ČTÚ změřil vagóny. Podívejte se, které fungují jako rušička GSM a LTE

Zatímco na D1 a dalších klíčových silničních koridorech o mobilní signál nepřijdete a zpravidla zde můžete i dostatečně rychle surfovat, při cestě vlakem je to často problém. A přitom do vlaku nejeden z nás usedá právě proto, aby mohl díky dostatku prostoru u stolečku vytáhnout laptop a pustit se do práce.

Jenže ouha, jakmile vlak opustí větší město, kvalita mobilního signálu často padne na úroveň, kdy si člověk tak tak zavolá, natož aby využil mobilních dat. Vlaková Wi-Fi přitom stále není samozřejmostí.

Klepněte pro větší obrázek
ČTÚ měří kvalitu mobilního signálu ve vlakových soupravách

Kdo za to může? Slabé pokrytí koridorů ze strany operátorů, nebo vagóny samotné, jejichž konstrukce funguje jako dokonalá rušička radiových vln? ČTÚ se v těchto dnech pokouší onu letitou otázku konečně rozlousknout. Specialisté vyrazili na koleje v pronajatém voze Českých drah. Během tří dnů proměří úroveň pokrytí signálem všech mobilních operátorů na hlavních trasách.

Analýze předcházelo proměření samotných vozů, ve kterých na hlavních koridorech cestující jezdí nejčastěji. Se závěrečnou zprávou se ČTÚ pochlubil na sklonku března. Vyplývá z ní, že ve všech devíti typech vozů dochází k útlumu signálu v rozmezí 12 až 45 dB podle typu signálu a konstrukce. Jen pro představu, útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu a 40 dB pak dokonce 1 000× pokles. ČTÚ kritizuje mimo jiné nevhodnou konstrukci oken.

Typ vozu LTE 800 GSM + LTE 900 GSM + LTE 1800

vůz řady 662 soupravy InterPanter

Klepněte pro větší obrázek
20 dB 20 dB 12 dB

vůz řady 642 soupravy RegioPanter

Klepněte pro větší obrázek
25 dB 20 dB 15 dB

vůz typu ABpee347

Klepněte pro větší obrázek
Midonek, CC-BY-SA
15 dB 20 dB 20 dB

vůz typu Bdtee276

Klepněte pro větší obrázek
12 dB 10 dB 12 dB

vůz Bmpz891 soupravy Railjet

Klepněte pro větší obrázek
Uni_narynin, CC-BY-SA
25 dB 25 dB 20 dB

vůz 071 soupravy City Elephant

Klepněte pro větší obrázek
Petr Štefek, CC-BY-SA
12 dB 15 dB 17 dB

vůz Bmz241 (oddílový vůz)

Klepněte pro větší obrázek
Tcy77, CC-BY-SA
45 dB 42 dB 35 dB

vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino

Klepněte pro větší obrázek
22 dB 25 dB 22 dB

vůz Bdmpee233

Klepněte pro větší obrázek
Radim Holiš, CC-BY-SA
30 dB 25 dB 30 dB

Z tabulky výše je patrné, že nejlépe signál procházel vozy Bdtee276 a soupravou City Elephant. Nejhůře si naopak vedl oddílový vůz Bmz241. Obecně vzato však platí, že všechny do jednoho jsou velkou překážkou v cestě mobilního signálu, takže k zajištění dostatečné kvality je třeba výrazně posílit pokrytí, případně instalovat dokrývače signálu přímo do souprav, jak navrhuje třeba Vodafone.

Prostupnost telekomunikačního signálu je nakonec i výzvou pro konstruktéry vagónů, poněvadž poptávka po univerzálních mobilních datech už bude logicky pouze růst.

Témata článku: Internet, Mobility, Český telekomunikační úřad (ČTÚ), Flickr.com, D1

22 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Michal Strnad 21. 4. 2016 7:25:06
    Podle nadpisu by člověk soudil, že vagóny vysílají na frekvencích...
  • El Vigo 21. 4. 2016 0:39:15
    já chci jezdit vagónem kde jdou okýnka stahovat, jako v starých...
  • Ondřej Matějka 20. 4. 2016 20:42:48
    Zajímal by mě útlum různejch typů zdí a střech a podobně. Třeba u nás v...