reklama

Cítím něco smradlavého okolo Facebooku a internetových firem

Dějí se zvláštní věci okolo slavného Facebooku. Za poslední dobu se kolem něj zjevilo tolik prapodivných ukazatelů, které opět rozdmýchávají diskusi o jeho budoucnosti a internetové bublině. Ale postupně.

Poslední čísla ukazují, že Facebook za poslední měsíc ve Spojených státech ztratil 6 milionů uživatelů, v Kanadě 1,5 milionu a o stovkách tisíc se mluví také v případě Velké Británie, Ruska nebo třeba Norska. Sociální obr sice v globálním měřítku opět povyrostl (byť už roste pouze poloviční rychlostí), co když ale tento odliv znamená předzvěst něčeho většího? Vždyť právě USA jsou tou zemí, která v drtivé většině případů určuje internetové trendy. Co když už se všechno kolem Facebooku začíná lidem zajídat a někdy - neříkám, že brzy - se Zuckerbergova mašinérie začne podobat dříve podobně silnému MySpace? Já vím, je divné na to myslet, když Facebook změnil způsob každodenní komunikace.

Rychle, rychle na burzu

Firma každopádně také vlivem těchto okolností odložila svůj vstup na burzu, který by se podle posledních informací měl uskutečnit až někdy na jaře 2012. Původně se přitom plánovalo ještě s druhou polovinou tohoto roku. Zprávy o úbytku uživatelů na dominantních a stěžejních trzích jistě investory nijak netěší a mohou nahánět značné obavy.

Jenže oddalování Facebooku může přitížit ještě více. Brzy totiž dovrší hranici 500 soukromých investorů, kterou americká komise pro cenné papíry povoluje jako maximální pro to, aby společnost nemusela zveřejňovat své hospodářské výsledky. Facebook bude brzy potřebovat IPO jako prase drbání, protože zveřejnění skutečných čísel ještě před vstupem na burzu by opět nemuselo případným zájemcům o koupi cenných papírů vůbec vonět.

Klepněte pro větší obrázek
Z Bílého domu do Facebooku. Robert Gibbs se nyní bude starat o PR největší sociální sítě světa. Práce už má jistě až nad hlavu.

O číslech se toho opravdu prozatím příliš neví. Za rok 2010 měl údajně Facebook vygenerovat příjmy ve výši 2 miliard dolarů, podrobnější čísla ale k dispozici nejsou. IPO je nicméně stále velice ambiciózní. Hodnota největší sociální sítě světa se na sekundárních trzích pohybuje okolo hranice 100 miliard dolarů a o podobné částce se mluví také v souvislosti s primární emisí akcií. Google by byl oproti tomu žabař.

Podle některých tabulek by Facebook mohl Google překonat také v další oblasti – kontextové reklamě. Už v příštím roce by objem utracených peněz za tento druh propagace mohl být vyšší na modré sociální síti. I přes vysoké CTR se ale o efektivitě vedou sáhodlouhé diskuse.

LinkedIn, Yandex a Pandora příliš půdu nepřipravily

Facebook má nastavený obchodní model, rozšiřuje uživatelskou základnu, a generuje nemalé příjmy, přesto kolem něj panuje spousta otazníků a nejistot. V poslední době k tomu přispěly zejména jiné internetové firmy, které se se vší pompou vrhly na newyorské burzy a měly prověřit, jak je trh na novou generaci .com připraven. Bilance však není nikterak zázračná.

LinkedIn, Pandora, RenRen (čínský Facebook), Yandex (dominantní ruský vyhledávač). Všechny spojuje několik věcí – nedávný vstup na burzu, uspokojivý výdělek prvotním investorům při IPO a nakonec postupný pokles hodnoty akcií.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
LinkedIn a RenRen - ne zrovna uspokojující pohled. Podobně jsou na tom také Pandora a Yandex.

LinkedIn se ze zahajovací hodnoty okolo 100 dolarů za akcii propadl na nynějších necelých 70 dolarů. Pandora před pár dny zahájila obchodování na hodnotě okolo 20 dolarů, nyní je ráda za 13. RenRen se obchodoval za 18 dolarů za kus, dnes ani ne za 7. A Yandex si od května pohoršil o 8 dolarů, je zhruba na 30 dolarech. Bad luck.

Žádný z těchto poklesů určitě Facebooku nijak nepřispívá. Propady LinkedIn a Pandory se do jisté míry daly čekat, obchodní modely těchto firem nejsou až tak moc přesvědčivé, tedy minimálně v porovnání s Facebookem. RenRen a zejména Yandex jsou však giganti s obsazeným obrovským trhem a jasně definovaným příjmem a stejně žádná sláva. To jen přiživí obavy z relativně stabilního a zabezpečeného Facebooku.

Facebook má do budoucna hodně co vysvětlovat a obhajovat. Ne náhodou se novým šéfem veškeré externí komunikace firmy stal bývalý mluvčí Baracka Obamy Robert Gibbs. Ten by měl udržovat média a veřejnost v klidu, aby nikdo nemohl negativně působit na investory. První prohlášení je však velice zajímavé – čísla o úbytku uživatelů jsou prý pouhou statistickou chybou. Třeba ano a třeba taky ne.

 

Témata článku: Byznys, Sociální sítě, Facebook, Yandex, Pandora

80 komentářů

Nejnovější komentáře

  • poool452 20. 6. 2011 9:05:07
    Ovšem sama značka "Facebook" má dnes tipuji hodnotu aspoň miliardy, nevím,...
  • aminux 17. 6. 2011 19:47:40
    "Cítím něco smradlavého okolo Facebooku..." Asi se tam někdo usral...
  • Petko Kotov 17. 6. 2011 16:28:02
    vtipne kolko prispevkov kvoli jednej absolutne nicim nepodlozenej...
reklama
Určitě si přečtěte


reklama