Američtí operátoři sledují, jaké weby navštěvují jejich zákazníci

Do kritického hledáčku se dostali američtí mobilní operátoři Verizon a AT&T. Jak shrnuje například The Verge, Verizon už druhým rokem provozuje systém pro sledování navštívených webů u svých zákazníků a AT&T podobný systém nyní testuje. Proč to dělají? Kvůli cílení reklamy.

Funguje to podobně jako cookies v prohlížeči, jen to uživatel nemá nijak pod kontrolou. Sledují se navštívené weby a z výsledku se pak skládá statistika, která umožní lepší cílení v rámci webového reklamního sytému, do kterého je operátor zapojen. Že něco takového dělá Google nebo Facebook, to tak nějak dává smysl – vychází to z podstaty služby, která je k dispozici zdarma. Za oplátku je uživatelům servírovaná cílená reklama a uživatel o tom ví. Díky evropské reguli se navíc vždy dozví, zda web hodlá využívat cookies.

Jenomže u amerických operátorských hříšníků to je jiná – neposkytují služby zdarma výměnou za nabízení reklamy, jedná se o platící zákazníky, kteří o sledování nemají tušení. Verizon se brání, že statistiky jsou striktně anonymní a nespojovány s konkrétními uživateli, že slouží pro interní analytické systémy a nejsou poskytovány třetím stranám. Výsledkem je pouze lépe zacílená mobilní reklama, z čehož má teoreticky profitovat i samotný uživatel.

Tyto první případy však ukazují trochu nebezpečnou cestu. Konzumace webového obsahu se přesunuje na mobilní zařízení. Mobilním operátorům přitom už dávno skončila tučná období příjmů z telefonních hovorů a SMS, převažují flaty a poptávka po rychlém mobilním internetovém připojení. S tím souvisí nutnost stále rychleji modernizovat a posilovat sítě, čímž se ze zisků opět ukrajuje. Hledají proto nové zdroje a trackování pro reklamní účely se zdá být velmi lukrativním.

Ke sledování webů lze snadno doplnit přesné sledování polohy, dobu využívání mobilního zařízení, spouštěné aplikace… To vše se přitom může odehrávat na pozadí, aniž by to uživatel mohl ovlivnit. Vzhledem ke zpřísňujícím se podmínkám nakládání s privátními údaji je ale možné, že rozjetý trend zabrzdí byrokratické nařízení. 

Témata článku: Byznys, Mobility, Kauzy, Cookies

6 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Vítězslav Novotný 29. 10. 2014 14:55:38
    no peněz mají hold chudáci operátoři stále málo tak hold musí vymyslet...
  • xixo 29. 10. 2014 13:53:56
    Jestli jsem to dobře pochopil, tak se nejedná o to, že Verizon nesleduje...
  • Ondřej Lacuška 29. 10. 2014 13:48:24
    Osobne mi prijdou jako mnohem vetsi zlo u nekterych ISP praktiky kdy...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

25.  3.  2017 | Stanislav Janů | 48

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79

Google představil nový Android O. Na co se můžeme těšit?

Google představil nový Android O. Na co se můžeme těšit?

** Google vypustil vývojářskou verzi nového Androidu ** Přinese lepší notifikace nebo prodlouženou výdrž ** K uživatelům se dostane na podzim

22.  3.  2017 | Stanislav Janů | 60


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných sluchátek

Příslušenství do USB-C