Futuremark představil novou verzi oblíbeného programu pro testování výkonu grafické karty pomocí realistické grafiky či fyziky. V článku se nachází souhrn všech verzí včetně videí.
Společnost Futuremark byla založena již v roce 1997 se zaměřením trojrozměrnou počítačovou grafiku. Nejznámějším produktem této firmy jsou především testovací programy, které sice nejdříve hodnotily výkon grafických karet, později byly uvedeny i univerzální testy v podobě PCMark a dalších.
Včera byla ale představena nejnovější verze nejpopulárnější a nejstarší série programu 3DMark, jehož éra odstartovala již v roce 1998. Podíváme se na krátký přehled všech verzí včetně ukázek testů, které jistě mnoho z vás ještě dobře pamatuje.
3DMark 99 / Max
Ještě před první verzí 3DMarku se v roce 1997 objevil menší test s názvem Final Reality (Remedy), který byl určen pro Windows 95, využíval grafické rozhraní DirectX 5 a správně ho tehdy vykreslila snad pouze grafická karta 3Dfx Voodoo. Podívat se na něj můžete například na tomto videu.
V roce 1998 a 1999 se představil 3DMark 99 a 3Dmark 99 Max, které byly založeny na enginu MAX-FX a podporovaly DirectX 6. Během roku se objevily dvě různé verze s rozdílnou náročností. Doporučené požadavky byly totiž tehdy velmi kruté, ke spuštění jste potřebovali nejlépe procesor Intel Pentium 166 MHz s 32 MB operační paměti a „moderní“ grafickou kartu s 3D akcelerací.
3DMark 2000
Ke konci roku 1999 byl uveden 3DMark 2000, který přinášel podporu pro nové rozhraní DirectX 7, jeho hlavními novinkami tak bylo využití hardwarové akcelerace transformací a osvětlení pomocí grafického čipu. Padesát tisíc trojúhelníků a osm dynamických světel v jedné scéně dokázalo zatopit i těm nejvýkonnějším grafickým kartám tehdejší doby.
Pokud jste chtěli dosáhnout alespoň trochu dobrého výsledku, museli jste mít nejlépe procesor Intel Pentium II. Tato verze poprvé nabízela možnost uložení výsledků a nahrání na internetovou stránku společnosti MadOnion. Díky tomu jste si mohli poprvé snadno porovnat výkon svého počítače s řadou dalších uživatelů po celém světě. Nejznámější scénou je jistě nezapomenutelný let bojového vrtulníku.
3DMark 2001 / SE
Kultovní film Matrix, potažmo i hra Max Payne se podepsaly především na této verzi 3DMarku. Slavná scéna s běžícím agentem střílejícím kulky po celé místnosti je známa dodnes, mnoho z vás si jistě vybaví i náročnou sekvenci s přírodou a potokem. 3DMark 2001 byl posledním, který využíval stále vylepšovaný engine MAX-FX, který v tomto případě již podporoval DirectX 8, poradily si s ním tak grafické karty jako GeForce 3 nebo ATI Radeon 8500.
Mezi novinkami se tím pádem objevily vertex a pixel shadery, rozšířená verze v roce 2002 s přízviskem „Second Edition“ obsahoval novou scénu a vylepšenou podporu DirectX 8.1 i různé opravy.
3DMark03
První benchmark s podporou nového rozhraní DirectX 9 (9.0a), který ve velkém sázel na shadery (1.4). Obsahoval také samostatné testy procesoru, který počítal vertex shadery softwarovou cestou. Nechyběl ani jeden z prvních testů fyziky (ragdoll, Havok) a ke slovu se dostal i zvuková akcelerace a vliv na celkový výkon. Minimální požadavky obsahovaly procesor s frekvencí 1 GHz, 256 MB paměti a Windows 98, Millenium nebo Windows XP. Doporučeno bylo alespoň 128 MB paměti na grafické kartě.
3DMark05
V roce 2004 se objevila pátá verze 3DMark05, která sice také podporovala DirectX 9.0c, vyžadována byla ale grafické karta s Pixel Shadery 2.0+ (v případě dostupnosti šlo využít i Shader Model 3.0). Procesor už musel mít frekvenci minimálně 2 GHz. Demo obsahuje celkem tři různorodé scény, v případě klasického testování byl měřen i samostatný výkon procesoru.
3DMark06
Třetí a poslední test ždímající DirectX 9 až na samotnou programátorskou podstatu. Samozřejmostí byl Shader Model 3.0, poprvé se objevilo HDR, pokročilé post-processing efekty a ve scénách se objevovalo přes milion trojúhelníků současně. Grafické testy byly sice podobné jako u 3DMakr05, byly však detailnější, přidán byl i test Deep Freeze (SM 3.0) nebo procesorový test s podporou více jader.
3DMark Vantage
Oficiální podpora DirectX 10, nutností tak byl nový operační systém Windows Vista a novější. 3DMark Vantage byl uveden v roce 2008 a s několika aktualizacemi vydržel na výsluní až do včerejšího dne. Využíval velkou řadu náročných a nových technologií, včetně akcelerace fyziky pomocí karty AGEIA PhysX, později softwarově zrozené v rámci CUDA a grafických karet GeForce. Test obsahoval i řadu další scén s využitím grafického jádra a univerzálních výpočtů.
Protože není demo v dostatečné kvalitě bohužel k dispozici, můžete se podívat na souhrn všech zmíněných 3DMarků na tomto oficiálním videu od FutureMark:
3Dmark 11
Nová verze 3DMark 11 byla představena včera a jak z názvu vyplývá, využívá rozhraní DirectX 11, které je k dispozici nejen ve Windows 7, ale s potřebnou aktualizací i na Windows Vista. Test má celkem šest hlavních scén, konkrétně dvě podmořské, dvě v džungli a nechybí ani podrobné testy fyziky, které využívají akceleraci grafického čipu pomocí DirectCompute (Bullet Physics Library). Kromě náročných a detailních grafických efektů je velmi využívána i teselace, což dodává objektům realističtější a podrobnější povrch.
Stejně jako u předchozích dílů, je i zde možné nastavit různou úroveň kvality i rozlišení ve třech krocích (Entry – 1 024 × 600, Performance - 1 280 × 720, Extreme – 1 920 × 1 080), v případě potřeby lze zvolit i vlastní nastavení, výsledný počet bodů ale pak nelze porovnávat s velkou online databází. Mezi minimálními požadavky na systém je dvoujádrový procesor s frekvencí 1,8 GHz, 1 GB operační paměti, 1,5 GB místa na disku a pochopitelně grafická karta s podporou DirectX 11.
Přehled všech velkých testů v 3DMarku 11 si můžete kompletně prohlédnout na tomto videu:
Brzy se jistě objeví velká řada testů na nejrůznějších zahraničních serverech po celém světě, které prověří současné grafické karty a jejich výkon. Jako vždy se můžete těšit na Živě.cz a kompletní přehled. Pokud chcete svou DirectX 11 grafiku otestovat sami, můžete 3DMark 11 stahovat z oficiálních stránek FutureMark.