Docela me bavi diskuze k tomuto novemu produktu Ceskeho Telekomu. Je zde vsak jeden zasadni problem, v tuto hodinu sem zrejme nebude psat mnoho lidi, kteri by byli potencialnimi zakazniky. Budoucimi zakazniky teto sluzby totiz budou prevazne lide, kteri stale maji dialup jako jedinou alternativu a ti zrejme nebudou plytvat drahe minuty pripojeni ve spicce na cteni clanku na zive.
Samozrejme, ze ten kdo ma pausalni pripojeni, at jiz pres kabel, wifi nebo ADSL nebo ma moznost si toto pripojeni poridit, si nebude porizovat pausalni dial-up. Dokazu si vsak predstavit, ze si jej poridi spousta domacnosti z mist, kde neni jine pripojeni dostupne a takovych mist je urcite hodne.
Pripojeni pres kabel ma pomerne male pokryti. Wifi pripojeni je limitovano viditelnosti a take jeste neni nabizeno v kazde "dire". Pokryti ADSL se sice slusne rozsiruje, ale je stale instalovano na vyznamnejsi ustredny a je limitovano dosahem, jak daleko od DSLAMu je pouzitelne. GPRS je pomale ma velke latence a z vlastnich zkusenosti vim, ze nefunguje vsude a vzdy a hlavne temer nikdy maximalni rychlosti, kterou zde nekteri vzpominali jako proti dialupu rychle pripojeni. Edge a CDMA maji zatim stale pomerne male pokryti. "Internet 4G" je zatim zcela zanedbatelny. UMTS taktez. Avsak temer ke kazdemu domu v CR je dotazen telefonni kabel, i kdyz budeme Telekom pomlouvat sebevic, musim uznat, ze spolehlivost telefonnich linek je rozhodne vyssi nez spolehlivost WIFI nebo sance ze se pripojim na GPRS, alespon dle mych zkusenosti.
Dokazu si tedy predstavit 2 skupiny uzivatelu:
1. Domacnosti, ktere nemaji jinou moznost pripojeni.
2. male firmy nebo pobocky firem a zivnostniky, kteri maji ISDN linku a budou moci se za relativne maly obnos pripojovat k internetu i ve spicce a budou tak moci zefektivnit napriklad emailovou komunikaci se zakazniky.
Vrele souhlasim s nazorem, ze toto pripojeni by ocenilo vice uzivatelu pred cca 4-5 roky. Nicmene je treba si uvedomit, ze kapacita telefonnich siti je omezena a sluzba tohoto typu pri masovem nasazeni a pri pouziti, ktere si vetsina lidi u pausalni sluzby redstavuje (tzn. 24 hodin denne 7 dni v tydnu), by asi zahlcovala telefonni sit a take kladla obrovske naroky na dodavatele sluzby na vybudovani modemoveho pole.
Uvidime jak se tato nova sluzba ujme a zda Telekom nepristoupi k nejakym omezujicim krokum, u pausalu nabizenych v minulosti doslo minimalne v pripade GTS Czech(dnes GTS Novera) k omezeni jejich sluzby na maximalni pocet hodin za den a za mesic.
Jeste jeden dodatek k cene. Tato cena se mozna zda vysoka, ale pred necelymi 2 roky se za tuto cenu prodavalo pausalni dial-up pripojeni pouze mimo spicku.