CSS Piffle: Český startup pro designování webů

V Praze vzniká webová aplikace CSS Piffle, která by při vývoji webových aplikací mohla eliminovat nutnost využití grafických editorů. A má ambice rozšířit se do celého světa.

Když jsem v posledním vydání pořadu Connected zpovídal Robina Raszku, zmínil se o mladém tuzemském týmu, do kterého by rád investoval nebo se na jejich produktu nějakým způsobem podílel. Na mysli měl 6 mladíků sdružených ve společnosti abdoc, kteří aktuálně pracují na velmi nadějném projektu CSS Piffle.

Abdoc sám o sobě funguje už nějakou dobu a zabývá se vývojem webových a mobilních aplikací na zakázku. Část týmu se stále počítá mezi náctileté a nápad na zajímavý projekt podle jejich slov vznikl ještě ve středoškolských lavicích. Přesto, nebo možná právě proto, hýří energií a nadšením.

Jak nahradit Photoshop

CSS Piffle řeší tradiční problém webových designérů a kodérů. Když vzniká návrh podoby webové stránky, začíná se kreslit v Illustratoru, Photoshopu nebo jiném grafickém editoru. Hotový grafický layout je pak nutné přenést do podoby kódu – buď můžete použít automatické vygenerování kódu, které však většinou neodpovídá tomu, co si představujete, nebo grafický návrh manuálně přepsat do CSS. To je často zdlouhavá a opakující se práce.

Mladý tým proto dostal nápady veškerý tento proces zásadně zjednodušit. Jejich aplikace běží přímo v internetovém prohlížeči a výsledný vzhled webové stránky můžete navrhovat pomocí editoru. „Je možné si to představit jako grafickou nadstavbu nad CSS,“ popisuje aplikaci šéf týmu Lukáš Hurych, který s tvorbou webů začal už ve svých 12 letech.

Klepněte pro větší obrázek
Mladý tým abdoc stojící za CSS Piffle. Zleva: Vu Hoang Anh, Petr Brzek a Lukáš Hurych.

A skutečně. Stačí si vytvořit objekt, například tlačítko, a pomocí různých „šoupátek“ mu nastavit parametry jako barvu, odstín, gradient a další. CSS Piffle vytvoří kód a grafický návrh webu můžete tvořit přímo. Několik podobných nástrojů sice existuje, kluci z abdocu ale věří, že žádný není tak dobrý a propracovaný. „Ostatní projekty vytvoří naprosto zmatený kód. U nás nad ním naopak máte plnou kontrolu,“ popisují jednu z výhod.

CSS Piffle vás dost možná jednou bude moci zbavit závislosti na Photoshopu a dalších grafických aplikacích. Ten v současné době sice stále bude potřebný například na tvorbu loga nebo náročnějších grafických prvků, CSS Piffle ale postupně může být tak dobré, jak dobré bude CSS a HTML5. Už dnes je možné vytvářet poměrně komplexní grafiku. To, jak se tyto jazyky rozšiřují a vylepšují, navíc umožňuje návrh aplikací pro mobilní platformy.

Pro 40 milionů lidí

Program aktuálně běží v uzavřeném testování, přičemž veřejná beta verze by se měla objevit během následujících 3 měsíců. Abdoc se snaží řešit skutečné problémy skutečných tvůrců webových služeb, proto je oslovili s otázkou, co jim při návrhu projektů nejvíce vadí. Ohlasů prozatím přišlo přes 350, některé i od vlivných lidí z branže. „Většina ohlasů se shoduje s tím, co do produktu chystáme,“ pochvaluje si Hurych.

Současný plánovaný obchodní model počítá s tím, že samotná webová aplikace bude zadarmo, platit se ovšem bude za předpřipravený obsah, který vám bude moci výrazně urychlit a zjednodušit práci. „Můžete si koupit například fonty, ikonky nebo šablonu celého webu, kterou pak nasadíte třeba ve Wordpressu,“ popisuje výčet možností Vu Hoang Anh, jenž v týmu pracuje jako designér.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Grafická nadstavba nad CSS. Piffle umí jednoduše editovat design webu přímo v prohlížeči.

Firma do začátku oslovila několik zajímavých a dobrých designérů, jejichž obsah bude při spuštění k dispozici. Do budoucna ale budou moci katalog (dalo by se říci, že jakýsi AppStore) rozšiřovat také sami uživatelé. „Sami si stanovíte cenu a my si z každé transakce vezmeme tradičních 30 procent,“ říká Vu. Všechny prodávané prvky bude možné si vyzkoušet, aniž byste si je museli přímo koupit.

„Firmy ročně utratí i tisíce dolarů jenom za různé šablony, protože dělají i na více projektech zároveň a do každého musí něco koupit,“ říká spoluzakladatel abdoc a CSS Piffle Petr Brzek. Trh, který se mladíci chystají oslovit, je veliký. „Existují asi 2 miliony startupů a softwarových společností, které náš produkt mohou využít,“ vypočítává Brzek. To dělá zhruba 40 milionů lidí po celém světě, kteří v těchto společnost, nebo na volné noze pracují.

Roční trh s 5 miliardami dolarů ročně

Kolem 2 milionů těchto subjektů v průměru každý rok za nákup připravených grafických objektů utratí zhruba 2400 dolarů. Trh celkově tak ročně dokáže vygenerovat kolem 4,7 miliardy dolarů. „Chtěli bychom se dostat asi k 5 procentům všech těchto uživatelů,“ konstatuje Lukáš Hurych. Kromě samotného prodeje obsahu se připravuje také prémiová placená verze pro firmy, které budou moci využít například kolaborační nástroje a další služby. Měsíčně je to vyjde na 25 dolarů.

Peníze na vývoj projektu klukům nechybí, vše financují právě díky jejich společnosti abdoc. Veškeré investice, které do CSS Piffle vložili, plánují získat zpět během 4 až 5 měsíců od spuštění veřejné beta verze. Současné náklady činí zhruba 1500 dolarů měsíčně na každého z 6 lidí a něco málo stojí také technologie, například cloud od Googlu, na kterém produkt funguje.

Celý projekt by mohl dozrát do ještě větších rozměrů. „Dlouho jsme přemýšleli, jestli CSS Piffle bude aplikace pro designéry nebo kodéry, až jsme vymysleli, že by to mohlo být více samostatných produktů,“ říká Vu. Výsledný produkt by se tak nakonec mohl jmenovat pouze Piffle a pod ním by pak byla sjednocena celá sada nástrojů. Podobně, jako to má například Adobe s balíkem Creative Suite.

CSS Piffle by mohlo v budoucnu vydělávat kolem 450 tisíc dolarů měsíčně. „Například ve StartupYardu to lidem po našich propočtech nepřišlo jako nereálné číslo,“ popisuje ohlasy Hurych. Právě služeb tuzemského inkubátoru StartupYard se mladý tým rozhodl využít. CSS Piffle byl vybrán jako jeden z účastníků letošního ročníku, díky čemuž se 6 lidí z týmu abdoc přesune ze současných kanceláří na Smíchově do prostor TechSquare na Pankráci.

Za zkušenostmi do světa

Klukům nejde o investici, odmítli proto možnost získat 10 tisíc dolarů za 10procentní podíl ve firmě. Využili druhé nabídky StartupYardu, která jim za 5 procent umožní využít zkušenosti mentorů a investorů. „Budou tam lidi, kteří nás potlačí dál,“ myslí si Petr Brzek. Tým se navíc bude moci po dobu 3 měsíců díky hrazeným nákladům soustředit plně na CSS Piffle a zároveň bude moci sbírat zkušenosti po světě. Se StartupYardem například tento týden vyráží na konferenci The Next Web do Amsterodamu.

Mladý tým jistě rady zkušenějších podnikatelů potřebovat bude. „Kluci mají pěkný produkt, ale teď bude nutné z toho všeho postavit firmu,“ míní zakladatel a šéf společnosti SuperHosting.cz a projektů Cloudee.eu a CDN77 Zdeněk Cendra. „Zatím dělají stylové věci, nicméně bude nutné se připravit zejména na obchodní stránku věci.“

Abdoc zkoušeli své štěstí také v New Yorku, kam přiletěli na pohovor do inkubátoru TechStars, ve kterém působil také Robin Raszka a jeho tým kolem Piictu. Nabídku nakonec nedostali, mimo jiné z důvodu, že newyorská startupová scéna žije především tzv. lifestyle aplikacemi, nikoliv těmi, které se podobají právě CSS Piffle. „No, ale dost jsme si to také pokazili sami,“ dodává s úsměvem Brzek.

Klepněte pro větší obrázek
Tým CSS Piffle s mentorkou na StartupWeekend Prague.

O podobné startupy je mnohem větší zájem v Silicon Valley, což je lokalita, kam by část týmu abdoc chtěla přesídlit. „V New Yorku je lifestyle, ve Valley zejména ty technologie,“ popisuje rozdíly Vu. Do křemíkového údolí by chtěl odletět společně s Lukášem Hurychem, už tam dokonce mají několik zajímavých kontaktů. Samotný vývoj ale chtějí ponechat v Praze. „Mimo jiné proto, že je zde asi tak čtyřikrát levnější,“ vyčísluje šéf celého týmu.

Jakmile se CSS Piffle dostane mezi lidi, plánuje se také s jeho větší marketingovou podporou. Kluci vymýšlí různé kreativní cesty, jak si propagovat přes sociální sítě, kde je široká cílová skupina, ale údajně mají dostat výrazný prostor také v rámci obchodu Chrome Web Store, který webové aplikace sdružuje. „Už jsme domluvení s Googlem, že nás bude propagovat,“ říká Brzek.

Abdoc úspěchu jejich aplikace věří. „Jednou z možností je, že nás někdo koupí,“ nebrání se případným nabídkám Hurych. „A pokud to nevyjde, nic se neděje, prostě jsme si to zkusili a zkusíme zase něco jiného.“ Odhodlání a nadšení celému týmu rozhodně nechybí. Účastnili se například letošního pražského Startup Weekendu, protože „jim to prostě přijde jako dobrá sranda“. Tu srandu nakonec mimochodem vyhráli.

To, že je jejich práce baví, bylo ostatně možné sledovat také v pozdních pátečních nočních hodinách, kdy se s účastníky Startup Weekendu popíjelo v pražských podnicích. „Ty jo, mám hroznou chuť jít do kanclu něco dělat,“ pronesl například Hurych. Jeho tým můžete spatřit také na různých hackathonech a dalších podobných akcích.

Diskuze (17) Další článek: Rozepněte si zip na titulce Googlu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,