Bitva o nejrychlejší zpravodajství: Twitter nebo Snapchat?

  • Uživatelé konzumují zpravodajství stále více na sociálních sítích
  • Twitter i Snapchat proto spojili uživatelské zprávy s běžnými médii
  • Facebook bude zobrazovat celé články

Twitter je považován za jedno z nejrychlejších informačních médií současnosti. Pokud si mezi sledované zařadíte vhodné účty, plně může nahradit zpravodajské servery. Ty navíc při probíhajících událostech nikdy nemohou nabídnout takovou pružnost jako sociální sítě. O slovo v rychlém zpravodajství se však už delší dobu hlásí více hráčů – ve Spojených státech se nejčastěji mluví o Snapchatu.

snapchat.promo.jpg
V létě se do zpravodajství na Snapchatu přidala i hlavní americká média. Z původně chatovací služby se tak stala zpravodajská platforma

Snpachat je v našich končinách považován především za zábavnou chatovací platformu. Jenže se zdá, že se z textové komunikace a zasílání fotek, které časem zmizí, stane druhotná funkce a tou primární bude bleskové zpravodajství. Není proto divu, že zareagoval i samotný Twitter a nové funkce od Snapchatu kopíruje. 

Bleskové zpravodajství

Podle Bloombergu pracuje v klasických médiích o třetinu méně lidí než před pětadvaceti lety. Velké mediální domy se často zbavují svých zaměstnanců a například BBC v létě propustila tisícovku lidí. Každoročně navíc klesá čas, který diváci stráví sledováním televizních zpravodajských kanálů, podle BBC a MSNBC je to propad o pětinu od roku 2009.

Ani zdaleka to však neznamená, že by lidé měli menší zájem o zpravodajství a aktuální dění, pouze se obrací na alternativní a pružnější kanály. Wired v červenci přinesl průzkum mezi uživateli Twitteru a Facebooku, z něhož vyplynulo, že více než polovina z nich používá sociální sítě kromě běžné komunikace i ke konzumaci aktuálního zpravodajství.

Facebook-and-Twitter-More-News.png
Sociální sítě už nejsou jen o komunikaci. Více než 60 % uživatelů je používá i ke konzumaci aktuálního zpravodajství

Není proto divu, že se tvůrci těchto sítí snaží co možná nejvíc usnadnit přístup k těmto informacím. Čím více času stráví uživatelé prohlížením jejich webu, tím je větší prostor pro zobrazení reklamy, která stále znamená pro všechny sociální sítě primární příjmy. Proto se většina z nich nakonec rozhodla pro cestu, kdy uživatelům bude zobrazovat i obsah mimo jejich sledovaný okruh přátel. Ať už se jedná o Twitter, Facebook nebo Snapchat, na všech se jedná o ručně vybírané zprávy. Ty mohou mít na starosti jak editoři jednotlivých sítí, tak partnerská média, která se do konkrétních projektů zapojila.

Příběhy od Snapchatu

První sítí, která se do výběru zpravodajského obsahu pro uživatele pustila, byl Snapchat. Ten v roce 2013 do aplikací pro mobilní systémy zařadil záložku Discover, na jejímž obsahu se podílela největší americká média. Svůj kanál zde mají CNN, DailyMail, Mashable, ale i IGN nebo National Geographics.

Forma publikovaného zpravodajství nemusí být vždy stejná – najdeme zde krátké zprávičky o několika desítkách znaků, které jsou doplněny jednou ilustrační fotografií. Zároveň to však může být i běžný článek ve zkrácené formě doplněný o několik fotografií. Pokud si tedy uživatel takový kanál otevře, velmi rychle může prolétnout aktuálním děním a zjistit to nejdůležitější. 

Přístup se zamlouvá i samotným médiím, Jon Steinberg z Daily Mail nedávno sdělil, že články ve Snapchatu dosahují statisícových zhlédnutí denně.

Photo 25.11.15 16 01 43.pngPhoto 25.11.15 16 02 26.pngPhoto 25.11.15 16 03 55.png
CNN, Daily Mail i IGN. Na Snapchatu najdete zpravodajství, bulvár i tématická média

Kromě toho, že Snapchat spolupracuje s běžnými médii, se do zpravodajství rozhodl zapojit i běžné uživatele. I při tuzemských událostech často vídáme v televizních zprávách fotografie nebo krátká videa ze sociálních sítí. Protože s nimi však samotní tvůrci sítě mohou pracovat mnohem efektivněji, rozhodl se Snapchat pro pokrytí důležitých událostí tzv. Živými příběhy.

Může mezi ně patřit koncert známé skupiny, velmi sledované sportovní utkání, ale i katastrofy, kterých jsme za poslední měsíce zažili několik. Pokud se něco takového odehrává, Snapchat událost pojmenuje, vytvoří pro ni ikonu a umístí ji na úvodní stránku. Uživatel potom může listovat stovkami krátkých videí z konkrétního místa od různých uživatelů.

Zrovna bylo možné ve Snapchatu prostřednictvím Živého příběhu sledovat utkání NBA mezi Lakers a Warriors. Velmi rychle lze prolistovat všechny zajímavé momenty z utkání a to jak z hlediště, tak přímo z hrací plochy. Vše navíc může být jednoduše doplněno grafikou díky filtrům, které Snapchat nabízí. Mezi nimi může být třeba aktuální skóre utkání.

Photo 25.11.15 16 02 18.png
Živý příběh na Snapchatu může být i sportovní událost doplněná o vhodnou grafiku, která může plně nahradit klasickou reportáž

Velmi pružně také Snapchat reagoval i při nedávných teroristických útocích v Paříži. Videa, která, uživatelé na Snapchatu sdíleli, byla doplněna o krátký popis toho, co se vlastně ve francouzské metropoli stalo.

Jak vidno, Snapchat spoléhá především na sílu pohotových uživatelů, kteří se postarají o vytvoření multimediálního kanálu k dané události. Mezi stovky videí lze potom vložit reklamní klipy a generovat tím potřebný zisk, který je v případě většiny sociálních sítí stále bídný.

Momenty na Twitteru

Podobným způsobem lze samozřejmě dlouhodobě používat i Twitter. Pro velké události se tradičně sjednotí daný hashtag a je tedy možné snadno filtrovat zprávy týkající se jednoho tématu. Problémem velmi sledovaných akcí je však totální zahlcení příspěvky, které postrádají jakoukoliv informační hodnotu. Probrat se potom záplavou zpráv, často v cizí řeči a vybrat z nich ty relevantní proto není vůbec jednoduché.

Twitter tedy stejně jako Snapchat přistoupil k ručnímu výběru zpráv. V říjnu uvedl ve Spojených státech funkci Moments, která se objevila jak v mobilní aplikaci, tak i ve webovém rozhraní. Do jedné záložky agreguje k hlavním událostem jak běžné textové příspěvky, tak i krátké snímky z videoplatforem, které Twitteru patří – Vine a Periscope. V případě druhé jmenované tedy může Twitter nabízet i přímé přenosy.

Snímek obrazovky (2).png
 Twitter Moments - každá ikona zastupuje jednu událost z vybraných témat

Při prvotním spuštění dá Twitter každému uživateli na výběr z témat, které ho zajímají. Pro událost vytvoří ilustrační obrázek, který se zobrazuje v celkovém výpisu s krátkým popisem toho, oč se jedná. Pokud tedy uživatel v preferencích zaškrtnul jako oblast zájmu filmy, může nyní jako hlavní zprávu v Twitter Moments vidět nový trailer ke Captain America.

Když si konkrétní moment rozkliknete, v dlouhém výpisu se zobrazují ručně vybrané uživatelské příspěvky. Jde tedy o mnohem pohodlnější cestu, jak sledovat konkrétní událost než je zmíněné vyfiltrování jednoho hashtagu, kolem kterého je však mnoho nezajímavého balastu.

Snímek obrazovky (3).png
Otevřený Moment zobrazuje kromě krátkého informačního textu i ručně vybírané příspěvky uživatelů 

Funkce Moments je zatím dostupná pouze ve Spojených státech, kde však pokrývá celosvětové dění. V budoucnu ji má Twitter rozšířit i do dalších zemí, kam bude vybírat mimo globální témata i lokální zprávy.

Budoucnost zpravodajství?

Všichni z velkých hráčů na scéně sociálních médií nějakým způsobem pracují se zpravodajstvím. Kromě již zmíněného Twitteru a Snapchatu zde máme ještě Facebook, který letos přišel s konceptem Instant Articles. V tomto případě se bude jednat o běžné články partnerských médií, které se budou rovnou zobrazovat v prostředí Facebooku.

Kromě toho však ještě vlastní Instagram, kde se rovněž snaží reagovat na aktuální události. Poprvé tuto možnost vyzkoušel letos o Hallowenu, kdy po otevření aplikace nabídl přehrání tematického kanálu. Ten se skládal z běžných uživatelských videí, která vybrali editoři Instagramu. Podobné použití jako v případě Snapchatu nebo Twitteru se tedy nabízí – zatím však není jasné, jestli k tomu někdy dojde.

1-Article__new_.0.jpg
Pro přečtení článku vůbec nemusíte opustit prostředí sociální sítě. Díky Instant Articles mouhou vydavatelé celý článek vložit na Facebook

Minimálně v případě globálních událostí je bleskové zpravodajství na sociálních sítích mnohem rychlejší než to klasické televizní nebo textové. A pokud se do tohoto proudu zpráv zapojí i editoři nebo velká média, která budou mít příspěvky na starosti, lze odfiltrovat i nepotvrzené zprávy a hoaxy, které se při každé příležitosti na sociálních sítích šíří.

Za několik let bychom se  tedy mohli dostat do situace, kdy zpravodajství bude probíhat v prostředí sociálních sítí – zdrojem přitom mohou být jak samotní uživatelé, tak podílející se média.

Diskuze (5) Další článek: Po čem touží Apple, Microsoft a Google? USPTO to ví

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,