Dnešní den, tedy 7. listopad, bychom se měli zamyslet nad spamem a dát světu vědět svůj názor na problematiku nevyžádané pošty. Vybízí k tomu Blog o podnikatelské etice a společenské odpovědnosti firem Canik.cz a online služba Buzzboot.com, které vyhlašují pátek 7. listopadu 2008 za druhý český Den proti spamu.
Během Dne bez aut se vybízí k alternativnímu cestování, Den bez spamu ale pochopitelně těžko přesvědčí spamery a spamovací roboty, aby svých praktik zanechali. Výzva tohoto dne proto směřuje všem uživatelům internetu – napište právě dnes článek o spamu, o jeho vývoji, nebo prostě o tom, jak vám otravuje život.
Spamu se jen tak nezbavíme a aktivity během Dne spamu také k jeho likvidaci přímo nepovedou. Ale téma se opět otevře a možná více lidí začne proti spamu bojovat, alespoň proti tomu českému. Stačí na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů vyplnit formulář se stížností na zasílání nevyžádaného obchodního sdělení.
Máme sami vyzkoušeno, že se úřad stížnostmi skutečně zabývá. Za minulý rok úřad přijal celkem 1569 podnětů na šíření nevyžádaných obchodních sdělení a z tohoto počtu bylo vyřešeno 1012 případů, které se týkaly 515 různých subjektů. Zbytek tvoří 115 neoprávněných stížností, kde 65 nebylo obchodní sdělení, 50 pocházelo ze zahraničí a ve 13 případech se nepodařilo dohledat odesílatele. Většině spamerům bylo uloženo nápravné opatření, se 71 bylo vedeno správní řízení a byla jim pravomocně uložena pokuta v celkové výši 437 000 Kč.
Letos se úřad také činí. Na konci léta například uděli pokutu ve výši čtvrt miliónu korun Liboru Geyerovi za rozesílání zprávy, která už se stala ikonou českého spamu – ano, jedná se o „Hotel U Lípy“.
Více informací o dni proti spamu najdete na www.denprotispamu.cz.