Je to zákaznická anketa, vyjadřuje spokojenost zákazníků s daným zbožím, ne že si to někdo nakliká na webu. Takže to vypadá, že to je objektivní...
Jenže problém je, že tyhle ankety spokojenosti zákazníků neříkají vůbec nic o skutečné kvalitě produktu a servisu, ale pouze ukazují, jak se splnilo očekávání zákazníka. Dlouhá léta používám DELL, využívám produkty HP, dlouho jsem používal i produkty Asus. Porůznu jsem také pracoval s macky, ale nemohu je hodnotit komplexně.
Z hlediska reálné kvality hw je Asus úplně vzadu - noťas měl mizerné plasty, komponenty (deska, grafika, TV karta apod.) porůznu odcházely zhruba po dvou letech. Přesto jsem s těmi výrobky byl docela spokojen - byly levné a za svou cenu si práci odvedly. Jejich výměna mne moc nebolela, neměl jsem je nikde v životně důležitém stroji, takže jsem i 30denní servis přežil.
Takže jako zákazník bych řekl, že jsem byl spokojen. Jenže reálnou kvalitu, jak jsem popsal výše, to nepopisuje.
DELL mám jako svou pracovní stanici. Je to už třetí nebo čtvrtý stroj. V každém tom stroji mi odešel nějaký mechanický díl (3x disk, jednou DVD, jednou nějaký větrák). Ovšem jednak nikdy neodešla čistě elektronika jako u Asusu, jednak to neznamelo přerušení práce (disky v mirroru, větrák jen dělal kravál, nepřestal chladit) a jednak vše bylo druhý pracovní den opraveno, případně jsem dostal díl kurýrem. Bez dotazů, co jsem s tím dělal. Všechny vadné díly mi zůstaly, takže kdybych si vymyslel, že disk je vadný a nebyla to pravda, nikdo by to neřešil. Reálně tedy výborný servis, samotný hw v poruchovosti mírně nad průměrem, každopádně jako celek velmi spolehlivé. Přesto nejsem z DELLu nadšen a mimo pracovní nasazení ho nechci. Odrazuje mne cena. Jako zákazník to vidím ve spokojenosti tak někde na půl cesty.
Z pohledu spokojenosti zákazníka, ergo čistě subjektivně u mne vede Asus, ale proti DELLu je to v mém případě objektivní aušus. Celá anketa je tedy pro mne naprosto nedůvěryhodná - jen hodnotí schopnost marketingu dát zákazníkům dobrý pocit. Určitě kvůli tomu nebudu měnit své zvyky a příští pracovní počítač bude zase DELL s NBD. Přes vysokou cenu i mou iracionální nechuť zase někdy diktovat šílené servis tagy po telefonu. Snadno si spočítám, že tyhle drobnosti bohatě vyváží to, že celý systém od DELLu je naprosto spolehlivý ve svém výsledku - jako pracovní nástroj mne nikdy nenechal ve štychu.