Černobíle: Změní Facebook způsob komunikace?

Facebook oznámil novou funkci New Messages (Nové Zprávy), která spojuje do jednoho komunikaci přes e-mail, IM a SMS. Změní běžnou elektronickou komunikaci?

Zní to logicky

Jan Sedlák: Nově představené Facebook New Messages (v češtině Facebook Nové zprávy) prozatím pouze lákají na uzavřené testování a samozřejmě není možné jednoznačně odhadovat, jak kvalitní tato služba bude a jak ve výsledku zasáhne běžné uživatele. Na rozdíl od jiných pokusů o inovaci a změnu běžné e-mailové komunikace ale tento koncept reálnou šanci má.

Mnozí z vás jistě ještě mají v živé paměti Google Wave, o které se mluvilo jako o nástupci e-mailů. Nakonec vše ale skončilo obrovským fiaskem a Google vývoj odpískal. Celý koncept, i když byl funkčně zajímavý, běžné uživatele prostě nemohl zaujmout, nebyl totiž dostatečně intuitivní a firmy pro kolaborační práci používají jiné a v mnoha ohledech mnohem lépe vybavené nástroje.

FB.png
Nové pojetí zpráv na Facebooku

New Messages jsou ale jiná káva. Ani tato služba samozřejmě nezaujme firemní zákazníky, pro firemní komunikaci totiž dost možná není tento koncept zcela přehledný, ale pro běžné uživatele je sjednocení několika způsobů digitální komunikace do jednoho kanálu spásnou myšlenkou.

Mnoho uživatelů si například v posledních měsících oblíbilo řazení SMS zpráv v telefonu do formy chatu. Zprávy od uživatelů už se neukládají každá zvlášť, ale prostě je vše v jednom vláknu. Nová služba Facebooku tento princip do jisté míry kopíruje, avšak s tím rozdílem, že do tohoto vlákna přibudou také zprávy z e-mailu a IM. Pokud tedy chatujete s kamarádem na počítači a budete muset odejít, stačí pak psát e-maily nebo SMS z mobilního telefonu a vše se objeví na tom samém místě.

V běžné komunikaci většinou není potřeba dělit zprávy podle pracovních úloh a všemožných témat, ale postačí jedno dlouhé vlákno. S tímto novým konceptem odpadne nutnost nastavení, spravování a provozování několika odlišných, a přece velice podobných služeb.

Myslím si, že se Nové zprávy od Facebooku stanou běžným komunikačním standardem. Ostatně, Facebook je dnes běžným komunikačním nástrojem v osobních životech mnoha lidí. Facebook e-mailu sebral posílání videí, obrázků, zážitků a mnoha dalších věcí, vše se děje na zdech uživatelů. A nevidím důvod, proč by Facebook e-mailu nesebral i ten zbytek.

Jeden střídá druhého

Dušan Kos: Nové Zprávy od Facebooku v žádném případě neohrozí firemní komunikaci. V tom se ale s oponentem shodnu. Jedno jediné vlákno pro komunikaci není pro firmy úplně vhodné, například s jedním klientem či zaměstnancem se totiž zároveň řeší více různých záležitostí a jedno vlákno by všechno nepěkně zamotalo do sebe. Klasický e-mail je samozřejmě mnoho let starý koncept, stále má ale co říci.

Technologicky už není úplně tam, kde kdysi. Existují systémy jako Exchange nebo Google Apps, a dokonce i běžné freemaily mají push notifikace a další vyspělé funkce. Pokud toužíte po vláknech konverzace, programy jako Outlook 2010 umí e-mailovou komunikaci podle nastavených pravidel do konverzací třídit a vůbec zde nezáleží na platformě, která vaše zprávy pohání.

Nejde ani tak o to, že by koncept komunikace Facebooku byl špatný, je velice zajímavý, na druhou stranu je ale nutné si uvědomit, že s tímto prakticky složíte veškerou vaší soukromou (aspoň tedy digitální) komunikaci do rukou jedné soukromé (!) společnosti.

FB_new.png
Nový styl konverzací na Facebooku

Facebook žije z vašich uživatelských dat a k už tak ohromné databázi nyní získá další část komunikace. Představte si, že máte veškeré fotky, videa, plány akcií, události a textovou komunikaci na jednom místě. Unifikace je jednoznačně pohodlná, slouží ale k vytváření molochů a jejich nadvládě. Co když prostě většina lidí začne komunikovat pouze a jedině na Facebooku, a vytvoří se tak standard v rukou soukromé společnosti? Všichni pak budeme závislí na tom, co si taková společnost nadiktuje a zda jí vlády dokážou rychle klást podmínky a kontrolovat její činnost.

Bylo to tady už několikrát. Microsoft ovládl svět s operačními systémy a mnoho uživatelů začalo hořekovat nad jeho monopolem. Google se začal roztahovat na internetu a mnohé (i když často velice užitečné) služby jsou trnem v oku kvůli využití osobních údajů. No a teď prostě napochoduje Zuckerberg a bude chtít váš soukromý život na svých serverech. A z mnohých materiálů a svědectví je jasné, že miliardář Mark rozhodně není žádný svatoušek a zásadový charakter.

Diskuze (8) Další článek: Novell rozprodán, Microsoft získal patenty

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,