3DMark06 je zde - začíná další kolo boje o body

Společnost Futuremark včera uvolnila další verzi svého benchmarku pro grafické karty s příznačným názvem 3DMark. Ať už je váš názor na tento výkonnostní test jakýkoliv, fakt je ten, že údaj o skóre z 3DMarku nechybí snad u žádného testu grafické karty. Co nového přináší verze 06?

Systémové nároky

Související odkazy

Slovník
CPU
DirectX
rendering
server
swap
textura
torrent

Než si popíšeme detailněji jednotlivé testy a způsob výpočtu výsledného skóre, řekněme si nejprve formality. Minimální oficiální doporučená konfigurace přímo od Futuremarku vypadá následovně:

  • procesor Intel či AMD o frekvenci 2,5 GHz a vyšší
  • grafická karta kompatibilní s DirectX 9 s podporou Pixel Shader 2.0 a vyšších a také 256 MB paměti na grafické kartě
  • 1 GB paměti RAM a 1,5 GB prosotoru na disku
  • Windows XP (32-bitová verze s posledním SP)
  • DirectX 9.0c

Poměrně nadprůměrné požadavky (nezapomeňte, že je to doporučená minimální konfigurace), ale to už je u 3DMarku zvykem. Tyto parametry ovšem nejsou minimem pro samotné spuštění testu, ten se vám rozběhne i na horších konfiguracích, nicméně v takovém případě budou výsledky značně degradovány například nutností "swapovat" textury při nedostatku paměti a podobně. Jako obvykle tedy platí, že pokud se těmto minimálním požadavků ani neblížíte, můžete na test zapomenout, neměl by naprosto žádnou vypovídací hodnotu.

Podle seznamu grafických karet v oficiálním diskusním fóru 3DMarku podporuje momentálně všechny grafické testy 7 karet ATI (Radeon X1300 HM až Radeon X1800 XT) a celkem 10 karet Nvidia (GeForce 6600 až GeForce 7800 GTX). Zbytek grafických karet na seznamu nebude schopno spustit všechny testy.

Stáhnout základní verzi (Basic Edition) můžete přímo na stránkách Futuremarku, kde najdete seznam serverů, odkud je možné instalátor získat (nechybí mezi nimi ani torrent). Připravte se na 580 MB.

Výpočet skóre

Celkové skóre je opět závislé na řadě subtestů, které se zaměřují na jednotlivé oblasti. V případě 3DMarku06 se jedná o tři hlavní subtesty. První část jsou dvě herní scény a testují Pixel Shader 2.0, ve druhé části se testuje Shader Model 3.0 a HDR (high dynamic range) rendering opět ve dvou herních scénách. Třetí je pak CPU test, který řádně provětrá procesor ve dvou po sobě jdoucích totožných testech s různou úrovní náročnosti. Je to tak, ve 3DMarku 06 je výkon procesoru rovněž započítán do celkového skóre, což v minulých verzí nebylo (CPU testy sloužily jen "pro orientaci"). Vzoreček pro výpočet celkového skóre je pak:

3DMark skóre = 2.5 x 1.0/(( 1.7/GS + 0.3/CPU)/2)

Proměnná GS je "game score" a závisí na vašem hardware. V případě, že vaše grafická karta podporuje všechny testy je rovna 0.5 x (SM2S + HDRSM3S), tedy průměr ze Shader Model 2.0 a Shader Model 3.0 + HDR. V případě, že váš hardware Shader Model 3.0 nepodporuje, je proměnná GS rovna třem čtvrtinám skóre SM 2.0.

Testy

Ti z vás, kteří očekávají samé novinky mohou být poněkud zklamáni. Většina testů je oprášena z 3DMarku 05, jsou "pouze" aktualizovány na nejnovější technologie a mimo jiné je také použit nový algoritmus pro výpočet stínů pod názvem Cube Shadow Maps.

Prvním testem, který prověřuje Shader Model 2.0, je známý "Return to Proxycon" a je stejný jako v předchozí generaci 3DMarku05. Byl však poněkud graficky vylepšen a použit zmiňovaný nový stínovací model, takže vypadá lépe (za cenu větší zátěže grafické karty pochopitelně).



Return to Proxycon

I druhý Shader Model 2.0 test vám bude zřejmě povědomý, jedná se o sekvenci se světluškou, která prolétá "čarovným lesem". Opět došlo k vylepšení grafiky a použití nového stínovacího systému a ještě jedna změna je patrná na první pohled i z obrázku. Pro zvýšení zátěže grafické karty prolétají nyní lesem světlušky dvě.



Firefly

Následují scény Shader Model 3.0, které vyžadují plnou podporu SM3.0 a FP16 textur pro HDR rendering. Pokud to vaše karta nezvládá, testy vám vůbec nepoběží a vaše celkové skóre pak bude vypočítáno podle jiného než základního vzorce (viz úvodní kapitola). První z SM3.0 testů je opět oprášená verze z předchozího 3DMarku a jedná se o Canyon Flight. Je použit nový engine, HDR i nové stínování. Hladina vody vypadá díky HDR ještě realističtěji a navíc se nad ní vznáší mlha. Mlha pak dává celému kaňonu "vlhký" vzhled.



Canyon Flight

Další SM3.0 scéna je již novinkou této verze a má název Deep Freeze. Odehrává se na výzkumné základně na Antarktidě, slunce vytváří dlouhé stíny a všude je vidět (jak jinak) spousty sněhu a ledu. Celá scéna působí opravdu velmi impozantně.



Deep Freeze

Zbývají testy procesoru. Vývojáři z Futuremarku se rozhodli poněkud změnit strategii, aby CPU testy více odpovídaly reálnému využití ve hrách. Zatímco v předchozích verzích 3DMarku byl prostě spuštěn jeden z herních testů, přičemž o vertex shadery se postaral právě procesor, nyní je situace jiná. Ve skutečných hrách jsou vertex shadery téměř vždy zpracovány grafickou kartou, zatímco procesor se stará o ostatní kód běhu hry, umělou inteligenci a podobně. Proto je i příslušným způsobem upraven CPU test v novém 3DMarku.



Red Valley

Test má název Red Valley a znázorňuje pouštní scénu s kaňony a pevností. Celkem 87 postaviček, které jezdí na vznášedlech a "tancích" bojují o pevnost. O veškeré renderování se stará grafická karta, zatímco procesor má na starost fyziku, herní logiku atd. CPU testy běží v nízkém rozlišení (640x480) a vykreslí se vždy přesný počet snímků se stanovenou frekvencí. V prvním testu je to 40 snímků, ve druhém pak snímků 60. Vzhledem k tomu, jak jsou výpočty navrženy, mají být v tomto testu úspěšné vícejádrové procesory.

Dosahované výsledky

Na závěr zde máme několik výsledků rozličných grafických karet (a jejich SLI či CrossFire variant), které v úctyhodně krátkém čase naměřili na serveru PC Perspective. Testy byly provedeny na sestavě s procesorem Athlon 64 FX-55 s 1 GB paměti.

GeForce 7800 GTX 512 SLI 6611
Radeon X1800 XT CF 5815
GeForce 7800 GTX 512 4670
Radeon X1800 XT 3750
GeForce 6800 GS 2657
Radeon X1600 XT 2283

Zdroj: PC Perspective

Další testy však jistě budou přibývat a již v době, kdy čtete tyto řádky, zaplavují diskusní fóra výsledky herních nadšenců z celého světa. I vy se můžete pochlubit v diskusi pod článkem.

Obrázky pocházejí z oficiálních materiálů společnosti Futuremark. Předběžné výsledky testů jsou ze serveru PC Perspective.

Diskuze (41) Další článek: Corel uvolnil WordPerfect Office X3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,