no dnesni multikanalove (multikanalove se nerovna 3D) zvukovky, pracuji asi takto, Direct3D rekne ovladaci zvukove karty kde je zvuk umisten, ovladac patricne namicha zvuk podle toho kde je umisten do patricnych kanalu, a zvuk prehraje, to je vse. Aby byl pozitek o neco lepsi, maji nektere zvukovky (Live!, Audigy) jeste DSP procesor (neco jineho nez skutecny procesor), ktery muze na vysledny zvuk, ktery jde ze zvukovky, pridat jeste nejaky efekt (tj. napr. efekt toho ze se nachazite treba v uzavrene mistnosti). Vysledek je ovsem v porovnani s realnym zvukem dosti spatny ...
Naproti tomu skutecna 3D zvukovka, pracuje tak ze Direct3D (pripadne A3D), podobne jako u 3D graficke karty, preda zukove karte 3D model sceny vcetne jeho materialu (kazdy material ma nejake zvukove vlastnosti). Pri hre pak predava pozici (a pripadne smer) zvuku, karta pak vypocitava (wavetracing) kazdy zvuk zvlaste, vcetne jeho odrazu od ruznych materialu, pruchodem pres prekazky, atd. Vysledkem je pak dokonaly pozitek se zvukoveho zpracovani, a prakticky shodny s realitou. Asi neni nahodou ze 3D zvuk (konkretne prave s chipem Aureal Vortex2) pouzivaji napr. k simulaci v NASA. A ackoliv Vortex je uz minimane 5 let stary, jeho 3D zvuk je stale mnohem lepsi nez jakakoliv Audigy.
Smulou ovsem je, ze sice Aureal Vortex(2) byl genialni 3D zvukovy chip, ale uvedla ho prilis mala firma, a jak uz to byva, v markatingovem boji s gigantem Creative prohrala, a nasledne ji pro jistotu jeste creative koupil (a patentovanou techlogii ma nekde peclive zamcenou v trezoru). Jedine v co tedy muzeme doufat ze Creative nekdy tuto technologii vytahne, a zacne delat opravdove 3D zvukove karty (to se ovsem nestane dokud bude mit co noveho prodavat, ale na druhou stranu nazev "AuDigy" by mohl mit nekdy naslednika "AuReal" coz by neco mohlo znamenat.)