České internetové obchody: 73 % neprošlo kontrolou ČOI

Česká obchodní inspekce zveřejnila zprávu o velké celoroční kontrole českých internetových obchodů. Kontrolováno jich bylo přes tisícovku a jen čtvrtina z nich splňovala všechny zákonné povinnosti. Nejčastějšími prohřešky ostatních byly nekalé obchodní praktiky, celkem bylo rozdáno 620 pokut v hodnotě 2,33 milionu korun.

Kontrolu zajišťovaly inspektoráty České obchodní inspekce po celé republice. Celkem bylo provedeno 1021 kontrol, jejichž účelem byla kontrola dodržování povinností daných občanským zákoníkem, zákonem o ochraně spotřebitele a dalších povinností. Téměř ¾ kontrol (přesněji 749, tj. 73,4 %) zaznamenaly prohřešky obchodníků.

Chybí informace, váznou reklamace

„Řada kontrol byla provedena po předchozí vyhledávací činnosti inspektorů a také na základě podání nespokojených spotřebitelů, jichž se obrátilo na ČOI 2500. Kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 % případů,“ uvádí ve zprávě ČOI. Součástí byly rovněž kontroly zaměřené na nabídku padělků či mobilních telefonů z tzv. šedého dovozu.

Polovina kontrol odhalila nekalé obchodní praktiky, tedy porušení zákona o ochraně spotřebitele. Ve většině případů neposkytovali obchodníci všechny informace o prodávajícím či podmínkách smlouvy. Vážnějšími prohřešky bylo například nepřijetí, nebo nevyřízení reklamace dle zákonných podmínek, které nastalo u 6,5 % kontrol.

Za prohřešky se ve většině případů udělovaly pokuty. Celkem jich bylo uděleno 620 a jejich výše se pohybovala od několika set po 30 000 Kč. Celkově se na pokutách vybralo 2 328 700 Kč.

Na závěr předkládáme doporučení ČOI pro nákupy na internetu:

Spotřebitelé by se měli vyvarovat neuvážených nákupů v neověřených nebo anonymních e-shopech, které lákají na podezřele nízké ceny.Aby se nestali jejich obětí, Česká obchodní inspekce spotřebitelům doporučuje:

  • věnujte náležitou pozornost identifikaci e-shopu, ve kterém si chcete objednat zboží nebo službu, včetně adresy jeho sídla
  • seznamte se pečlivě se všemi obchodními podmínkami, a to před uzavřením smlouvy
  • neplaťte neprověřenému dodavateli přímo, před dodáním zboží, požadujte dodání zboží na dobírku nebo plaťte na odběrním místě, tj. proti předání zboží
  • průběžně sledujte reference (diskuse) o serióznosti e-shopů, v nichž chcete nakupovat
  • nepodceňte nikdy kontrolu identity prodávajícího, včetně sídla společnosti, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou „cz“ se může ukrývat i společnost se sídlem mimo země Evropské unie, od níž je vymáhání plnění uzavřené kupní smlouvy i jakýchkoliv dalších nároků velmi problematické
  • mějte na paměti, že nesplnění smluvních podmínek dodavatelem je vymahatelné pouze soudní cestou

Témata článku: Byznys, Právo, E-shopy, Reference

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Peter Cipov 24. 2. 2012 21:17:06
    Platiť dopredu alebo dobierka je vo výsledku to isté. Ak je obchodník...
  • M0RGAN 24. 2. 2012 15:06:09
    U neznámých obchodů kupuju obvykle jenom věci do tisícovky, takže to tak...
  • broom 24. 2. 2012 13:38:52
    Ano, ten seznam by vazne mohli zverejnit sakra... takto je se vsim....
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 120