Auta Googlu bez řidiče: 2,7 milionů km a 11 drobných incidentů

Šéf programu autonomních vozů Googlu Chris Urmson se rozepsal, jak je na tom řízení automobilů bez řidiče po šesti letech vývoje a testování na amerických vozovkách. Dnes se po nich pohání více než dvacítka aut z Mountain View, které dohromady v autonomním režimu nacestovaly okolo 2,7 milionů kilometrů. V průměru ujedou 16 tisíc kilometrů týdně, což odpovídá roční jízdě typického amerického řidiče.

Podstatné je ale to, že během této doby došlo podle Googlu celkem k 11 menším nehodám. Při žádné z nich nebylo hlášeno zranění a údajně se jednalo o kolize, které nezpůsobil autonomní vůz – jen jim ještě nedokázal předejít.

Klepněte pro větší obrázek
Software se musel vypořádat i s noční jízdou ostatních v protisměru. V nákresu je patrné, že software jízdu v protisměru odhalil (označený fialový box) a mohl upravit jízdu.

Z každé z nich se ale dokázal poučit a jeho umělá inteligence tedy získala další vzor lidského chování. Na základě těchto dat  dnes dokáže software automobilu předvídat pohyb ostatních na silnici. Urmson tak popsal třeba případ nebezpečně se pohybujícího cyklisty, kdy automobil správně vypočítal jeho následný pravděpodobný směr jízdy a zavčas zastavil.

Klepněte pro větší obrázek
Vůz má sice zelenou, zleva se ale nebezpečně blíží cyklista (azurový box). Software podle pohybu odhadnul jeho trasu (červená linka) a raději přibrzdil.

Jinou ukázkou schopnosti předvídat složitou situaci na křižovatkách je případ vozu, jehož trajektorie byla kolizní se směrem vozu Googlu a ten tak mohl zavčas uzpůsobit řízení.

Klepněte pro větší obrázek
Fialový vůz nebezpečně vyjíždí z křižovatky. Software vozu to s předstihem detekoval a mohl upravit vlastní jízdu.

Většinou za kolize mohlo špatné řízení ostatních a nepozornost – telefonování a v jednom případě dokonce i hra na trumpetu za volantem. Přestože se autonomní vozy stále učí, jeden drobný incident bez zranění na čtvrt milionu naježděných kilometrů není vůbec špatné skóre.

Teď už stačí pouze dalších několik desítek let, aby se automobilová A.I. naučila stejně dobře jezdit na libovolné komunikaci planety – nejen na těch dobře zmapovaných asfaltkách severní Kalifornie.

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Automobily, Seat

56 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jaroslav Vedral 13. 5. 2015 12:47:55
    Šmarjá, kde si my chlapi budeme brousit ego, když se z auťáků stanou...
  • umiyaki.cz 13. 5. 2015 6:37:58
    Nebylo by lepší "jen" zdrojový článek pořádně přeložit bez úprav?! Čtenář...
  • desw 13. 5. 2015 1:03:01
    Určitě by to bylo fajn, kdyby všichní jezdily s těmahle vozítkama, protože...
Určitě si přečtěte

Novou superbaterii lze nabít za pár sekund, může prodloužit výdrž telefonu na více než týden

Novou superbaterii lze nabít za pár sekund, může prodloužit výdrž telefonu na více než týden

** Vědci vyvinuli nový nanomateriál pro tvorbu superkondenzátorů ** Ohebná struktura umožňuje použití i u nositelností ** Nová technologie umožní extrémně rychlé nabití a mnohem delší výdrž než současné Li-Ion baterie

26.  11.  2016 | Karel Javůrek | 36

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 75