Centrum Mail: neurazí, nepřekvapí

Prozkoumali jsme možnosti českého freemailu Centrum Mail, abychom zjistili, jestli má šanci obstát v tvrdé konkurenci zahraničních služeb.

Postupně se blíže podíváme na několik nejrozšířenějších freemailů, tedy volně dostupných e-mailových služeb. Zkusíme tak zjistit, který e-mail je nejlepší. Rychlým průzkumem jsme zjistili, že nejznámnější jsou u nás volně dostupné e-maily od Seznamu, Centra, Googlu a Microsoftu. Tyto čtyři tedy postupně prozkoumáme.

Dnes začneme e-mailovou schránkou od Centra, která tak trochu zaspává dobu. Nabízí sice všechny potřebné funkce, působí už ale zanedbaně. A nezachrání to ani JavaScriptová „udělátka“, která před lety byla hitem.

Registrace

Registrace je naprosto standardní a nevybočuje z normálu – takže nejprve zadáte svoji vysněnou e-mailovou adresu končící na @centrum.cz. Adresa se zrovna ověří, jestli je dostupná. Dvakrát vyplníte stejné heslo, vyberete si kontrolní otázku a ihned na ni odpovíte.

Centrum/Centrum.cz mail  registrace - Google Chrome (2).png
 Registrace je jednoduchá, nemá čím překvapit

Vzhled schránky

Schránka dnes už působí postarším dojmem s „těžkými“ barvami, ladí ale k logu. Na levé straně se nachází menu, kde najdete přehledně všechny důležité položky – příchozí, rozepsanou a odeslanou poštu, koš a složku se spamem nazvanou „Spam koš“. K tomu složky a štítky. Když kliknete na libovolnou složku nebo štítek, vypíší se obsažené e-maily.

Centrum/Email - 1 nepřečtená zpráva - Centrum.cz - Google Chrome.png Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome.png
 Schránka na Centru v plné síle

Napravo se standardně vypisují e-maily. Můžete je řadit dle odesílatele, předmětu, data doručení nebo velikosti. S e-maily lze provádět všechny běžné hromadné operace, takže více e-mailů smažete na pár kliknutí.
V nastavení si můžete přepnout zobrazení na způsob Microsoft Outlooku – kde se pod výpisem zpráv ihned zobrazí samotná zpráva.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (11).png
 Pouhý výpis zpráv, nebo i náhled na e-mail?

Pořádek ve zprávách

Složky

Znáte to, spousta zpráv a člověk se s v nich časem přestane orientovat. V záplavě desítek až stovek e-mailů denně trochu pomohou složky, do kterých můžete třídit zprávy třeba pomocí filtrů. Složky se objevují vlevo pod menu, kdyby vám nestačila jedna úroveň složek, můžete složky také vnořovat – jen ale do druhé úrovně.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (8).png
Složky pomohou udržet přehlednost v e-mailech

Přesouvání zpráv do složek je zvlášť jednoduché. Stačí myší zprávu chytit a přetáhnout do složky, je to rychlé a efektní.

Štítky

Pro větší pořádek lze zprávy štítkovat. Ve výchozím nastavení máte k dispozici 4 štítky – důležité, odepsat, osobní a pracovní. Každý má svoji barvu a pořadí v levém panelu, oboje lze přizpůsobit, stejně jako vytvořit nové nebo upravit stávající. Vybírat můžete z šesti barev, které jsou dostatečně dobře kontrastní vůči designu. Pokud ale budete potřebovat více štítků, šest barev začne být málo.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (9).png
 Štítkujte, štítků je dostatek

I štítkování je jednoduché. Stačí štítek chytit a přesunout na e-mail – funguje to pouze ve výpisu e-mailů. Když máte e-mail otevřený, nejde bohužel přetažením štítku e-mail označit, což je škoda. Při otevřeném e-mailu lze přidat štítek jen pomocí nabídky v menu.

Odstranění štítku je také komplikovanější. Pokud byste si mysleli, že štítek chytíte a přesunete zpět mezi ostatní štítky a tím se zruší, tak bohužel ne. Zrušení štítku opět probíhá přes nabídkové menu.

Psaní e-mailu

E-maily se ve výchozím nastavení vytváří v HTML formátu, kde máte k dispozici prakticky všechny prvky formátování pomocí jednoduchého editoru. Příjemce e-mailu můžete zadat ručně, nebo si nechat poradit od našeptávače.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (3).png
 Psát můžete standardní i HTML e-maily

Napravo se také nachází užitečný seznam kontaktů – nejpoužívanější kontakty, běžné kontakty nebo skupiny kontaktů, které jsou užitečné, pokud chcete oslovit více lidí současně. Přílohu k e-mailu lze přiložit taktéž standardně, tedy bez možnosti přetáhnout soubor do okna „schránky“, tak jako tomu je u Gmailu.

Jestli máte rádi, když vám chodí zprávy o doručení/přečtení zprávy, oboje si lze v nastavení zapnout.

Práce s kontakty

Jak už zaznělo v předchozích odstavcích, adresář kontaktů nabízí možnost vytvářet skupiny a do nich zařazovat jednotlivé kontakty. Jednoduše tak můžete poslat e-mailovou zprávu více osobám. A sympatické je, že osoby můžete mezi skupinami přetahovat jednoduše myší.

Adresář je pochopitelně od začátku prázdný. Automaticky se do něj uloží kontakty, kerým napíšete, což je užitečné. Příště aspoň stejnou osobu nemusíte psát znovu, protože vám našeptávač napoví její jméno.

Do adresáře lze dostat kontakty i jiným způsobem – pomocí tzv. importu ve formátech CSV a vCard. Naopak export je možný do běžného CSV, CSV (Gmail), vCard a LDIF (Thunderbird). V obou případech můžete vybrat, jestli použít všechny kontakty nebo jen vybranou skupinu.

Hledání zapomenutých zpráv

Také znáte ten nepříjemný pocit, kdy nutně potřebujete e-mail, ale naprosto ho nemůžete najít? Situaci by mělo usnadnit Rozšířené hledání, které můžete využít právě pro najití ztraceného e-mailu. Vyhledávání prochází adresáty, odesílatele, předmět a samotné tělo zprávy.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (13).png
 Najděte e-mail pomocí rozšířeného hledání

Můžete určit, jesti je zpráva přečtená, zdali se nachází ve složce nebo zdali obsahuje přílohu.

Upozornění na mobil

Přímo v nastavení schránky najdete možnosti pro poslání začátku zprávy nebo jen upozornění na libovolný mobilní e-mail. Vybírat navíc můžete ze dvou přednastavených @sms.cz.o2.com a @vodafonemail.cz, což je pro uživatele pohodlné, nemusí aspoň zdlouhavě nastavovat filtry.

Filtry zpráv

Užitečnost filtrů je jasná. Máte složky, štítky, třeba i jiné e-mailové schránky a chcete podle zadaných pravidel s příchozími e-maily pracovat. Centrum nabízí docela široké možnosti pro práci s filtry, takže je můžete aktivovat jen ve všední dny či o víkendech, s možností určit časový rozsah.

Přidat můžete až tři podmínky pro splnění pravidla, rozhodovat se můžete na základě příjemce či odesílatele, přílohy, předmětu, samotného těla zprávy a dokonce lze použít i pravidla zadaná skrz regulární výraz, což ocení spíše fajnšmekři.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (10).png
 Pomocí filtrů si naklikáte snad vše, co vás napadne

A když už e-mail projde sítem pravidel, můžete ho štítkovat, smazat, umístit do složky, poslat jako kopii či poslat odesílateli automatickou odpověď. Bohužel nejde s jedním filtrem provést víc akcí, takže jestli chcete e-mail přeposlat a současně poslat doručenku, musíte si vytvořit dvě pravidla.

Filtry jsou zpracovány přehledně a dostatečně funkčně, lze je tedy rozhodně považovat za silnou stránku Centra.

Zabezpečení schránky

Antispamová ochrana

Samozřejmostí je antispamová ochrana, která je ve výchozím nastavení zapnutá. Máte možnost si ji vypnout, i když to rozhodně není doporučená možnost. V nastavení si můžete navíc zapnout stahování spamového koše (přes POP) a interval automatického mazání zpráv – buď ihned, nebo po deset dnech.

Blokované a povolené e-mailové adresy

Můžete si vytvořit vlastní seznam blokovaných e-mailových adres, a naopak přidat adresy, které nemají procházet antispamovou ochranou.

Externí obrázky

Když je řeč o bezpečnosti e-mailových schránek, musíme se zastavit u zobrazování externích obrázků. Ty jsou standardně povoleny pro kontakty z Adresáře a ze seznamu důvěryhodných kontaktů. Můžete ale obrázky jednoduše blokovat nebo naopak povolit, až na výjimku, kterou jsou zprávy ze spamového koše.

Poslední přihlášení

V samotných útrobách nastavení naleznete seznam posledních přihlášení do schránky, včetně IP adresy. Užitečné v případě, kdy si nejste jisti, jestli vám náhodou někdo nechodí do schránky. Pro většinu běžný uživatelů ale pravděpodobně zbytečná možnost.

Velikost schránky

Centrum vám hned od začátku nabídne 20MB schránku. Protože to je opravdu málo, můžete si velikost navýšit na 2 GB za 4 Kč. Zaplatit můžete buď pomocí SMS, nebo třeba platební kartou.

Připojení přes POP a IMAP

Z libovolného e-mailového klienta, např. Thunderbirdu nebo Outlooku, se můžete do schránky připojit skrz protokoly POP3 nebo IMAP. Dnes jsou oba protokoly v podstatě standardní vybavení, za které nezaplatíte ani korunu.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (5).png
 Typické možnosti pro nastavení IMAP

Specialita Centra: připojit další schránku

Centrum se chlubí možností připojit další schránky, ze kterých vám bude chodit pošta přímo do Centra. Nabízí několik předdefinovaných profilů a návodů pro e-mail od Atlasu, Seznamu, Volný, Tiscali, YAhoo, Gmailu, Hotmail a slovenského Azetu.

Centrum/Email - Centrum.cz - Google Chrome (4).png
 Za připojení schránky nehledejte žádnou vědu

Nejde ale o žádnou zázračnou funkci. Pomocí návodu si buď v původní schránce nastavíte přesměrování do Centra, nebo nastavíte přístup pro stahování pošty přes protokol POP. Nic víc, nic míň.

Závěr: Skřípající použitelnost v roce 2011

Schránka by potřeba trochu vyšperkovat uživatelské prostředí a zlepšit použitelnost. Třeba v nastavení si můžete upravit své jméno – je to fajn, kliknete na tlačítko a čekáte, nic se ovšem neděje. Jméno pro editaci se zobrazí až za chvíli, někdy rychleji, někdy pomaleji. Není ale problém v rychlosti, nýbrž v tom, že nejste nijak upozorněni na zpracování požadavku. Kdyby se u takových akcí zobrazovala nějaká animace, hned by to bylo veselejší.

Freemail testuji na nejnovější stabilní verzi Google Chromu, přesto mám chvílemi pocit, že vývojáři Centra něco nezvládli. Tak třeba si otevřete zprávu a nahoře kliknete na Rozšířené hledání. Čekáte, ale opět se nic nestane. Kliknete znovu a až nyní se objeví hláška, jestli chcete uložit rozepsanou zprávu.

Nevím, jestli je takové chování způsobeno internetovým připojením (UPC) nebo skvrnami na slunci, tipuji to spíše na ne zcela zvládnutou a odladěnou práci s JavaScriptem. V jiných situacích se Rozšířené hledání chová dle očekávání.

Běžnému uživateli ve schránce Centra asi nebude nic chybět. I když prostředí nepůsobí extra moderně v duchu komerčního Webu 2.0, nebude mít uživatel problém se zorientovat a pracovat se svými e-maily, a o to jde. Škoda jen místy nedotažené použitelnosti.

Diskuze (23) Další článek: Packard Bell OneTwo: tenké dotykové počítače v monitoru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,