Bude AMD budoucí vládce herního světa?

Hybridní čipy od AMD jsou ve všech plánovaných herních konzolích a v testování jsou i karty speciálně pro cloud. Bude mít Nvidia problém?

Trh tradičních grafických karet, to byl hlavně souboj mezi těmi největšími a nejpokročilejšími výrobci, kterými jsou AMD a Nvidia. Jejich boj byl nejen v segmentu desktopových grafických karet, ale také v mobilních. S velkými změnami v architekturách grafických čipů k větší univerzálnosti se dostal i do cloudu a bojiště se rozšiřuje i na nový nadějný trh úsporných platforem na bázi čipů ARM.

Strategie a plán do budoucna většinou rozhodne o vítězi, i když poražení samozřejmě nemusí znamenat odchod ze segmentu, ale stále dobré druhé místo.

AMD: Wii U, PlayStation 4 i další Xbox

Nová herní konzole Wii U od Nintenda již byla představena na konci minulého roku, PlayStation 4 se částečně ukázal před několika týdny a nový Xbox s doposud neoznámeným názvem bude uveden již velmi brzy. Obě hlavní konzole by měly přijít na trh koncem tohoto roku.

Co mají všechny tyto další generace nejprodávanějších herních konzolí společného? Stavějí na grafických čipech od AMD, přičemž PlayStation 4 i nový Xbox budou mít rovnou kompletní hybridní čipy AMD APU, tedy procesor, grafiku a další části od AMD. Platformu AMD bude mít dokonce i stále tak trochu tajemný Steam Box.

Na první pohled to vypadá jako obrovská prohra pro Nvidii, která si udržela místo v PlayStationu 3, ale nyní není na žádné „dospělé“ herní konzoli. Na druhý pohled je situace o něco lepší, výrobci konzolí výrazně tlačí na cenu a marže pro tvůrce čipů jsou tak poměrně malé. Oproti tomu segment desktopových karet nebo serverů se vyplatí mnohem více, vydělá se tam zkrátka více, než u pár milionů herních konzolí.

Asi nejzajímavější je ale třetí pohled na celou problematiku. Většina dnešních her je již multiplatformní, daná hra se tak vyvíjí pro všechny platformy a vyjde jak pro obě konzole, tak i pro počítače.

AMD má nakročeno

Vývojáři budou hry vyvíjet kompletně na velmi podobných platformách od AMD, na které budou vše optimalizovat. AMD z toho bude těžit v rámci zpětné vazby a taktéž optimalizovat ovladače a další low-level věci, které může časem výrazně zlepšit.

Budoucí hry tak budou šité na míru především grafickým čipům od AMD, z jistého pohledu i na procesory AMD. I když konzole budou mít i další specializované čipy, velká míra optimalizace na jednu velmi rozšířenou platformu bude znát. A to hodně.

49762H_GE_10inch_RGB_LR.jpg

Nvidii tak v budoucích letech může čekat velký problém s grafickými čipy a jejich výkonem ve hrách, které budou ve většině případů vycházet z optimalizací na čipy od AMD. Nehledě na to, že AMD začne s vývojáři mnohem více určovat standardy, které bude muset Nvidia implementovat, pokud bude chtít s AMD soupeřit. Ale znáte to, ten kdo vymýšlí standardy, má většinou značný náskok.

Z dnešního pohledu je situace poměrně vyrovnaná, oba soupeři jsou výkonem i standardy srovnatelní. Nvidia má hry, ve kterých si vede výborně a mnohem lépe než AMD, ale z opačného pohledu má takové hry i AMD.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,