Bontonland proti iTunes, spustí prodej digitální hudby

Největší český prodejce hudebních CD se pustí do prodeje digitální hudby. Chce zaujmout mladší zákazníky a dostat se ze ztráty.

Na český trh s digitální hudbou vstoupí silný hráč. Během několika týdnů začne digitální alba a skladby nabízet největší síť obchodů s hudbou, filmy a počítačovými hrami Bontonland. „Momentálně testujeme beta verzi prodeje, ostrý start služby by měl nastat na počátku dubna,“ řekl majitel Bontonlandu Lešek Wronka. Ten od počátku fungování služby počítá s nabídkou 500 tisíc digitálních skladeb od velkých firem (Sony Music, Universal Music, EMI). Hodlá však oslovit i menší nezávislé labely.

Bontonland.jpg
Aktuální web Bontonlandu – zde se nakupuje ještě na stříbrné kotoučky

Mezi iTunes a fyzickým CD

Kupovat bude možné jednotlivé skladby, alba nebo si zákazník zvolí variantu předplatného. „Naše ceny by se měly pohybovat někde mezi cenami hudby na iTunes a fyzických nosičů,“ naznačil Wronka. V českém iTunes Store je možné jednu skladbu koupit za 99 eurocentů a jedno album od pěti do 9,99 eura. „Zkusíme tak přitáhnout mladší zákazníky, kteří pak možná sáhnou i po nějakém fyzickém nosiči,“ myslí si Wronka.

Wronkovy kamenné prodejny tak zkusí vylepšit klesající výkonnost posledních let danou poklesem celého hudebního trhu. Podle výroční zprávy za rok 2010 síť Bontonland dosáhla tržeb 310,3 milionu korun (meziroční pokles o 17,5 procenta) a ztráty ve výši 2,1 milionu (v roce 2009 prodělala 4,5 milionu korun).

Srovnání cen – Bontonland vs. iTunes:

BL_Coldplay.jpg iT_Coldplay.jpg
Aktuální album zahraničního interpreta – hardwarová verze z Bontonlandu vyjde o 101 Kč dráž než elektronická z iTunes. Digitální verze na Bontonlandu by se tak mohla pohybovat kolem 300 Kč.
BL_AnnaK.jpg  iT_AnnaK.jpg
U českých interpretů už není rozdíl tak výrazný

Bude důvod nakupovat v Bontonlandu?

Bontonland s odstupem několika měsíců následuje hudební vydavatelství Supraphon, streamovací službu MusicJet nebo světový technologický gigant Apple. Kupříkladu Supraphon otevřel svůj obchod s digitální hudbou v listopadu 2011. Ceny jsou rozděleny do třech kategorií. Jednotlivé písničky stojí 15, 20 a 25 korun, alba pak od 69 do 149 korun. Ve formátu FLAC jsou o zhruba 30 procent dražší. Nabídku v momentu spuštění služby tvořilo přes 2600 alb.

Český trh s digitální hudbou zatím nedosahuje výkonnosti zahraničních trhů. Podle posledních čísel Mezinárodní federace fonografického průmyslu se jeho objem v roce 2010 pohyboval okolo 25 milionů korun, což představovalo asi sedm procent celkového hudebního trhu v Česku. V roce 2008 se prodalo digitální hudby za 30 milionů korun (5,4 procenta celkového trhu).

Komentář Živě.cz:

Vyjádření majitele Bontonlandu Leška Wronky naznačují, že cena digitální hudby v elektronickém Bontonlandu bude vyšší než na iTunes, přitom databáze nebude nijak závratná. Jaká tedy bude pro zákazníky motivace, aby nenakupovali v iTunes za méně a s daleko větším výběrem?

Cestou by mohl být širší záběr v české hudbě a nabídka větší kvality. Touto cestou už se ale vydal Supraphone, přitom často s cenami ještě nižšími než jsou na iTunes. Chce-li Bontonland uspět, bude muset přijít s dalšími bonusy, jinak prostě nebude důvod na Bontonlandu nakupovat.

 

Diskuze (96) Další článek: SkyDrive prý umožní nahrávat větší soubory

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,