Český Google po třech letech: 40 lokalizovaných služeb

Český Google oslavil tříleté výročí přeložením více než čtyřícítky služeba aplikací. Díky tomu se řadíme ke špičce v Evropě. Za dveřmi jsou pražské Street View mapy, co příjde pak?

Když jsem loni touto dobou sepisoval sumář toho, co se stalo od roku 2006 v tuzemském zastoupení Googlu, bylo na webu 24 českých aplikací a služeb a vyhledávač dosáhl třicetiprocentního podílu na zdejším trhu. V roce 2008 Google zároveň představil české mapy, které začaly konkurovat zdánlivě neporazitelnému Seznamu, v září konečně utnul mnoho let trvající spekulace, jestli začne spolupracovat s Mozillou na vlastním webovém prohlížeči a představil Chrome, který namísto jádra Gecko používá stále rychlejší WebKit.

Rok 2009 byl a stále je zdánlivě chudší. Chrome oslavil narozeniny a bojuje především s Operou a Safari. Nabízí se otázka, proč dnes Chrome nemá 10 procent trhu – a takové prognózy tu loni na podzim skutečně byly. Odpověď je ale nasnadě. Ani Google není všemocný a pozici na trhu prohlížečů si bude muset budovat mnoho let.

Podle služby Rankings.cz disponoval Chrome 2,2 procenty českého trhu a to po součtu všech jeho používaných generací 1.x, 2.x a 3.x. Opera 9.x a 10.x měla po součtu 5,4 procenta. Chrome je v poslední stabilní verzi 3.0 k dispozici pro Windows, Mac OS X a brzy by již měl být hotov i pro Linux, jehož uživatelé mají nyní na výběr pouze z nestabilní verze a komunitního prohlížeče Chromium.

Loni na jaře Google spustil české mapy s kompletním pokrytím leteckými snímky od brněnského Geodisu a letos na jaře byly v popředí opět mapy. Do českých ulic konečně vyrazily auta a tříkolky s nepřehlédnutelnou kamerou vysoko na mohutném stativu. Možná dříve, než by si leckdo pomyslel, do Česka dorazily mapy Street View – začalo snímkování ulic Prahy.

Bude Street View ještě letos?

Pak nám však do redakce začaly chodit fotografie Google aut i z jiných míst, stále častěji jsme na Street View kamery naráželi u nás v Brně a tak už bylo jisté, že Praha nebude jediná. Dnes víme, že bude vedle hlavního města k dispozici také Olomouc, Český Krumlov a Hřensko – oblast Českého Švýcarska. Nevíme ale, kdy se vlastně interaktivní procházka městy a krajinou dostane i na veřejný web. Pravděpodobně to bude ještě letos, pravděpodobně to bude dárek k Vánocům, vše se ale může velmi rychle změnit a přesné datum představitelé českého Googlu nepřiblížili ani na oficiální oslavě třetího výročí. Nezbývá než doufat a čekat.

Velmi sledovaným a stále éterickým produktem Googlu je i tajemný Chrome OS. Nic o něm vlastně nevíme, jen to, že Google pracuje na svém vlastním tenkém operačním systému, který bude jakýmsi oknem do internetu. Soudit dnes ale, jestli bude Chrome OS skutečně jen prohlížečem Chrome, který se bude spouštět nad jádrem Linuxu, nebo to bude zcela srovnatelný operační systém s ostatními distribucemi, zatím zůstává otázkou.

Jedno z mnoha desítek podvodných videí s ukázkou Chrome OS

Na Chrome OS jsem se v Praze nemohl nezeptat Jana Šedivého, šéfa českých programátorů v Curychu. Sice mi potvrdil, že Chrome OS už ani zdaleka není tak éterický, že už existuje zdrojový a především přeložitelný kód a že Chrome OS využívá linuxového jádra, sám Google a jeho vizionáři ale zatím netuší, co z něj nakonec vlastně bude a jakou cestou se vydá. Až tedy na webových fórech opět narazíte na nějaký zaručeně pravý obrázek nového operačního systému, berte jej s velkou rezervou, i když by byl třeba skutečně pravý.

České Google aplikace a služby

Po třech letech oficiální existence na českém trhu Google disponuje více než čtyřiceti přeloženými službami a aplikacemi. Ty největší najdete v následující tabulce, pak tu jsou ale i nejrůznější rozšíření, Gmail Labs aplikace a lokalizované apliakce pro přípravu AdWords kampaní.

Český název službyPůvodní název
Adresář GoogleGoogle Directory
Blogger 
Dokumenty GoogleGoogle Docs
Gmail 
Gmail LaboratořGmail Labs
Google AdSense 
Google AdWords 
Google Analytics 
Google Android 
Google Apps 
Google Desktop 
Google Earth 
Google Chrome 
Google ChromeFrame 
Google Latitude 
Google Reader 
Google Scholar 
Google SketchUp 
Google SlovníkGoogle Dictionary
Google Toolbar 
iGoogle 
Kalendář GoogleGoogle Calendar
Knihy GoogleGoogle Books
Mapy GoogleGoogle Maps
Picasa 
Překladač GoogleGoogle Translate
Síť přátel od GoogluGoogle Friend Connect
Skupiny GoogleGoogle Groups
Statistiky vyhledávání GoogleInsight for Search
Veřejná dopravaGoogle Transit
Vlastní vyhledávání GoogleGoogle Custom Search
Vyhledávač Google 
Webová alba PicasaPicasa Web Albums
Weby GoogleGoogle Sites
WikiHledáníSearchWiki
WikiKomentářeSideWiki
YouTube 
Zprávy GoogleGoogle News

A nakonec těch pár čísel, bez kterých by byl svět šedivý. Z hlediska počtu zadávaných dotazů do vyhledávače v červenci Google okupoval 38 % trhu (průzkum Nurago/Insights Consulting). Podle srpnových statistik Navrcholu má z hlediska počtu přístupů na stránky vyhledávače 35% podíl. Toto číslo se již oproti minulému roku tak dramaticky nezvýšilo, Google má u nás totiž celkem schopnou konkurenci. Tou ovšem není nový Bing od Microsoftu, ale samozřejmě český Seznam, který „google-tlaku“ prozatím odolává a v protiútoku modernizuje své služby.

Česká republika je skoro unikát... Společně s Ruskem

Situace na českém trhu je přitom v mnohém unikátní, v Evropě totiž mají tak silnou pozici lokální vyhledávače už jen ve vzdáleném Rusku. Seznam vděčí především tomu, že se zavčas transformoval z katalogového vyhledávače typu Yahoo v indexovací vyhledávač typu Google. To se v zahraničí nestalo, roli největších portálů zde totiž velmi často přebíral právě konzervativnější Yahoo. A mohlo tomu tak být i v České republice, doména yahoo.cz totiž byla zaregistrovaná již v roce 2000 a skutečně patří legendárnímu americkému portálu.

Po skandálním splasknutí první internetové bubliny ovšem začal klesat na významu i nezlomný Yahoo, a ačkoliv dnes stále patří k největším internetovým společnostem světa, pozici webového vyhledávače předal celkem snadno a bez boje konkurenčnímu Googlu – jak v USA, tak v Evropě. Seznam je tedy možná tak silný jen díky tomu, že na český trh na začátku století nevstoupil Yahoo. Buďme za tuto evropskou anomálii vděčni.

Co bude příští rok?

googledort.pngA co bude dál? Nic nového pod sluncem. Příští rok budeme sledovat vývoj Chrome OS a v Google Mapách se budeme kochat virtuálními procházkami Prahou a dalšími městy. Google ale bude propagovat i svou novou technologii Wave. Bude to mít ovšem docela těžké, cílová skupina uživatelů je totiž užší, než si většina z vás myslí. Bude se mluvit o HTML5, mobilních technologiích a otevřených platformách, kterým vévodí OpenSocial.

U nás Google pravděpodobně opět ukousne několik procent na poli vyhledávačů, zkomplikuje život českým poskytovatelům kontextové reklamy, poprohlížeč Chrome překročí čtyři procenta a letecké mapy se dočkají vyššího rozlišení nejen v Praze ale i v dalších končinách naší země. To už ale skutečně jen spekuluji. Už to možná nebude tak vzrušující, pražský Google totiž za ty tři roky stačil lokalizovat prakticky vše, co je dnes k dispozici a Česko je na tom lépe než leckteré ekonomicky a internetově vyspělejší státy – třeba země Skandinávie.

Jak bude vypadat Google impérium za další rok? Budeme už používat první testovací verze Chrome OS? Bude to jen další linuxová distribuce? Ujme se Wave a splní svůj účet český Street View, když už podobné služby nabízí Norc a okrajově i nové Zlaté Stránky? Podělte se se svým vlastním názorem v diskuzi pod článkem.

Diskuze (10) Další článek: Toshiba JournE touch: sny o malém tabletu nesplnil Apple, ale Toshiba

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,