Dobírka z e-shopů je na ústupu, Češi raději vyrazí do kamenné prodejny

„Dobírka ztrácí na popularitě,“ hlásí tisková zpráva e-shopu Kasa.cz a v textu se to hemží statistickými čísly. Nadějné očekávání, že by se v Česku začalo konečně ve větší míře prosazovat placení přes internet tak, jako v USA nebo západních zemích Evropy, však hatí následné zjištění, že zákazníci namísto dobírky upřednostňují platbu při osobním odběru zboží v kamenných pobočkách prodejce. Jedna ze stěžejních výhod internetového nakupování je tak zastřena obavou zákazníků z online plateb a poplatkem za poštovné.

Klepněte pro větší obrázek
Výdejní místa e-shopů se stávají zároveň prezentačními centry, kde je možné si výrobky vyzkoušet. Takto to vypadá například v hlavním výdejním místě Alzy (Zdroj: Alza.cz)

Aktuálně osobní odběr zboží z e-shopu Kasa.cz využívá 56 % zákazníků a tento podíl roste, v předvánočním čase přesáhl i 60 %. Silný podíl osobních odběrů hlásí i jiné obchody a například CZC.cz nám prozradilo, že za rok 2012 téměř 80 % zákazníků přišlo pro zboží osobně na prodejnu. A podíl osobních odběrů i zde nadále roste, v roce 2013 už vzrostl na 83 %. Druhá nejoblíbenější metoda platby s doručením je pak upřednostňována až u dražšího zboží: „„Dobírku zákaznící obvykle využívají při dražších nákupech, dle našich statistik jde ve více než 80 % případů o nákupy nad 2000 Kč,“ uvedla Jitka Součková, tisková mluvčí Kasa.cz.

Prodejci jdou trendu naproti, Kasa má čtyři prodejny se sklady v třech největších městech, CZC.cz ve velkém buduje množství menších výdejních míst. Aktuálně jich má 29. Výdejní místa rozšiřují i největší čeští internetoví prodejci, tedy Mall a Alza.

Osobní odběry táhnou, přestože někteří prodejci i tento způsob „doručení“ zpoplatňují. Nicméně roste i platba online s doručením. Ačkoli je stále minoritní, podíl stoupá v závislosti na dostupnosti platebních metod. Kasa uvádí, že 15 % objednávek bylo zaplaceno předem přes internet a od roku 2011 jejich počet vzrostl pětkrát. Na druhou stranu CZC.cz zavádí možnosti online plateb jen pozvolna a více se soustředí na osobní odběry: „Na popularitě získává platba pomocí PayU a očekáváme stejný trend i do budoucna. Vzhledem k tomu, že však CZC.cz stále rozšiřuje počet svých poboček s osobním odběrem zdarma, nemyslíme, že poroste celkový podíl plateb předem. Převládá volba platby hotově či kartou na pobočce,“ vysvětlil Marek Šalanda, marketingový ředitel CZC.cz.

Témata článku: Byznys, Statistiky, CZ, CZC, Mall

89 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Karel Novák 11. 4. 2013 11:05:17
    No, tak poté, co začaly lidem chodit hřebíky místo Iphonů, se vůbec...
  • MartyFoxx 10. 4. 2013 10:06:48
    V zásadě si nechávám domů dovézt věci objednané z dealextreme, případně...
  • petrph 9. 4. 2013 10:59:57
    A co se na to podívat logicky. Jestli Kasa ze svých záznamů vidí že víc...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

25.  3.  2017 | Stanislav Janů | 52

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C