Auta Googlu bez řidiče: 2,7 milionů km a 11 drobných incidentů

Šéf programu autonomních vozů Googlu Chris Urmson se rozepsal, jak je na tom řízení automobilů bez řidiče po šesti letech vývoje a testování na amerických vozovkách. Dnes se po nich pohání více než dvacítka aut z Mountain View, které dohromady v autonomním režimu nacestovaly okolo 2,7 milionů kilometrů. V průměru ujedou 16 tisíc kilometrů týdně, což odpovídá roční jízdě typického amerického řidiče.

Podstatné je ale to, že během této doby došlo podle Googlu celkem k 11 menším nehodám. Při žádné z nich nebylo hlášeno zranění a údajně se jednalo o kolize, které nezpůsobil autonomní vůz – jen jim ještě nedokázal předejít.

Klepněte pro větší obrázek
Software se musel vypořádat i s noční jízdou ostatních v protisměru. V nákresu je patrné, že software jízdu v protisměru odhalil (označený fialový box) a mohl upravit jízdu.

Z každé z nich se ale dokázal poučit a jeho umělá inteligence tedy získala další vzor lidského chování. Na základě těchto dat  dnes dokáže software automobilu předvídat pohyb ostatních na silnici. Urmson tak popsal třeba případ nebezpečně se pohybujícího cyklisty, kdy automobil správně vypočítal jeho následný pravděpodobný směr jízdy a zavčas zastavil.

Klepněte pro větší obrázek
Vůz má sice zelenou, zleva se ale nebezpečně blíží cyklista (azurový box). Software podle pohybu odhadnul jeho trasu (červená linka) a raději přibrzdil.

Jinou ukázkou schopnosti předvídat složitou situaci na křižovatkách je případ vozu, jehož trajektorie byla kolizní se směrem vozu Googlu a ten tak mohl zavčas uzpůsobit řízení.

Klepněte pro větší obrázek
Fialový vůz nebezpečně vyjíždí z křižovatky. Software vozu to s předstihem detekoval a mohl upravit vlastní jízdu.

Většinou za kolize mohlo špatné řízení ostatních a nepozornost – telefonování a v jednom případě dokonce i hra na trumpetu za volantem. Přestože se autonomní vozy stále učí, jeden drobný incident bez zranění na čtvrt milionu naježděných kilometrů není vůbec špatné skóre.

Teď už stačí pouze dalších několik desítek let, aby se automobilová A.I. naučila stejně dobře jezdit na libovolné komunikaci planety – nejen na těch dobře zmapovaných asfaltkách severní Kalifornie.

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Automobily, Seat

56 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jaroslav Vedral 13. 5. 2015 12:47:55
    Šmarjá, kde si my chlapi budeme brousit ego, když se z auťáků stanou...
  • umiyaki.cz 13. 5. 2015 6:37:58
    Nebylo by lepší "jen" zdrojový článek pořádně přeložit bez úprav?! Čtenář...
  • desw 13. 5. 2015 1:03:01
    Určitě by to bylo fajn, kdyby všichní jezdily s těmahle vozítkama, protože...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

Včera | Stanislav Janů | 48

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

Obří Mechroboti jsou realitou, měří čtyři metry a mají hmotnost přes 1,5 tuny

** Jihokorejská společnost Hankook Mirae Technology vyrábí obří Mechroboty ** Jsou určené pro ovládání člověkem uvnitř ** V prodeji se objeví koncem tohoto roku za 200 milionů korun

20.  3.  2017 | Karel Javůrek | 18


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C