Evropská komise: Google musí opravit čtyři chyby, jinak bude platit

Evropská komise už necelé dva roky vyšetřuje několik stížností zejména francouzských a britských firem, Microsoftu a dalších subjektů směřovaných na Google a jeho monopolní postavení. Dnes se k celé věci vyjádřil komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia.

Komise dala ústy Almunii stížnostem za pravdu a ve čtyřech bodech stanovila úkoly pro Google. Pokud firma během několika týdnů nezareaguje, Komise by mohla na plné obrátky rozjet antimonopolní při, která v minulosti postihla třeba Microsoft. V takovém případě by mohla Unie Googlu udělit pokutu až v řádu miliard dolarů (do výše 10 % ročních příjmů).

Co tedy Komisi vadí?

1. Vertikální vyhledávače

Google dnes není jen základní obecný vyhledávač, ale také rodina mnoha tzv. vertikálních vyhledávačů. Jsou to vlastně specializované katalogy, třeba vyhledávač produktů. V minulosti si některé cizí specializované vyhledávače stěžovaly, že Google ve výsledcích zvýhodňuje právě své vlastní katalogy na úkor ostatních. Otázkou je, jak si toto zvýhodnění vyložit. Nemusí to být totiž jen pozice ve výsledcích, ale i způsob zobrazení – třeba tolik typické widgety s aktuálním počasím, což vlastně znevýhodňuje jinou meteorologickou službu, která se zobrazí jen jako odkaz.

2. Nepovolené kopírování

Další problém je už mnohem hmatatelnější. Některé vertikální vyhledávače se domnívají, že Google přebírá části jejich databází. Je pravda, že v minulosti několik takových afér proběhlo a toto by byl nejspíš oprávněný problém.

3. Vyhledávání Googlu na partnerských webech

Třetí problém souvisí se službou vyhledávání pro vaše weby, kterou si můžete umístit na své stránky. Podle Komise je problém v tom, že výsledky z Googlu na vašem webu jsou poté obalené reklamou AdSense, zatímco vy byste tento prostor mohli použít třeba pro reklamu od jiného poskytovatele, který je tak prý znevýhodněn.

4. AdWords je proprietární systém

Poslední výtka směřuje na reklamní systém AdWords. Komise může vidět problém v tom, že reklamní kampaně zadavatelů nejsou přenositelné na konkurenční reklamní systémy.

Celou zprávu v angličtině najdete na webu Evropské komise.

Témata článku: Google, Právo, Evropská unie

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Aleš Galgonek 24. 5. 2012 20:50:45
    v čem je problém vyfakovat EÚ, když je do americká firma?
  • Jirka Honců 22. 5. 2012 17:56:54
    To je těžké, někteří chtějí svět podle Google a jiní zase svět podle...
  • mcbure 22. 5. 2012 9:41:56
    Přátelé, monopol je svině a Google je monopol. I když se tváří jako anděl....
Určitě si přečtěte

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

** Jihokorejská společnost Hankook Mirae Technology vyrábí obří Mechroboty ** Jsou určené pro ovládání člověkem uvnitř ** V prodeji se objeví koncem tohoto roku za 200 milionů korun

20.  3.  2017 | Karel Javůrek | 18

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

Včera | Stanislav Janů | 32


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C