reklama

Evropská komise: Google musí opravit čtyři chyby, jinak bude platit

Evropská komise už necelé dva roky vyšetřuje několik stížností zejména francouzských a britských firem, Microsoftu a dalších subjektů směřovaných na Google a jeho monopolní postavení. Dnes se k celé věci vyjádřil komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia.

Komise dala ústy Almunii stížnostem za pravdu a ve čtyřech bodech stanovila úkoly pro Google. Pokud firma během několika týdnů nezareaguje, Komise by mohla na plné obrátky rozjet antimonopolní při, která v minulosti postihla třeba Microsoft. V takovém případě by mohla Unie Googlu udělit pokutu až v řádu miliard dolarů (do výše 10 % ročních příjmů).

Co tedy Komisi vadí?

1. Vertikální vyhledávače

Google dnes není jen základní obecný vyhledávač, ale také rodina mnoha tzv. vertikálních vyhledávačů. Jsou to vlastně specializované katalogy, třeba vyhledávač produktů. V minulosti si některé cizí specializované vyhledávače stěžovaly, že Google ve výsledcích zvýhodňuje právě své vlastní katalogy na úkor ostatních. Otázkou je, jak si toto zvýhodnění vyložit. Nemusí to být totiž jen pozice ve výsledcích, ale i způsob zobrazení – třeba tolik typické widgety s aktuálním počasím, což vlastně znevýhodňuje jinou meteorologickou službu, která se zobrazí jen jako odkaz.

2. Nepovolené kopírování

Další problém je už mnohem hmatatelnější. Některé vertikální vyhledávače se domnívají, že Google přebírá části jejich databází. Je pravda, že v minulosti několik takových afér proběhlo a toto by byl nejspíš oprávněný problém.

3. Vyhledávání Googlu na partnerských webech

Třetí problém souvisí se službou vyhledávání pro vaše weby, kterou si můžete umístit na své stránky. Podle Komise je problém v tom, že výsledky z Googlu na vašem webu jsou poté obalené reklamou AdSense, zatímco vy byste tento prostor mohli použít třeba pro reklamu od jiného poskytovatele, který je tak prý znevýhodněn.

4. AdWords je proprietární systém

Poslední výtka směřuje na reklamní systém AdWords. Komise může vidět problém v tom, že reklamní kampaně zadavatelů nejsou přenositelné na konkurenční reklamní systémy.

Celou zprávu v angličtině najdete na webu Evropské komise.

Témata článku: Google, Právo, Evropská unie, Format, Reference

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Aleš Galgonek 24. 5. 2012 20:50:45
    v čem je problém vyfakovat EÚ, když je do americká firma?
  • Jirka Honců 22. 5. 2012 17:56:54
    To je těžké, někteří chtějí svět podle Google a jiní zase svět podle...
  • mcbure 22. 5. 2012 9:41:56
    Přátelé, monopol je svině a Google je monopol. I když se tváří jako anděl....
reklama
Určitě si přečtěte

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 403

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

Český státní blacklist už funguje. Ministerstvo financí se pochlubilo s detaily

** Dva týdny po Novém roce zajím zeje prázdnotou ** Ministerstvo vydalo metodický pokyn ** Takhle to bude fungovat v praxi

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 49

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 33

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

Opera Neon: Takto prý bude vypadat prohlížeč budoucnosti. Chcete to?

** Opera představila Neon ** Koncepci prohlížeče budoucnosti ** Připomíná Chrome OS

16.  1.  2017 | Jakub Čížek | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama