezi vyhledávači na kompletním evropském trhu. To samo o sobě není trestné, nicméně z této pozice plyne také zodpovědnost za to, aby nebyla tato pozice zneužita. Což se ale v případě Googlu stalo a Evropská komise toto jednání vyhodnotila jako nezákonné.
EK vedle zvýhodňování vlastních produktů Googlu ve vyhledávání posuzovala také opak – znevýhodňování konkurenčních srovnávačů cen. Zdokumentovány byly případy, kdy Google uměle odsouval konkurenční srovnávače na nižší pozice ve výsledcích vyhledávání. Jeden z případů z roku 2013 se týká také Česka.
Výše pokuty 2 424 495 000 eur byla vyčíslena ze zisků Googlu ve třinácti zemí Evropské unie, kde měl Google prokazatelně zneužívat svého postavení.
Vyjádření Googlu:
"Nakupujete-li online, zřejmě toužíte najít zboží, které hledáte, co nejsnáze a nejrychleji. A inzerenti zase chtějí toto zboží propagovat. Proto Google zobrazuje reklamy v Nákupech (Shopping ads) a propojuje uživatele s tisíci malých i velkých inzerentů způsobem, ze kterého mají prospěch obě strany. S veškerou úctou nesouhlasíme se závěry, které dnes Komise představila. Rozhodnutí Komise podrobně přezkoumáme, zvážíme odvolání a těšíme se, až budeme v tomto případu moci představit naše argumenty."
Google a evropské soudy jsme rozebrali v Týdnu Živě: